نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 11 دی

آغاز تجارت ترجیحی ایران و ترکیه

کدخبر: ۶۱۹۱۹۶
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
آغاز تجارت ترجیحی ایران و ترکیه

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 دی 1373؛ سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به مردم عرضه می شود

هیات موسس شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه (سهامی عام) تاسیس این شرکت را اعلام و مردم را به مشارکت و سرمایه‌گذاری در این فعالیت مهم اقتصادی دعوت کرد.

هیات موسسین شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه هدف از تاسیس این شرکت را تامین و توزیع مایحتاج عمومی، سازماندهی به امر کالارسانی، حذف واسطه‌های غیرضرور، حمایت از تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، تقویت کسب و پیشه اسلامی و در جهت تحقق منویات رئیس‌جمهوری و مصوبات ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار اعلام کرد.

یک هزار فروشگاه زنجیره ای با سرمایه یک هزار میلیارد ریال فعالیت خود را شروع خواهد کرد.

شرکت در مرحله اول با سرمایه 350 میلیارد ریالی شامل 35 میلیون سهم ده هزار ریالی که 20 درصد آن توسط موسسین تامین شده به ثبت رسیده است.

هیات موسسین شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه (سهامی عام) متشکل از بانک‌های ملی، ملت، تجارت، صادرات و سپه، شهرداری تهران، شرکت های بیمه ایران، آسیا و البرز هستند.

تعداد هواپیماهای جدید «هما» به 8 فروند رسید

با ورود دومین فروند هواپیمای جدید خریداری‌شده از فرانسه به تهران، تعداد هواپیماهای جدید شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به 8 فروند رسید.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به هنگام ورود دومین هواپیمای خریداری‌شده این شرکت به تهران با اعلام این مطلب افزود: این شرکت برای ارائه خدمات مطلوب در حمل و نقل هوایی به‌خصوص در زمینه ایمنی پرواز و سلامت مسافران، اقدام به جایگزینی هواپیماهای جدید کرده است.

11 دی 1393؛ آغاز تجارت ترجیحی ایران و ترکیه

توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه پس از 11 سال امضا شد.

سفر یک روزه وزیر اقتصاد ترکیه و دیدار وی با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در حالی انجام شد که وزارت اقتصاد ترکیه در بیانیه‌ای یکی از مهم‌ترین اهداف این سفر را گسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری و اولویت اول را نحوه اجرای تجارت ترجیحی میان دو کشور اعلام کرد.

توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه از امروز (11 دی) مصادف با اول ژانویه اجرا می‌شود.

به دنبال امضای این توافقنامه، وزیر صمت اعلام کرد: بعد از تصمیم روسای‌جمهور دو کشور در جهت ایجاد شورای عالی راهبردی میان ایران و ترکیه که به مثابه کابینه مشترک دو کشور است، قرار بر این شد که مبادلات تجاری ایران و ترکیه ظرف چند سال آتی به 30 میلیارد دلار برسد.

وی همچنین از بررسی استفاده از پول ملی در تجارت ایران و ترکیه و احتمال حذف دلار نیز خبر داد.

هرچند هدف‌گذاری مبادلات تجاری ایران و ترکیه رسیدن به رقم 30 میلیارد دلار میان دو کشور است، اما هم‌اکنون این رقم 14 تا 16 میلیارد دلار است.

لیست ارزان از کوچک‌متراژهای تهران

از میان دو میلیون و 500 هزار خانواده کم‌درآمد فاقد مسکن ملکی، بیش از 980 هزار خانوار زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.

نزدیک به 250 هزار خانوار زیر پوشش سایر نهادهای بیمه و بازنشستگی هستند. 400 هزار خانوار زیر پوشش نهادها و بنیادهای حمایتی هستند و 892 هزار خانوار زیر پوشش هیچ گونه نهاد بیمه‌ای و حمایتی نیستند؛ در صورتی که نرخ رشد درآمد خانوارها یکسان فرض شود و رشد، الگویی عدالت‌گونه داشته باشد و درآمد خانوارها نیز به‌طور متوسط 5.2 درصد در سال رشد یابد، آن گاه در گزینه پایه رشد اقتصادی هر سال 64 هزار خانوار بر تعداد خانوارهای کم‌درآمد اضافه خواهد شد.

لیست ارزان‌ترین آپارتمان‌های کوچک پایتخت

محله

متراژ (مترمربع)

سن بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

نظام‌آباد

40

3

3 میلیون

خواجه نظام

50

14

2 میلیون و 500

پیروزی

45

4

2 میلیون و 770

نارمک

50

نوساز

4 میلیون و 200 هزار

مطهری

45

4

3 میلیون و 285 هزار

آذربایجان

50

18

3 میلیون و 900

سبلان جنوبی

38

10

3 میلیون

گلبرگ غربی

40

نوساز

4 میلیون و 500 هزار

تهرانپارس – پروین

40

7

2 میلیون و 800 هزار

رسالت

48

10

3 میلیون و 200 هزار

سبلان

48

2

3 میلیون و 20 هزار

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید