نیم قرن با اقتصاد ایران؛21 آبان

رکوردزنی طلا در بازار تهران!

کدخبر: ۶۰۹۱۰۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
رکوردزنی طلا در بازار تهران!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

21 آبان 1353؛ رکوردزنی طلا در بازار تهران

قیمت شمش طلا امروز در بازار آزاد 7 تومان دیگر ترقی کرد به مثقالی 200 تومان رسید و به این ترتیب یک رکورد بی‌سابقه از لحاظ قیمت این فلز در بازار آزاد به جا ماند.

جالب اینجاست ترقی قیمت طلا در بازار آزاد ایران در زمانی افزایش یافته که قیمت این فلز در بورس لندن در حال کاهش است.

هر اونس طلا در بورس لندن که به 184.5 دلار رسیده بود، امروز با 2.5 دلار کاهش به هر اونس 182 دلار تقلیل یافت.

در کنار افزایش قیمت در بازار آزاد ایران و کاهش آن در بورس‌های جهانی، کارشناسان این رشته از فعالیت‌های اقتصادی و پولی، افزایش قیمت طلا را در آینده نزدیک تا 200 در هر اونس پیش بینی می کنند.

قیمت سکوکات طلا هم در بازار آزاد به‌دنبال افزایش قیمت شمش طلا در هر پهلوی 50 ریال ترقی کرد و قیمت پهلوی طلا به 330 تومان، نیم‌پهلوی به 165 تومان و ربع پهلوی به 85 تومان رسید.

محل ساخت دو نیروگاه اتمی تعیین شد

محل نصب دو رآکتور اتمی مولد برق ایران تعیین شد و کارشناسان دومین مرحله مطالعات را برای تایید محل آغاز کرده‌اند.

گفته می‌شود اولین رآکتور اتمی از آلمان و دومین آن از آمریکا خریداری خواهد شد و قراردادهای مربوط به آن ظرف یک ماه آینده به امضا خواهد رسید.

این رآکتورها در سواحل آب‌های جنوبی کشور نصب خواهد شد.

کارشناسان اظهارنظر می‌کنند که با فراهم شدن این مقدمات، اولین کارخانه‌های برق اتمی ایران ظرف 7 تا 8 سال آینده کار خود را آغاز خواهند کرد و برق آنها به شبکه سراسری برق کشور خواهد پیوست.

ظرفیت رآکتورهای اتمی بین 900 تا 1000 مگاوات خواهد بود و ارزش هر یک از آنها رقمی بین 800 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار (بین 5.6 تا 7 میلیارد تومان) پیش‌بینی می‌شود.

21 آبان 1383؛ سکه در بازار تهران 116 هزار تومان شد

در حالی که قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی همچنان در حال افزایش است، قیمت سکه بهار آزادی (طرح قدیم) در بازار تهران روند افزایشی خود را ادامه می‌دهد.

روز گذشته قیمت‌های متفاوتی از سکه طرح قدیم توسط فعالان بازار اعلام می‌شود که بین 114 هزار تومان تا 118 هزار تومان بود. اما مراکز معتبر در بازار طلای تهران قیمت هر سکه طرح قدیم را 116 هزار تومان اعلام کردند.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر تهران نیز گفت: با وجود اینکه قرار بود در اواخر سال گذشته بانک مرکزی مجددا سکه بهار آزادی طرح قدیم را ضرب کند، اما این موضوع تاکنون صورت نگرفته است.

کوروش گوهربین افزود: طی جلساتی که بانک مرکزی با اتحادیه طلا و جواهر داشت، مقرر شد تا برای این مقابله با افزایش احتمالی قیمت سکه و جوابگویی به تقاضا، ضرب سکه بهار آزادی طرح قدیم در سال گذشته صورت گیرد، اما عمل تاکنون چه مشکلی پیش آمده و چه موانعی بر سر راه ضرب مجدد سکه وجود داشته، مشخص نیست.

شیوه قراردادهای بیع متقابل اصلاح می‌شود

در قراردادهای بیع متقابل حتما باید اصلاحاتی کلی انجام شود که البته گروهی در حال انجام این کار هستند و در شرکت ملی نفت، روی نقاط قوت و ضعف قرارداد بیع متقابل مطالعاتی در حال انجام است.

مهندس کمال دانشیار، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شوروی درباره قراردادهای نفتی و شیوه‌های جدید برای انعقاد قراردادها افزود: در ماده 15 قانون برنامه چهارم آمده که در قراردادهای جدید نفتی باید شرایط و چارچوب‌هایی لحاظ شود ازجمله اینکه منافع ملی رعایت شود، مخازن خسارت نبینند، تولید صیانتی باشد، هزینه‌ها حداقل و درآمدها حداکثر باشد و در مجموع اصولی بر قراردادها حاکم شود که به اکثر موارد توجه شده و تذکر داده شود که ما نیز می‌خواهیم بخش دیگر به آن موارد اضافه شود.

نماینده ماهشهر در مجلس ادامه داد: قرارداد بیع متقابل مورد اعتراض کارشناسان ایرانی همچنین طرف قراردادهای خارجی است چراکه در مدت زمان اجرای پروژه بحث است و اینکه آنها مجبورند تولید را بالا ببرند و تولید غیرحیاتی ایجاد می شود.

همچنین ایراد دیگر به بیع متقابل اینکه اختیارات پیمانکار و طرف قرارداد بالاست و در انتقال تکنولوژی اقدامات حداقلی انجام می‌شود. همچنین حداکثر کالاها را از خارج می‌خرند و صنایع داخلی ما رشد نمی کند.

وی به کم بودن اختیارات کارفرما (وزارت نفت یا شرکت ملی نفت) نسبت به طرف قرارداد در ابعاد مختلف فنی حقوقی و مالی اشاره و آن را به عنوان ایراد دیگر وارد بر قراردادهای فعلی بیع متقابل عنوان کرد.

وی درباره قرارداد صدور گاز ایران به چین گفت: ایران از نظر فروش گاز سود چندانی نمی‌برد و حتی ممکن است ایران دچار ضرر فاحشی شود چون باید آن را تزریق کرد و صنایع داخلی را توسعه داد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که «آیا چین در قبال این قرارداد با ایران همکاری سیاسی می‌کند یا نه؟ تصریح کرد: چین در ایران سابقه مثبتی دارد میزان دخالتش در ایران کم بوده و همکاری خوبی داشته و ارتباط ما با چین پویا و مثبت است، لذا اگر بتوانیم به چین کمک کنیم در جهت مصالح منافع ملی ماست.»

21 آبان 1393؛ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی احیا می‌شود

با موافقت شورای عالی اداری برای احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، این سازمان پس از هفت سال دوباره آغاز به کار خواهد کرد.

احیای دوباره این سازمان براساس اظهارات محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری با تغییر رویکردها همراه خواهد بود.

نوبخت با اشاره به تصمیم دولت به تغییر ساختار و شرح وظایف این سازمان گفت: برنامه بر این است که سازمان روزآمد و نظارت‌گری داشته باشیم.

رنو به دنبال خرید سهام مگاموتور

در شرایطی که مسوولان سایپا، مذاکره با رنو برای فروش بخشی از سهام پارس‌خودرو به این شرکت تایید کرده‌اند، خبر می‌رسد رنویی‌ها به دنبال خرید «مگاموتور» شرکتی است که در سال 1372، تاسیس شد و از همان ابتدا، تولید موتور، اکسل و گیربکس گروه خودروسازی سایپا را برعهده گرفت.

این شرکت هنوز هم به تامین موتور و اکسل و گیربکس برای سایپایی‌ها مشغول است، بیش از 18 زیرمجموعه در شهرهای مختلف کشور دارد و در پروژه پلت‌فرم مشترک 95X نیز مشارکت دارد.

حالا رنویی‌ها می‌خواهند با خرید بخشی از سهام مگاموتور، در تصمیمات و اداره این شرکت نقش‌آفرینی کرده و از این راه، پروژه‌های توسعه‌ای خود را در ایران، سریع‌تر پیش ببرند.

به نظر می‌رسد رنو برنامه‌های جدی در ایران دارد و قصدش از خرید سهام مگاموتور و پارس‌خودرو و احتمالا سایت مازندران ایران‌خودرو، توسعه فعالیت‌هایش است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید