شرایط دریافت وام مشاغل خانگی اعلام شد/ چند ضامن لازم است؟

کدخبر: ۶۰۹۲۰۶
اقتصادنیوز: صاحبان مشاغل خانگی می‌توانند تنها با معرفی یک ضامن به بانک، وام 150 میلیون تومانی مشاغل خانگی را دریافت کنند.
شرایط دریافت وام مشاغل خانگی اعلام شد/ چند ضامن لازم است؟

به گزارش اقتصادنیوز، آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به توزیع تسهیلات مشاغل خانگی از سوی ۸ بانک عامل از پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به بیش از ۱۲ هزار نفر خبر داد.

وی گفت: بانک مرکزی امسال اعتبار خوبی برای توسعه مشاغل خانگی اختصاص داده و مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار وزارت کار قرار داده است که از سوی بانک‌های عامل در این طرح به صاحبان کسب و کارهای خانگی با کارمزد ۴ درصد پرداخت می‌شود.

به گفته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه و ایجاد مشاغل خانگی تصویب کرد که ۹۰ درصد این منابع جذب شد و در سال جاری این مبلغ به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

همتیان همچنین به میزان دریافت تسهیلات مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برای مشاغل مستقل تا ۱۵۰ میلیون تومان و مشاغل پشتیبان در ازای به کارگیری ۴۰ نفر تا سقف ۴ میلیارد تومان وام پرداخت می‌شود که برای دریافت تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی توسط مشاغل مستقل خانگی یک ضامن کفایت می‌کند.

در سال‌های اخیر روند ایجاد مشاغل خانگی در کشور رو به افزایش بوده است. کسب وکارهای خانگی از جمله مشاغلی است که در کشورهای توسعه یافته و صنعتی 23 درصد از کل مشاغل را به خود اختصاص می‌دهد، این در حالی است که سهم کسب‌وکار خانگی در ایران از کل مشاغل موجود حدود 3 الی 4 درصد برآورد می‌شود.

دریافت وام برای راه‌اندازی یا توسعه کسب‌وکارهای خانگی از جمله تسهیلاتی است که بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی برای دریافت وام ۱۵۰ میلیون تومانی تنها یک ضامن کفایت می‌کند.

در حال حاضر اسامی ۵۱۲ رشته مصوب مشاغل خانگی در سایت وزارت کار بارگذاری شده و در دسترس متقاضیان کسب و کارهای خانگی قرار گرفته است.به منظور تسهیل صدور مجوز کسب وکار خانگی رشته‌های مشاغل خانگی به دو گروه ثبت محور و مجوز محور تقسیم شده‌اند که در سامانه مذکور برای عموم مردم قابل مشاهده است.

خرداد ماه امسال، مدیر اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس تبصره بند ۶ ماده ۷ قانون مشاغل خانگی و ماده ۱۷ اجرای قانون، هر سال با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به توزیع اعتبارات مشاغل خانگی اقدام می‌شود.

به گزارش ایسنا؛ امسال 4 هزار میلیارد تومان بودجه از سوی بانک مرکزی به منظور ایجاد مشاغل خانگی اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته با رشد ۳۳ درصدی همراه بوده است.

مشاغل خانگی هزینه‌های تولید را به شدت کاهش می‌دهد و مصرف انرژی را مدیریت می‌کند و از طریق بستر اشتغال خانگی، ورود بانوان به بازار کار تسریع می‌شود. در حال حاضر تفاهم‌نامه‌های متعددی با بانک‌ها برای توسعه مشاغل خانگی امضا شده و گفته می‌شود تعداد رشته‌های مشاغل خانگی به بیش از ۶۰۰ رشته شغلی رسیده است. همچنین به منظور تسهیل فروش و عرضه تولیدات و محصولات خانگی در بستر فضای مجازی توسط صاحبان این کسب و کارها اختصاص نماد اینماد از سوی وزارت صمت پیش‌بینی شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید