نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 7 دی

تعرفه اینترنت 50 درصد کاهش یافت

کدخبر: ۶۱۸۴۳۱
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
تعرفه اینترنت 50 درصد کاهش یافت

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم دی 1353؛ قرارداد احداث 14 اسکله جدید به امضا رسید

امروز قرارداد احداث 14 اسکله دیگر در بندر شاهپور میان مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی و پیمانکاران به امضا رسید تا ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این بندر به بیش از 15 میلیون تن در سال افزایش یابد.

براساس همین قرارداد 14 اسکله مذکور باید در مدتی کمتر از پنج سال به‌تدریج آماده بهره‌برداری گردد.

اجرای این قرارداد را یک شرکت مختلط ایرانی، آلمانی و هلندی به عهده گرفته و این شرکت موظف است تا قبل از پایان سال‌جاری فعالیت اسکله‌سازی در بندر شاهپور را آغاز کند.

هزینه احداث 14 اسکله که قرارداد مربوط به آن امروز به امضا رسید، متجاوز از 10 میلیارد ریال برآورد شده است.

احداث اسکله‌های جدید در بندر شاهپور قسمتی از طرح گسترش و نوسازی بنادر کشور به منظور تامین نیاز حجم مبادلات بازرگانی خارجی کشور محسوب می‌شود. با استفاده از اعتبارات وسیعی که در برنامه‌های عمرانی پیش‌بینی شده است، در بنادر جنوب کشور خاصه بندرعباس، بندر شاهپور و بندر بوشهر تاسیسات بندری وسیعی به‌وجود می‌آید و ظرفیت این بنادر را تا 50 میلیون تن در سال بالا خواهد برد.

یک مقام مطلع یادآور شد: میزان مبادلات بازرگانی خارجی کشور در مدتی بسیار کوتاه به سالیانه حدود 10 میلیون تن رسیده که این رقم به علت ادامه رشد سریع اقتصادی کشور مرتبا رو به افزایش است.

هفتم دی 1373؛ اعلام شرایط انباشت مجاز کالاهای مشمول برنامه تنظیم بازار

شرایط انبار کردن مجاز بعضی از کالاهای پرحجم و سنگین مشمول برنامه تنظیم بازار اعلام شد.

سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات در اطلاعیه ای اعلام کرد: انواع کالاهای پرحجم و سنگین در صورتی مشمول احتکار و اختفا نیستند که از انواع کالاهای انبارشده، نمونه‌ای با برچسب قیمت مصوب در فروشگاه‌ها و در معرض فروش همگانی موجود باشد.

همچنین صاحبان فروشگاه‌ها و بنگاه‌ها باید یک ارتباط موثر توزیع بین نمونه‌های موجود در فروشگاه، بنگاه و انبار برقرار کرده و لیست موجودی روز انبار را در دسترس بازرسان قرار دهند و هر 15 روز یک بار موجودی انبار خود را به نزدیک‌ترین اداره بازرگانی محل اعلام کنند.

دو فروند ایرباس مجهز به نمازخانه تحویل «هما» شد

نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس سفارشی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، امروز وارد تهران می شود.

دومین فروند از این نوع هواپیماها، شنبه آینده همزمان با عید مبعث حضرت رسول وارد تهران می‌شود.

این نوع هواپیما، دارای 2 موتور با قدرت بالاست و مطابق با آخرین استانداردهای بین‌المللی هوانوردی و متناسب با وضع جغرافیایی آب و هوایی ایران ساخته شده است.

این نوع هواپیما مجهز به نمازخانه و سیستم جهت‌یاب قبله است که به طور جداگانه از طریق یک صفحه تلویزیونی در هر لحظه مسیر قبله را نمایش می‌دهد.

سخنگوی هما یادآور شد: کابین خلبان این هواپیماها نیز دارای تجهیزات جدید و پیشرفته‌ای است که نیاز به مهندس پرواز ندارد.

هفتم دی 1383؛ هشدار وزیر نفت نسبت به خطر احیای نظام رانتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تمامی پیشنهادها مربوط به اصلاع ماده (3) قانون برنامه چهارم توسعه را رد کردند.

در ادامه رسیدگی به طرح نمایندگان برای تثبیت قیمت حامل‌های انرژی که کلیات آن در هفته گذشته به تصویب رسید، نمایندگان در بررسی جزئیات هیچ‌گونه اصلاحی در ماده واحده این طرح نپذیرفتند.

این طرح مقرر می‌دارد که قیمت فروش بنزین، نفت، گاز، نفت سفید، نفت کوره و سایر فرآورده‌های نفتی، گاز، برق و آب، ‌همچنین نرخ خدمات فاضلاب، ارتباطات تلفن و مرسولات پستی در سال اول برنامه چهارم قیمت‌های پایان شهریور سال 1383 خواهد بود.

وزیر نفت در موافقت با حذف کلمه سایر فرآورده‌های نفتی از ماده واحده گفت: یک نظام قیمت‌گذاری برای 80 قلم از فرآورده‌های نفتی در این طرح یک نظام رانتی را دوباره در کشور ایجاد می کند و زمینه برای قاچاق فرآورده‌های نفتی ایجاد می شود به‌رغم موافقت نماینده دولت، پیشنهاد حذف سایر فرآورده‌ها رای نیاورد.

دفاع حداد عادل از لغو افزایش قیمت بنزین

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات مقامات دولتی مبنی بر اینکه طرح اصلاح ماده (3) قانون برنامه چهارم توسعه کارشناسی نبود، گفت: قابل پیش بینی بود که دولت با این طرح مخالفت کند. سال هاست که ابتدای هر سال مردم شاهد افزایش ناگهانی قیمت انواع کالاها هستند که با تصمیم دولت صورت می گیرد.

غلامعلی حداد عادل افزود: وقتی قیمت‌ها اعلام می شود، عید مردم با گرانی کالاها عزا می شود عید مردم با گرانی کالاها عزا می‌شود. این وضعیت مسلما نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده است و حال مجلس می‌خواهد به دولت پیام بدهد که برای رفع کسری بودجه و حل مشکلات، تنها راه افزایش قیمت‌ها نیست و به فکر راه‌های دیگر باشد.

قیمت خودرو افزایش نمی‌یابد

قیمت خودرو در کشور بستگی به تقاضای بازار دارد و بعید است که قیمت خودرو در سال آینده افزایش یابد.

اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه خودروسازان اگر می‌خواستند قیمت‌ها را افزایش دهند، همین امسال نیز شاهد بالا رفتن قیمت‌ها بودیم، گفت: امسال نیز قیمت فولاد و وسایل موردنیاز خودروسازان بالا رفت و اگر خودروسازان می‌خواستند، می‌توانستند قیمت‌ها را بالا ببرند.

وی با بیان اینکه خودروسازان با یک بازاری روبه رو هستند که تقاضا و عرضه در آن تعیین‌کننده است، تصریح کرد: اگر قیمت را از وضع موجود بالاتر ببرند، دیگر خودرویی از آنها خریداری نمی شود.

تعرفه اینترنت 50 درصد کاهش یافت

مدیر دفتر امور اجرایی فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کاهش 50 درصدی تعرفه‌های اینترنتی در شورای فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تصویب رسیده و این طرح مراحل ابلاغ نهایی خود را می گذراند.

دکتر محسن پاذری افزود: با توجه به اینکه این موضوع در شورای فناوری اطلاعات وزارتخانه به تصویب رسیده و در مجمع شرکت مخابرات هم تصویب شده تا چند روز دیگر این موضوع به‌صورت رسمی ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش تعرفه‌های اینترنتی در بخش ارتباطات بین‌الملل (اینترنت) است، یادآور شد: در همه سرعت‌ها این کاهش را خواهیم داشت.

وزیر دفتر امور اجرایی فناوری اطلاعات وزارت ICT‌ تصریح کرد: هدف وزارتخانه بالا بردن تعداد کاربران اینترنتی و درواقع ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت است.

هفتم دی 1393؛ انعکاس تکانه ارز در تورم

تازه‌ترین آمار منتشرشده ازسوی بانک مرکزی حاکی از آن است که با وجود کاهش نرخ تورم متوسط در آذرماه، به نرخ تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه افزوده شده است.

بر این اساس نرخ تورم متوسط در این ماه به 17.2 درصد رسیده و هدفگذاری تورمی پایان سال محقق شده است، اما نرخ تورم ماهانه در این ماه 1.9 درصد گزارش شده که بیشترین مقدار در یک سال و نیم گذشته بوده است.

براساس آمار بهای آزاد دلار در ماه آذر 8.3 درصد افزایش یافته که این رشد باعث شده تورم نقطه به نقطه گروه «مواد خوراکی» به 13.8 درصد در این ماه برسد.

این در حالی است که از ابتدای اردیبهشت سال‌جاری تورم گروه خوراکی تک رقمی بوده، اما در ماه آذر بار دیگر تورم خوراکی‌ها افزایش یافت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید