سازمان‌های دولتی که شهرداری را دور می‌زنند/ بیمارستان‌های بدون مجوز ساخت در تهران

کدخبر: ۶۰۹۰۸۸
اقتصادنیوز: یک عضو شورای شهر تهران گفت: سازمان‌های دولتی هیچ مجوزی از شهرداری نمی‌گیرند و ساخت‌وساز می ‌کنند و شهرداری فقط نظاره گر است، این که می گویند از نمایشگاه بین المللی سئول 30 هزار میلیارد طلبکاریم بابت ساخت و سازهایی است که در آنجا اتفاق افتاده است. بیمارستان‌هایی نیز ساخته می‌شود که رئیس جمهور آنها را افتتاح کرد و هیچ کدام مجوز ندارند.
سازمان‌های دولتی که شهرداری را دور می‌زنند/ بیمارستان‌های بدون مجوز ساخت در تهران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران؛ دانشگاه تهران ساخت و ساز در زمین هایش را آغاز کرده، این درحالی است که هنوز طرح توسعه دانشگاه تهران مصوب نشده، برخی از احتمال ساخت 8 طبقه در برخی از نقاط این محدوده خبر می‌دهند، موضوعی که گفته می‌شود در حد پیشنهاد است و هنوز در شورای عالی شهرسازی بررسی نشده اما با وجود فریز بودن زمین‌های این محدوده،دانشگاه تهران در چند قطعه از این زمین ها ساخت و ساز کرده است.

 یکی از بناهای ساخته شده مربوط به ساخت بنایی دو طبقه در کوچه ادوارد براون جنب ساختمان بنیاد شهید و ایثارگران بود. در پارکینگی متعلق به دانشگاه تهران که بدون مجوز شروع به ساخت و ساز کرد و به سرعت هم به پایان رسید.

photo_۲۰۲۳-۰۴-۲۹_۰۷-۵۳-۴۱

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا  نسبت به این ساخت و سازها واکنش نشان داد و در صحن شورای شهر تهران در تذکری خطاب به شهرداری متذکر شد: همانطور می‌دانید تمام ساخت و سازها باید پس از اخذ پروانه ساختمانی و طی مراحل قانونی در شهرداری‌ها صورت پذیرد و همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها موظف به رعایت این قانون هستند و هیچ استثنایی وجود ندارد. بر اساس گزارشات شهروندی متوجه شدیم در مجاورت دانشگاه تهران در یکی از زمین‌های متعلق به این دانشگاه ساخت و سازهایی در حال انجام است که در این باره هیچ گونه تشریفات قانونی و اخذ جواز صورت نپذیرفته است، در نتیجه بازدید میدانی بازرسان کمیسیون از یکی از خیابان‌های همجوار خیابان ۱۶ آذر و نیز با توجه به بررسی سامانه شهرسازی، مشخص شد ملک فاقد مجوز‌های قانونی جهت احداث بنا بوده در اینجا دو سوال مطرح است؛ نخست اینکه چگونه فونداسیون و ستون‌های یک ساختمان اجرا شده و شهرداری متوجه این موضوع نشده است؟ شهرداری کجا بوده است که متوجه این مسئله نبوده است؟ آیا نظارت مستمر و روزانه و بررسی‌های میدانی توسط شهرداری از محیط پیرامونی آن در منطقه ۶ صورت نمی‌‎گیرد؟ کجا هستند مدیرانی که در آن منطقه منصوب هستند؟ دوم اینکه دانشگاه تهران که خود مرجع و محل پرورش نسل کشور و از دانشگاه‌های به نام است؟ چگونه می‌شود که رئیس یک دانشگاه و یا مسئول مربوطه توجهی به قانون ندارد؟ لذا درخواست می‌شود این دو مجموعه به رعایت قانون خود را مقید دانسته و دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم و شهرداری نیز در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کند.

این تذکر بی پاسخ ماند و این بنا هم بدون توقف ساخته و به بهره برداری رسید . بعد از آن زمین های مشابهه دیگری در کوچه های اطراف هم شروع به ساخت کردند . گفته می شود بنایی در رو به روی همین ملک هم به تازگی آغاز به ساخت کرده است .

photo_۲۰۲۳-۰۵-۰۶_۰۷-۴۹-۰۵

مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت شورا هم مدتی پیش به این ساخت و سازها  واکنش نشان داده و در صحن شورای شهر گفت: یکی از این دوگانه‌ها ساخت و ساخت و سازهای غیرمجاز دانشگاه تهران است که دلیل دوگانگی این موضوع را شهردار تهران خود به خوبی می‌داند؛ چرا باید دانشگاه تهران بدون مجوز به صورت غیرقانونی و با دهن کجی به قانون اقدام به ساخت و ساز کرده و به این کار ادامه دهد؟ ما مطمئن هستیم که هیچگونه پشت پرده‌ای نسبت به شهرداری تهران در خصوص این ساخت و ساز وجود ندارد اما حتما باید از این موضوع پرهیز شود که شهرداری تهران به عنوان متهم جلوه داده شود اما اینگونه هم نباشد که این نهاد در نوعی از تعاملات چشم خود را بر روی برخی از مسائلی که در دانشگاه تهران و یا در سایر نهادها رخ می‌دهد، ببندد.

هفته گذشته اما باز هم پرونده طرح توسعه دانشگاه تهران در شورای شهر تهران باز شد . ناصر امانی درجریان گزارش از محله گردی خود از محله وصال گفت: بعد از این که تملک املاک تحت عنوان طرح توسعه دانشگاه در این محله که هم دانشگاه و هم در مقطعی شهرداری تهران اقدام به انجام آن کردند؛ عمدتاً مسکونی‌های ریزدانه را که ارزان‌تر بوده و راحت تر می‌توانستند بخرند خریداری کنند، تملک شدند؛ ولی املاک با کاربری‌های بزرگ همچنان در محله فعالند و  بهره برداری می شوند. ساکنین 10000 نفری محله، تقریباً از همه سرانه‌های خدمات شهری محرومند و محله نه بوستان ویژه دارد و نه بازارچه‌ای و نه چمن مصنوعی . تنها یک زمین چمن مصنوعی که به نام مردم در محوطه درونی دانشگاه در دوره گذشته ما ساخته شده بود که بعد از شش ماه که مردم استفاده می‌کردند دانشگاه آن را بسته و گفته این محوطه اختصاصی دانشگاه است و به مردم اجازه بهره برداری نداده است.

photo_۲۰۲۳-۱۰-۲۸_۰۹-۴۶-۱۴

او ادامه داد: البته چند قطعه زمین محصور شده  در قالب طرح توسعه دانشگاه در محله وجود دارد که به شکل موقت با توافق بین دانشگاه و شهرداری می تواند بگیرد؛ می‌تواند مورد استفاده مردم قرار بگیرد؛ اما نیاز به توافق و هماهنگی بین شهرداری و دانشگاه است که تاکنون موفق نشدند. املاک شخصی و بزرگی هم در سطح محله مطرود مانده و 51 ملک دانشگاه یا شهرداری رها مانده‌اند. اگر زمین بوده دور آن نرده کشیدند و اگر ملک مسکونی بوده درب آن را بستند؛ جز یکی دو مورد که حالت برج داشته و به خوابگاه دانشجویی استفاده می شده اما مابقی یا به شکل پارکینگ‌اند و یا محصور شدند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم  با بیان اینکه ما در گذشته صحبت‌های زیادی با دانشگاه تهران داشتیم که خرید ملک را به صورت زمان بندی شده انجام دهند؛ تأکید کرد: در نهایت مردم شکایت کردند و مقام معظم رهبری دستور دادند به مشکلات مردم رسیدگی شود. قرار شد دانشگاه طرح تهیه کند و ما گفتیم که شهرداری این طرح را تهیه می‌کند که انجام شد. همکاری‌ها با وزارت میراث فرهنگی نیز انجام خواهد شد تا مردم بتوانند خرید، فروش و ساخت را انجام دهند.

سید مرتضی روحانی شهردار منطقه ۶ تهران  با اشاره به این که  طرح دانشگاه تهران معضل ۲۷ ساله تهران و منطقه ۶ است به اکو ایران می گوید :‌ ما سه جلسه با دانشگاه برگزار کردیم و موضوع در دانشگاه با جدیت پیگیری می شود. یکی از تقاضاهای ما از شورا این است که موضوع را از طریق وزارت میراث فرهنگی دنبال کنند و اگر طرحی که معاونت شهرسازی و دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۰ به تصویب رساندند تا طرح توسعه دانشگاه ارائه شود نیز مورد پیگیری قرار بگیرد و در کمیسیون ماده پنج مطرح شود، مشکل آن حل خواهد شد.

او تاکید کرد که ‌دراین محدوده ساخت و سازی جدید نداشته ایم .

روحانی در پاسخ به خبرنگار اکوایران که ساخت وساز دانشگاه تهران در کوچه ادوارد براون را یادآوری و از چند ساخت و ساز جدید هم در محدوده نام می برد گفت :موضوع دانشگاه تهران موضوعی نیست که به امروز باز گردد این ساخت و سازها مربوط به گذشته است من سه ماه است به این منطقه آمده ام و تمرکز خود را بیشتر بر روی به نتیجه رساندن طرح توسعه دانشگاه تهران کرده ام . این مشکل باید حل شود . 53 هکتار دانشگاه تهران در طرح توسعه اش دیده که 30 هکتار آن مربوط به پردیس دانشگاه تهران است و  312 پارسال هنوز تعیین تکلیف نشده است .

 او ادامه  داد : نقاطی که دانشگاه تهران اقدام به ساخت کرده مجوز ساخت در طرح توسعه به آن داده شده اما مصوب نشده است ، قانونی اش این است که نخست مصوب شود بعد ساخت و ساز شود و اما تاکید ما در شهرداری به نتیجه رسیدن این طرح است و بناهایی که ساخته شده از نقاطی که میراثی است و محدودیت های حریم دارد فاصله دارد .   

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران هم درباره طرح توسعه دانشگاه تهران به اکوایران گفت :‌طرح توسعه دانشگاه  با شهرداری قطعی شده ولی یک اختلاف با میراث دارند. طرح را شهرداری تهیه کردهابتد ا طرحی توسط دانشگاه تهیه شده بود که  آن را نپذیرفتند و به شهرداری محول کردند و شهرداری طرح را تهیه کرده که  برای اجرا باید هماهنگی هایی با میراث انجام شود؛ اما به اعتقاد ما هر گونه ساخت و ساز بدون مجوز و بدون پروانه حتی اگر در طرح توسعه دانشگاه تصویب شده باشد خلاف است.

او ادامه داد :‌مثل بسیاری از وزارت خانه ها می سازند و شهرداری فقط نظاره گر است. این که می گویند از نمایشگاه بین المللی سئول 30000 میلیارد طلبکاریم بابت ساخت و سازهایی است که در آنجا اتفاق افتاده است. اخیرا در کمیسیون ماده هفت یک پرونده داشتیم و شهرداری در مورد باشگاه شرکت نفت 10000 میلیارد در خیابان شریعتی ادعا کرده که می گوید بعد از سال 50 هر اتفاقی در آنجا افتاده و هر ساخت و سازی شده خارج از طرح و مصوبه بوده است. بیمارستان هایی که ساخته می شود پارکینگشان تامین نمی شود، بیمارستان  تجریش و امام خمینی نمونه هایی از آن هستند که هر دو را رئیس جمهور افتتاح کردند که هیچ کدام مجوز ندارند. سازمان های دولتی در همه دوره ها همین طوری رفتار می کنند و در محدوده خود هیچ مجوزی از شهرداری نمی گیرند و ساخت و ساز می کنند.

65

طرح توسعه دانشگاه تهران از اواسط دهه 70 شمسی با هدف گسترش فضاهای آموزشی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در دستور کار قرار گرفت و سپس عنوان پروژه به «شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند» تغییر یافت و تا امروز نیز ادامه دارد اما این طرح حواشی زیادی همراه داشته که مربوط به اعتراض سکنه اطراف این دانشگاه است و بیش از دو دهه است که سکنه و کسبه این محدوده دچار بلاتکلیفی هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید