آمار عجیب از کاهش کشت خشخاش در افغانستان

کدخبر: ۶۰۸۰۴۷
اقتصادنیوز: بر اساس گزارش سازمان ملل از زمان ممنوعیت کشت مواد مخدر توسط طالبان، کشت خشخاش و تولید تریاک در افغانستان ۹۵ درصد کاهش یافته است.
 آمار عجیب از کاهش کشت خشخاش در افغانستان

به گزارش  اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، دفتر سازمان ملل در امور جرم و مواد مخدر در گزارشی اعلام کرد: کشت تریاک در افغانستان در سال ۲۰۲۳ تنها در ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار انجام شده که در مقایسه با سال گذشته که در ۲۳۳ هزار هکتار انجام می شده با سقوطی ۹۵ درصدی به ۳۳۳ تن کاهش یافته است.

کشت خشخاش در افغانستان کاهش یافت

براساس گزارش این دفتر سازمان ملل این موضوع به فشار بر کشاورزان در این کشور جنگ زده که اغلب مردم به کشاورزی وابسته اند شده است و ارزش صادرات خشخاش از ارزش تمامی کالاهای صادراتی رسمی پیشی گرفته است.

این کاهش شدید می تواند پیامدهای جدی بر روی اقتصاد این کشور که دو سوم جمعیت آن نیازمند به کمک های بشردوستانه اند، داشته باشد.

گادا والی رئیس اجرایی دفتر جرم و مواد مخدر سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد : «طی ماه های آتی افغانستان به سرمایه گذاری قوی برای تامین فرصت برای کشاورزان افغان نیاز دارد تا از کشت خشخاش دور بمانند. این موضوع نشانگر فرصتی واقعی برای ایجاد نتایجی دراز مدت در برابر بازار غیرقانونی تریاک است که منجر به خسارات داخلی و جهانی می شود. »

بر اساس تخمین ها، قراردادهای بزرگ افغانستان حدود ۸۰ درصد تریاک غیرقانونی دنیا را تامین می کند، بدین ترتیب کاهش کاشت خشخاش می تواند منجر به کاهش مصرف بین المللی شود، اما در عین حال ممکن است خطر افزایش جهانی گزینه های دیگر از جمله فنتانیل و یا مواد صنعتی وجود دارد.

رهبر طالبان در آوریل ۲۰۲۲ کشت مواد مخدر را ممنوع کرد و وزیر کشور طالبان گفت هرگونه بدنه باقی مانده را تخریب کنند. طالبان در سال ۲۰۰۰ نیز کشت مواد مخدر را ممنوع کرده بود.​

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید