نیم قرن با اقتصاد ایران؛ اول بهمن

انبارهای محتکرین پیاز کشف شد

کدخبر: ۶۲۳۱۱۱
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
انبارهای محتکرین پیاز کشف شد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول بهمن 1353؛ انبارهای محتکرین پیاز کشف شد

با کشف انبارهای مملو از پیاز در «ایلخچی» و «خسروشاه» آذربایجان مسجل شد که کمبود و گرانی کنونی پیاز و سیب‌زمینی تا حد زیادی معلول فعالیت محتکرین است. میزان پیاز انبارشده تنها در منطقه ایلخچی 30 هزار تن است و به واسطه انبوهی این کالا، مقادیر زیادی از آن در هوای آزاد نگهداری می شود.

تولیدکنندگان این پیازها صریحا گفته‌اند محصول آنها را مدتی قبل میدان‌داران تهران خریده‌اند، ‌اما تاکنون برای حمل‌شان به تهران اقدامی نکرده‌اند.

این وضع ثابت می‌کند که خریداران تهرانی عمدا زمینه عرضه پیاز را کم کرده‌اند تا بعدا بتوانند کالای خود را گران بفروشند.

قیمت پیاز اکنون در مغازه‌های تبریز (نزدیک‌ترین محل شهر به انبار پیازهای احتکارشده) 40 تا 50 ریال است.

اول بهمن 1363؛ بنیاد مستضعفان میلیاردها تومان به مستضعفین کمک کرده ولی منعکس نشده است

نخست‌وزیر کشورمان اظهار کرد: بنیاد مستضعفان یک نهاد مظلوم است. نهادی است که از بدو تشکیل آن تا حال میلیاردها تومان به مستضعفین کمک کرده است. اما این مطلب کمتر در رسانه‌ها منعکس شده است.

مهندس موسوی اظهار امیدواری کرد که رابطه بنیاد با مستضعفان بیش از پیش نزدیک شود؛ چراکه اگر بنیاد رابطه خود را با مستضعفان از دست بدهد فلسفه وجودی خود را از دست خواهد داد.

اول بهمن 1373؛ دستورالعمل نحوه گردش حساب جاری اصلاح شد

با تلاش و تمهیدات به‌عمل‌آمده ازسوی وزارت اطلاعات، بازرسی کل کشور، قوه قضائیه و سیستم بانکی، تمامی مبلغ 6.5 میلیارد تومان که به طور غیرقانونی از یک شعبه بانک صادرات برداشت شده بود همراه با جریمه دیرکرد در بازپرداخت بدهی مسترد و به خزانه بانک برگردانده شده است.

دکتر نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: متهم اصلی این پرونده به اتفاق رئیس، معاون و کارمند خاطی یک شعبه بانک صادرات هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند.

وی افزود: برای جلوگیری از تکرار سوء‌استفاده مشابه از سیستم بانکی، دستورالعمل نحوه گردش حساب جاری اصلاح و مورد تجدیدنظر قرار گرفته است.

اول بهمن 1383؛ انتقاد از طرح کاهش نرخ سود بانکی

رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: آثار کوتاه‌مدت طرح کاهش نرخ سود بانکی برای دریافت‌کنندگان تسهیلات شیرین است، اما در بلندمدت در مجموع برای همه تلخ و ناگوار خواهد بود.

ابراهیم شیبانی اظهار کرد: در بلندمدت وقتی نرخ سود بانکی کاهش یابد، سپرده‌گذار خرد دیگر تمایلی به سپرده‌گذاری در بانک‌ها ندارد، لذا میزان پس‌انداز در بانک‌ها کاهش می‌یابد و این امر به شبکه بانکی خسارت وارد می کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را در جلسه علنی 23 دی‌ماه 83 تصویب کردند.

ایران 25 هواپیمای فوکر 70 خریداری می‌کند

مدیر نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی خلیج فارس گفت: ایران 25 فروند هواپیمای فوکر 70 از کشور هلند خریداری می‌کند.

وی گفت: قرارداد خرید این هواپیماها را شرکت هوایی سیمرغ وابسته به بخش خصوصی با هلند امضا کرده و ارزش این قرارداد 980 میلیون دلار است.

وی زمان تحویل هواپیماهای فوکر 70 را سال 2007 میلادی اعلام کرد و گفت: با تحویل این هواپیماها حرکت اساسی در بازسازی ناوگان هوایی کشور ایجاد خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید