نیم قرن با اقتصاد ایران؛16 آذر

برنامه‌ریزی ایران برای تولید روزانه 7 میلیون بشکه نفت خام

کدخبر: ۶۱۴۱۶۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
برنامه‌ریزی ایران برای تولید روزانه 7 میلیون بشکه نفت خام

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 آذر 1353؛ مقررات صادرات و واردات برای حمایت بیشتر از مصرف‌کننده تغییر می‌کند

سود بازرگانی بسیاری از کالاهای وارداتی سال آینده کاهش می‌یابد و در راس این کالاها مواد غذایی و پس از آن مواد اولیه کارخانه‌ها قرار دارد.

مقررات صادرات و واردات سال آینده دچار تغییر و تحول قابل توجهی خواهد شد و در حالیکه سیاست‌های اساسی و زیربنایی اقتصادی کشور حمایت از مصرف‌کننده و در مرحله بعد حفظ قدرت صنایع کشور است، ادامه خواهد یافت و کنترل بیشتر تورم وارداتی بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

16 آذر 1373؛ کنسرسیوم سه‌جانبه انرژی بین ایران، اوکراین و جمهوری آذربایجان تشکیل می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، رئیس مجلس شورای اسلامی در مقر نخست‌وزیری اوکراین با «ویتالی ماسول» نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

در این دیدار که جمعی از مقام‌های اجرایی و مسوول دو کشور حضور داشتند، دو طرف در زمینه همکاری‌های مشترک بحث و تبادل‌نظر کردند.

در این دیدار، دو طرف همچنین با اشاره به ضرورت فعال‌سازی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور توافق کردند که به همین منظور کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور فعال شود.

بنابراین گزارش، نخست وزیر اوکراین، معاون امور صنایع خاورمیانه خود را به عنوان رئیس طرف اوکراینی کمیسیون مشترک اقتصادی معرفی کرد.

همچنین برای تفاهم‌های به‌عمل آمده در این دیدار، مقرر شد که کمیته مشترکی از اعضای هیات بلندپایه ایرانی و اوکراینی امروز همه مشکلات به وجود آمده در اجرای تفاهم‌های گذشته به ویژه در زمینه تهاتر و اعتبارات بانکی را بررسی و رفع کنند.

ویتالی ماسول، اولویت نیازهای کشورش را مسائل انرژی اعلام کرد و در این زمینه آقای ناطق نوری نیز بر عملی شدن کنسرسیوم سه‌جانبه ایران و جمهوری‌های اوکراین و آذربایجان تاکید کرد.

روسیه خواستار همکاری با ایران در زمینه پتروشیمی شد

رئیس کمیته دولتی صنایع شیمی و پتروشیمی روسیه در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو لزوم گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه شیمی و پتروشیمی را مورد تاکید قرار داد.

مهدی صفری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در دیدار با «ویکتور ایوانف» رئیس کمیته دولتی صنایع شیمی و پتروشیمی این کشور همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف صنایع شیمیایی را با وی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داد.

صفری با اشاره به پتانسیل‌های موجود دو کشور برای همکاری در زمینه صنایع پتروشیمی خواستار ارتقاء سطح تماس‌های کارشناسان ایران و روسیه در این رشته مهم صنعتی شد.

اعلام آمادگی اصناف برای مشارکت جدی در طرح تنظیم بازار

رئیس مجمع امور صنفی صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران بر اجرای قانون نظام صنفی در کشور تاکید کرد و خواستار مشارکت بیشتر اصناف در برنامه تنظیم بازار شد.

علی فاضلی، رئیس مجمع امور صنفی صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران گفت: بهترین مجریان طرح تنظیم بازار، اتحادیه‌های امور صنفی هستند ولی به دلیل عمل نهادهای موازی در امر توزیع کالا و خدمات تاکنون نقش این اتحادیه‌ها کم‌رنگ جلوه کرده است.

16 آذر 1383؛ اولین فروش موفق سازمان خصوصی‌سازی رقم خورد

سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته 51 درصد سهام شرکت سیمان هرمزگان را در تالار بورس اوراق بهادار به فروش رساند.

معامله دیروز که با قیمت پایه 33 هزار ریال برای 69 میلیون و 150 هزار سهم در رقم کلی 228 میلیارد تومان صورت گرفت‌، بزرگ‌ترین معامله سازمان خصوصی‌سازی در سال‌جاری به شمار می‌کود. شرکت سرمایه‌گذاری امید خریدار بزرگ‌ترین معامله امسال بود.

برنامه‌ریزی ایران برای تولید روزانه 7 میلیون بشکه نفت خام

با افزایش ضریب برداشت از میدان‌های نفتی کشور و آغاز تولید از میدان‌های نفتی جدید تا 5 سال آینده 2 میلیون و 200 هزار بشکه به تولیدروزانه نفت خام کشور اضافه می‌شود.

اکبر ترکان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در همایش ملی «جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ابعاد و راهکارها» تصریح کرد: ظرفیت تولید روزانه نفت خام ایران تا پایان اجرای برنامه چهارم توسعه کشور به 5 میلیون و 400 هزار بشکه و تا سال 1394 خورشیدی (10 سال دیگر) به 7 میلیون بشکه خواهد رسید.

وی ضریب برداشت کنونی از میدان‌های نفت کشور را 26 درصد اعلام کرد که این میزان با مدیریت مخزن و تزریق سیال افزایش می‌یابد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت، تولید از میدان‌های جدید یادآوران، آزادگان، دارخوین و نیز لایه نفتی میدان پارس جنوبی را از دیگر عوامل موثر در افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور خواند.

وی گفت: مجموع سرمایه‌گذاری موردنیاز برای تحقق برنامه‌ریزیهای انجام‌گرفته در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در برنامه چهارم توسعه 70 میلیارد دلار برآورد شده است که 44 میلیارد دلار آن در بخش بالادستی، بیش از 12 میلیارد دلار در بخش پتروشیمی و 10 میلیارد  دلار در بخش پالایشی خواهد بود.

فروش 10 میلیارد دلار ارز در دوبی

احمد توکلی، نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در حال حاضر نوعی شیفتگی وجود دارد که مسوولان را دچار غفلت کرده است. این امر باعث می شود سرمایه‌گذاری‌های داخلی مورد اعتنا واقع نشوند و به دنبال آن منابع سرمایه‌ای هدر می‌رود. به طوری که از سال 75 تا 81 دولت 10 میلیارد و 400 میلیون هم از ارزهای مهم کشور را در بازار دوبی به فروش رساند. در حالی که الان بررسی یک میلیارد دلار باید از خارجی‌ها درخواست سرمایه‌گذاری کنیم.

یک شرکت قطری درخواست حضور سمند در بازار این کشور را کرد

یک شرکت قطری برای واردات خودروی سمند به بازارهای این کشور به ایران خودرو پیشنهاد داد.

درخشش خودروی سمند در نمایشگاه بین المللی شارجه به عنوان موفقیت گروه صنعتی ایران خودرو در طراحی و ساخت خودرویی مشتری‌پسند، اینک در سایر کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس، علاقه‌مندان تازه‌ای پیدا کرده است.

پس از استقبال برخی از سرمایه‌گذاران و شهروندان اماراتی از سمند، هفته گذشته نیز دو تاجر سرشناس قطری از واحدهای مختلف ایران خودرو دیدن کرده و برای خرید چندصد دستگاه خودروی سمند ابراز تمایل کرده‌اند.

16 آذر 1393؛ جزئیات فساد 12 هزار میلیارد تومانی

وزیر اقتصاد از کشف فساد 12 هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی در کشور خبر داد.

علی طیب‌نیا با اشاره ه اینکه حدود دو سال پروسه زمانی فساد مذکور به طول انجامید، گفت: البته آسیبی از این موضوع به بانکو منابع سپرده‌گذاران وارد نشده است. عوامل فساد مذکور هم‌اکنون در زندان هستند و با توجه به خلأ صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی از طریق سامانه‌ای که در این زمینه راه اندازی شده است، دیگر امکان صدور ضمانت‌نامه جعلی وجود ندارد و راه آن بسته شده است.

وی گفت: فساد 12 هزار میلیارد تومانی تنها یک مورد از فسادهای کشف شده است؛ به عنوان مثال یک شرکت کاغذی تشکیل شده بود که با همکاری ماموران برخی افراد بازنشسته و بعضا شاغل در حوزه جعل سند در مالیات و برای دریافت وام از بانک کشف شد. یکی از شرکت‌ها از فاکتور جعلی این شرکت استفاده کرده و داوطلبانه 120 میلیارد تومان به سازمان مالیاتی پرداخت کرده تا کارهایش پیش برود.

رشد 77 درصدی واردات خودرو

واردات خودرو طی هشت ماه گذشته در حالی با رشد 77 درصدی همراه بوده است که اعضای شورای سیاستگذاری خودرو با طرح «مدیریت واردات» به نوعی درصدد محدود کردن واردات این کالای لوکس به کشور هستند. هرچند برخی از اعضای شورای مذکور، واردات خودرو را محدودیت نمی‌دانند اما آنچه از محتوای اظهارات تهیه کنندگان آن برمی‌آید، قرار بر این است که خودروسازان و قطعه‌سازان کشور با توجه به شرایط موجود تولید، به نوعی بخشی از اختیار واردات خودرو را به دست گیرند و مقرراتی برای آن تنظیم کنند.

در هر حال اگرچه مقررات مذکور هنوز نهایی نشده است، اما واردات خودرو رشد قابل توجهی را از ابتدای سال تجربه کرده است؛ به طوریکه طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات خودرو سواری در هشت ماه سال جاری به 64 هزار و 490 دستگاه رسیده است. ارزش این خودروها به یک میلیارد و 294 میلیون و 897 هزار دلار می‌رسد.

پژو در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند

در شرایطی که به نظر می‌رسد تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 حضور خودروسازان خارجی در «جاده مخصوص» را به تاخیر انداخته است، گویا پژو فرانسه تصمیم خود برای شراکتی دوباره با ایران خودرو را گرفته و حتی قصد سرمایه‌گذاری مستقیم نیز دارد. ژان کریستف کمار، مدیر بخش آسیایی پژو در حاشیه همایش بین المللی صنعت خودرو ایران تاکید کرد: پژو در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید