افزایش قیمت کولرهای آبی در فصل سرما

کدخبر: ۶۱۳۵۱۱
اقتصادنیوز: وارد فصل سرما شده‌ایم ولی جالب است بدانید احتمال افزایش قیمت تمام‌شده کولرآبی در این روزها مطرح شده‌است.
افزایش قیمت کولرهای آبی در فصل سرما

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد ، با اجرایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن استاندارد جدید برچسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انرژی کولرهای آبی، تولید این دستگاه، صرفا با الکتروموتورهای پربازده و کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مصرف امکان‌پذیر و برآورد می‌شود که طی چهار سال‌آینده در زمان پیک مصرف، بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ مگاوات کاهش‌بار و ۲.۵میلیارد کیلووات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ساعت صرفه‌جویی انرژی الکتریکی را در کشور شاهد باشیم.

اسفندماه سال‌گذشته بود که با حضور علی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و مهدی اسلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از «استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولرهای آبی» رونمایی شد. در این مراسم رونمایی ضمن اعلام رسمی توقف تولید الکتروموتورهای پرمصرف کولرهای آبی، تولید کورهای آبی صرفا با موتور BLDC از ابتدای سال ‌۱۴۰۳ الزامی شد.

در برچسب جدید استاندارد کولرهای آبی که بعد از ۱۳ سال‌بازنگری شده، رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های «E ،F ،G» از برچسب انرژی حذف و سه رتبه + A+++، A++، A به بالای رده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برچسب انرژی اضافه شده‌است.

در همین راستا، مشاور بهره‌وری انرژی ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری انرژی برق) گفته در ادامه برنامه‌های بهینه‌سازی مصرف و ارتقای بهره‌وری انرژی در تجهیزات برقی، ممنوعیت تولید الکتروموتورهای کولری کم‌بازده و پرمصرف به‌زودی اجرایی می‌شود.

آن‌طور که محمد مهدی پیغمبرزاده توضیح داده مقرر شده تولید الکتروموتورهای مخصوص کولرهای آبی صرفا با رده انرژی A و بالاتر انجام شود. بر این اساس کولرسازان و الکتروموتورسازان از هم‌اکنون بایدبرنامه‌ریزی لازم را برای تولید و استفاده از الکتروموتورهای پربازده برای تولیدات آتی کولر آبی صورت دهند. بر این اساس تولید الکتروموتورهای پرمصرف و کم‌بازده ممنوع است و تاریخ اجرای اجباری این مهم به‌زودی ابلاغ خواهد شد. این اتفاق به‌معنای گران‌تر‌شدن کولرهای آبی خواهد بود.

طبق گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سازمان ملی استاندارد ایران، بیش از ۷۰‌درصد کولرهای آبی تولیدی کشور، پرمصرف و دارای رده انرژی G ، F و E بودند و ۱۳ سال‌نیز از تدوین استاندارد قبلی کولر آبی گذشته بود؛ لذا در گام اول با حذف این سه رده از برچسب انرژی، سه رده+ A،A++،A+++ به بالای رده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برچسب انرژی افزوده شد. با اجباری‌شدن این اصلاحیه استاندارد، سازندگان کولر ملزم به استفاده از موتورهای با راندمان بالاتر از قبل (بین ۶۰ تا ۷۰‌درصد) در کولرهای تولیدی شدند که ضرورت دارد این میزان نیز ارتقا یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید