نیم قرن با اقتصاد ایران؛11 آذر

گسترش همکاری رنو و پژو با ایران

کدخبر: ۶۱۳۱۷۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
گسترش همکاری رنو و پژو با ایران

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

فوری/ آغاز مدل جدید فروش خودرو/ خرید قسطی خودرو از سامانه یکپارچه

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 آذر 1353؛ دولت افزایش قیمت را مهار می‌کند

ارتقای سطح زندگی کلیه گروه‌ها و قشرهای اجتماعی و رفع تنگناهای اقتصادی و ادامه رشد بی سابقه تولید ناخالص ملی در سطح جهانی و ایجاد فرصت اشتغال برای 200 هزار نفر در سال آینده از مهم‌ترین هدف‌های لایحه بودجه سال 54 و اصلاحی سال 53 کل کشور است.

دکتر عبدالمجید مجیدی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طی سال آینده به منظور مهار قیمت‌ها دولت نخست مبادرت به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت مایحتاج و ارزاق عمومی مانند گندم، گوشت، برنج و روغن نباتی، پنیر، کره و تخم‌مرغ خواهد کرد.

11 آذر 1383؛ مجلس جلوی افزایش قیمت بنزین را می گیرد

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس جلوی افزایش قیمت بنزین را در سال 84 می‌گیرد.

احمد توکلی ضرورت وجود عقلانیت را در حکومت عادلانه بسیار مهم توصیف کرد و گفت: حکومت بدون عقلانیت به بی‌عدالتی سیستماتیک مبتلا می‌شود حتی اگر حاکمان عادل باشند.

توکلی سیاست افزایش قیمت بنزین برای کاهش مصرف آن را ناموفق خواند و گفت: برای کاهش مصرف بنزین باید همه‌جانبه نگاه کرد و راه های بهتری را دید و بهتر تصمیم گرفت.

ایران از افزایش قیمت نفت حمایت می‌کند

ایران از افزایش قیمت نفت حمایت می کند؛ چراکه در حال حاضر در گزارش های فشرده از سوی منابع غربی افزایش قیمت نفت با توجه به کاهش ارزش دلار تا قیمت 70 دلار نیز برابر قیمت اواخر دهه 70 میلادی است؛ بنابراین در شرایط فعلی قیمت 50 یا 70 دلار هم برای نفت بالا نیست.

دکتر هادی نژادحسینیان، معاون امور بین الملل وزارت نفت با اشاره به سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران گفت: در مذاکرات ایران و ونزوئلا مسائل اوپک و قیمت نفت مطرح خواهد شد و روشن است که دو دیدگاه درون اوپک نسبت به قیمت‌ها مطرح است که عده‌ای معتقد به ثابت بودن قیمت نفت در سطح قبلی هستند و عده‌ای نیز معتقدند قیمت‌ها باید در سطح بالایی حفظ شود.

طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با 130 امضا

طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو بار دیگر با امضای بیش از 130 نماینده روز گذشته به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد.

11 آذر 1393؛ افزایش قیمت نان پس از 30 ماه

پس از تایید و تکذیب‌های متعددی که در چند هفته گذشته انجام شد بالاخره سخنگوی دولت در پایان جلسه هیات دولت خبر افزایش قیمت نان را تایید کرد.

بر این اساس، قیمت انواع نان حدود 30 درصد افزایش پیدا کرد تا پس از حدود 30 ماه بالاخره قیمت قوت غالب مردم دستخوش تغییراتی شود؛ تغییراتی که به گفته معاون وزیر صمت به بهبود کیفیت و رقابتی شدن صنعت نان خواهد شد.

گسترش همکاری رنو و پژو با ایران

برج میلاد تهران دیروز در حالی میزبان میهمانان دومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران بود که به نظر می‌رسید ترکیب مهمانان در مقایسه با همایش سال گذشته متفاوت شده و دیگر «چینی‌ها» دست بالا را نداشتند و این بار فرانسوی‌ها، شرکت‌کنندگان اصلی به شمار می‌رفتند. هرچند طبق کنداکتور برنامه قرار بود اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اولین سخنران همایش باشد، ‌اما وی به برج میلاد تهران نیامد تا محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صمت که بنا بود آخرین سخنران باشد، پشت تریبون برود و از برنامه‌ها و مزایای صنعت و بازار خودرو ایران برای خارجی‌ها بگوید.

وزیر صنعت با تاکید بر اینکه «در نظر گرفتن 50 درصد بخشودگی مالیاتی» یکی از ابزارهای مهم برای تسهیل در جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. اعطای این مشوق به خارجی‌ها را مشروط به صادرات حداقل 30 درصدی آنها از ایران به بازارهای جهانی دانست.

نعمت‌زاده این را هم گفت که «واگذاری سهام خودروسازان کشور به خارجی ها» نیز در صورتی انجام خواهد شد که 30 درصد از محصولات تولیدی در ایران، صادر شود.

وی در ادامه اما از گردش مالی 12 میلیارد دلاری خودروسازی ایران صحبت به میان آورد و با اشاره به اهداف دولت برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از اهمیت این صنعت در تحقق اهداف موردنظر گفت.

در این همایش همچنین برونه فوشه، سفیر فرانسه در ایران نیز تاکید کرد که فرانسه به ادامه حضور در اقتصاد ایران تمایل دارد، اما در عین حال منتظر نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است.

وی تاکید کرد: منتظر لحظه تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری در موضوع هسته‌ای ایران هستیم تا فرانسوی‌ها بتوانند در ایران مشارکت جدی‌تری داشته باشند. فوشه با اشاره به اینکه نشانه‌هایی را از اراده صنعتگران فرانسوی به ادامه سرمایه‌گذاری در ایران مشاهده می‌کند، گفت که بحث‌های زیادی با ایران‌خودرو در حال پیگیری است و رنو و پژو به تولید در ایران علاقه‌مند هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید