نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 22 دی

ازدحام در خیابان فردوسی برای دریافت سکه دولتی

کدخبر: ۶۲۱۶۰۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ازدحام در خیابان فردوسی برای دریافت سکه دولتی

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 دی 1353؛ مرکز بررسی قیمت‌ها به گران کردن کالاها متهم شد

کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده اعلام کرد با توجه به کاهش قیمت اکثر اقلام مواد اولیه در بازارهای جهانی، معهذا مرکز بررسی قیمت‌ها به افزایش قیمت بعضی از کالاها و مایحتاج عمومی اقدام کرده است.

کمیته تاکید کرد به‌طور کلی نظارت و کنترلی که باید از طرف مسوولان درباره جلوگیری از گرانی و مبارزه با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها صورت گیرد، انجام نمی‌شود و معلوم نیست مسوول این امر کیست؟ در جلسه کمیته فرعی بررسی قیمت ها کمیته ملی که به ریاست دکتر محمدعلی مولوی تشکیل شد، گفته شد: با وجود اینکه دولت قصد دارد در سال 54 ایجاد ساختمان و مسکن را تشویق و ترغیب کند و با تقدیم لایحه قانونی به مجلس شورای ملی جلوگیری از بورس‌بازی زمین در سرلوحه این اقدامات قرار دارد، معلوم نیست به چه علت ورود آهن را که جزء مواد اولیه لوازم ساختمانی است، ممنوع کرده‌اند.

22 دی 1363؛ کشف بیش از 5 هزار تن ذخایر اورانیوم در ایران

دکتر بانکی وزیر برنامه و بودجه و سرحدی‌زاده وزیر کار و امور اجتماعی از ذخایر جدیدالاکتشاف اورانیوم بازدید کردند.

بنا به گزارش‌های رسیده، پس از سه سال جستجو کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران در منطقه ساغند یزد بیش از 5 هزار تن ذخایر اورانیوم کشف کردند.

دکتر بانکی اعلام کرد: علی‌رغم امیدهای باطل آمریکا برای دستیابی به این ذخایر در رژیم گذشته طی چند سال پس از  انقلاب اسلامی حرکت گسترده‌ای برای کشف و بهره‌برداری از این معادن آغاز شده است.

22 دی 1373؛ ازدحام در خیابان فردوسی برای دریافت سکه دولتی

با توجه به افزایش نرخ برابری ارزهای عمده در مقابل ریال که این روزها روند شتابانی به خود گرفته، قیمت سکه بهار آزادی نیز در حال فزونی است.

بررسی‌های انجام‌شده حکایت از آن دارد که از زمان اجرای طرح مشترک وزارت کشور و بانک مرکزی ایران در مورد جمع‌آوری دلالان (73.7.11) تا دیروز (73.10.21) نرخ هر عدد سکه بهار آزادی (با طرح قدیم) حدود 90 هزار ریال و سکه با تمثال حضرت امام (ره) حدود 60 هزار ریال افزایش یافته است.

یک مقام مسوول در مدیریت نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی پریروز اعلام کرده بود، کانال‌های تنظیم بازار طلای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سکه بهار آزادی منقوش به تمثال مبارک حضرت امام (ره) را با نرخ زیر قیمت بازار برای مصرف‌کنندگان توزیع می‌کنند.

مقارن ساعت 13 دیروز یکی از صرافی‌های وابسته به بانک مرکزی در تقاطع خیابان‌های کوشک و فردوسی به توزیع سکه بهار آزادی منقوش به تمثال مبارک حضرت امام به بهای هر قطعه 295هزار ریال اقدام کرد که موجب ازدحام متقاضیان خرید سکه در مقابل صرافی مذکور و مجتمع دلالان حرفه‌ای در مدخل ورودی خیابان کوشک شد.

این صرافی به هر متقاضی حداکثر 20 عدد سکه بهار آزادی در مجموع به قیمت 5 میلیون و 900 هزار ریال (به صورت نقدی و بدون دریافت هیچ مدرکی) می‌فروخت.

گزارش خبرنگار اطلاعات حاکی است که ازدحام و تجمع متقاضیان خرید سکه در ساعت 16 دیروز باعث ترافیک سنگین در خیابان فردوسی شد.

تفاوت نرخ این نوع سکه‌ها در بانک مرکزی و بازار آزاد دیروز به حدود 15 هزار ریال رسید و 20 عدد از آنها حدود 300 هزار ریال سود با آورده برای دلالان در پی داشت.

22 دی 1383؛ نرخ ارز در سال آینده تعیین شد

نرخ ارز در سال آینده تعیین شد. حمیدرضا برادران شرکاء، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امروز در جمع خبرنگاران ضمن تشریح جزئیات لایحه بودجه سال آینده کل کشور گفت: قیمت ارز در بودجه سال آینده کل کشور گفت: قیمت ارز در بودجه سال آینده کشور معادل 7 درصد افزایش یافته و براساس هر دلار 9095 ریال به فروش خواهد رفت.

وی گفت: در سال آینده برای 6 ماه نخست 1.5 میلیارد دلار برای خرید بنزین اختصاص یافت و پیش‌بینی می‌شود و واردات بنزین در سال 84 به 3 میلیارد دلار برسد.

شرکا گفت: پیشنهاد می‌کنیم مجلس شورای اسلامی اجازه دهد برای مدت 2 تا 3 سال قانون فعلی (افزایش قیمت برخی کالا و خدمات دولتی) را عملیاتی کند و اگر پاسخ مناسب نیافت، آنگاه اقدام به تثبیت قیمت‌ها کند.

نرخ بنزین، گازوئیل، برق و آب سال آینده افزایش نمی‌یابد

بررسی طرح یک فوریتی «اصلاح ماده 3 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی پایان یافت و جزئیات آن با 161 رای موافق به تصویب رسید.

به موجب ماده واحده این طرح، قیمت فروش بنزین، نفت سفید، گاز، برق و آب همچنین نرخ خدمات فاضلاب، ارتباطات و نرخ مرسوله‌های پستی در سال اول برنامه چهارم (1384) به قیمت پایان شهریور 1383 خواهد بود.

صدور آب به کویت را دولت تصویب کرد

صدور آب به کویت را دولت ایران تصویب کرد. دکتر رضا اردکانیان، معاون وزیر نیرو افزود: انتخاب سرمایه‌گذار خارجی نیازمند بررسی اطلاعات فنی و شرایط مالی و مذاکره با سرمایه‌گذاران است.

اردکانیان درخصوص صادرات آب گفت: بحث مبادله آب در قانون برنامه چهارم توسعه مطرح شده است و البته یادداشت تفاهمی در دی‌ماه سال 81 بین وزرای آب و برق و نیروی کویت و ایران امضا شد که یک بند آن ناظر بر درخواست دولت کویت مبنی‌بر تامین بخشی از نیاز آب شرب خود از طریق ایران بود و در آن بند اشاره شد که دولت ایران این درخواست را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: بررسی‌ها منجر به تهیه یک موافقتنامه انتقال آب به کویت در این زمینه شد که در آن ماه سال گذشته بین دو کشور به امضا رسید.

پاسخ سخنگوی دولت درباره حضور شرکت‌ هالیبرتون در پارس جنوبی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص برنده شدن شرکت آمریکایی هالیبرتون در مناقصه طرح‌های پارس جنوبی گفت: ما هیچ وقت تحریمی علیه شرکت‌های آمریکایی در ایران نداشته‌ایم.

دولت آمریکا شرکت‌های این کشور را از سرمایه‌گذاری و کار در ایران محروم کرده است و این هم به خود شرکت‌های آمریکایی مربوط می‌شود که چگونه باید پاسخ دولت خود را بدهند.

رمضان‌زاده افزود: برنده این مناقصه، شرکت اورینتال است که یک شرکت‌ کاملا ایرانی ات. البته این شرکت دارای شرکت‌های تابعه‌ای است که هالیبرتون یکی از آن شرکت‌هاست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید