نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 23 دی

طرح کاهش سود وام بانکی تصویب شد

کدخبر: ۶۲۱۷۷۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
طرح کاهش سود وام بانکی تصویب شد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 دی 1353؛ قیمت پیاز و سیب‌زمینی آزاد اعلام می شود

کمبود پیاز و سیب‌زمینی بار دیگر در میدان سبزی و تره‌بار تهران به عنوان یک موضوع روز مطرح شده است.

کارشناسان میدان تره‌بار می‌گویند این بحران در حالی به‌وجود آمده که در آبادی‌های ایلخچی آذربایجان و حومه، همچنین در حاشیه بستر زاینده‌رود صدها خروار پیاز که برای تامین نیاز یکساله بازار تهران کفایت می‌کند، انباشته شده است.

خبر مرتبط
قیمت طلا و سکه امروز شنبه 23 دی 1402 /رشد قیمت طلا ۱۸ عیار + جدول

اقتصادنیوز: قیمت طلا امروز نسبت به دو روز گذشته افزایش یافت.

آخرین اطلاع از تصمیماتی که در مورد بهبود وضع بازار پیاز طی دو روز گذشته آغاز شده، حاکی است که در نظر است طی هفته آینده از طریق کمیسیون میدان، نرخ پیاز و سیب‌زمینی آزاد اعلام کنند و گفته می‌شود این اقدام باعث سرازیر شدن سیل پیاز و سیب زمینی به تهران خواهد شد.

23 دی 1363؛ اعلام چگونگی پیش‌فروش 6500 دستگاه آپارتمان شهرک اکباتان به کارکنان دولت

شرکت نوسازی و عمران تهران، پیش‌فروش 6500 واحد از آپارتمان‌های در دست تکمیل این شرکت در شهرک اکباتان را اعلام کرد.

بنا به اظهار مسوول روابط عمومی این شرکت، در نیمه اول بهمن‌ماه آگهی فروش این آپارتمان‌ها که در حال حاضر در دست تکمیل است به نیروهای مسلح و کارکنان دولت و نهادهای انقلاب اسلامی و سازمان‌های وابسته به دولت منتشر خواهد شد.

تکمیل این آپارتمان‌ها با توجه به مراحل مختلف اجرای کار از یک تا سه سال به طور خواهد انجامید و خریداران از زمان عقد قرارداد تا تحویل آپارتمان‌های متناسب با قیمت آپارتمان‌ها و میزان درآمد ماهانه بین 50 تا 70 درصد بهای آن را در اقساط کوتاه‌مدت پرداخت کرده و باقی مانده بهای آپارتمان را به‌صورت اقساط بلندمدت طی 10 تا 15 سال بازپرداخت می کنند.

مالیات جزو احکام اولیه محسوب می شود

رئیس شورای عالی مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: با تصویب کلیات لایحه مالیات‌های مستقیم در مجلس و با صحبت‌های مسوولین کشور کاملا روشن شد که مالیات جزو احکام اولیه محسوب می‌شود و تمام و کمال باید وصول شود.

وی افزود: متاسفانه تا به حال حتی یک درصد از مشاغل اظهارنامه مالیاتی به ما نداده‌اند که بگویند من فلان مقدار درآمد داشته‌ام و قصد دارم مالیات آن را بپردازم.

محمد تقی‌نژاد عمران اعلام کرد: با تاسیس بانک اطلاعاتی، کالاهای وارداتی و کالاهای تولیدشده در داخل را از نظر کانال توزیع کنترل خواهیم کرد و از این طریق در پایان سال مشخص می‌شود که هر کس چقدر کالا دریافت کرده و به فروش رسانده است و از این طریق می‌توان به درآمد مشخص پی برد.

23 دی 1383؛ طرح کاهش سود وام بانکی تصویب شد

طرح منطقی کردن نرخ سود تسهیلات بانکی متناسب با نرخ بازدهی در بخش‌های مختلف اقتصادی با تاکید بر نظام بانکداری اسلامی، با پیشنهاد یک فوریت در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی مطرح شد و در پی تصویب این پیشنهاد، نمایندگان موافقت کردند که این طرح حداکثر تا یک ماه دیگر در دستور کار جلسه علنی قرار گیرد.

در این طرح پیش‌بینی شده است که ضمن کاهش سهم بانک از دریافت حق‌ وکالت، نرخ سود تسهیلات واگذارشده در 18 ماه نخست به میزان 4.5 درصد و در 18 ماه دوم با جلوگیری از ریخت و پاش در هزینه بانک‌ها به میزان 4 درصد دیگر کاهش یابد.

کسری 71 هزار میلیارد ریالی بودجه 84

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرد: بودجه سال 84 دارای 71 هزار میلیارد ریال کسری است که این رقم به صورت‌های مختلف جبران شده است.

حمیدرضا برادران شرکا افزود: کسری بودجه همان ترازهای در بودجه است که تراز مالی در بودجه است که تراز مالی در سال 83، برابر 42هزار میلیارد ریال بوده و در سال 84 به 71 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی گفت: تراز مالی بودجه 71 هزار میلیارد ریال کسری دارد، اما این کسری با واگذاری دارایی‌های مالی جبران شده است.

مشکل قراردادهای تاو و ترک‌سل را رفع می‌کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با ریزاتو ناتوراگای، رئیس گمرک جمهوری ترکیه با اشاره به لزوم ارتقای روابط تجاری و گمرکی بین دو کشور، دستیابی به راه‌حل برای رفع موانع اجرای قرارداد شرکت‌های ترکیه‌ای (قرارداد تاو در فروشگاه امام و قرارداد ترک‌سال برای اپراتور دوم موبایل) را نیازمند زمان و حوصله دانست.

23 دی 1393؛ برآورد اثر تحریم بر رشد اقتصادی

در نشست هم‌اندیشی کمیسیون مدیریت واردات به آنالیز رشد اقتصادی و برآورد اثر تحریم‌ها با سخنرانی ابوالفضل خاورنژاد و حضور برخی از فعالان اقتصادی پرداخته شد.

براساس نتایج به‌دست آمده در این جلسه، ارقام بیانگر این است که در سال 1391 رشد اقتصادی تحقق یافته معادل منفی 6.8 درصد بوده است.

در حالی که ارقام محاسباتی نشان می‌دهد که در صورت نبود تحریم  این رشد اقتصادی معادل منفی 4/0 درصد بود. در سال 92 نیز با وجود تحریم‌ها رشد اقتصادی برابر منفی 1.9 درصد بوده درحالیکه ارقام محاسباتی بیانگر رشد 0.3 درصدی در شرایط نبود تحریم است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید