نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 9 بهمن

آغاز پروازهای «هما» به آمریکا از اردیبهشت

کدخبر: ۶۲۴۹۸۷
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
آغاز پروازهای «هما» به آمریکا از اردیبهشت

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم بهمن 1353؛ آغاز پروازهای «هما» به آمریکا از اردیبهشت

هواپیمایی ملی ایران در نیمه دوم اردیبهشت ماه آینده شبکه پروازی خود را به ایالات متحده آمریکا گسترش خواهد داد.

این برنامه در دو مرحله به مورد اجرا درمی‌آید و در فاصله کوتاهی از نخستین پرواز تهران – نیویورک هما از طریق لندن، پرواز دیگری تهران را به لس‌آنجلس باز هم از طریق لندن متصل خواهد کرد.

پروازهای «هما» به نیویورک و لس‌آنجلس هفته‌ای پنج پرواز خواهد بود. احتمالا سه پرواز به نیویورک و دو پرواز به لس‌آنجلس.

این پروازها در راه رفت و بازگشت 45 دقیقه در لندن توقف می‌کنند. مقامات هواپیمایی ملی ایران امروز با تایید تهیه مقدمات گشایش پروازهای ترانس آتلانتیک «هما» گفتند طی یک سال نخستین این پروازها با هواپیماهای جت بوئینگ 707 انجام می‌شود و سپس با جمبوجت 747 که آخرین و مدرن‌ترین جمبوجت ساخت کارخانه بوئینگ است، بهای پرواز تهران به نیویورک براساس قیمت‌های جاری «یاتا» یکسره 51490 ریال، دو سره 102 هزار و 980 ریال، تهران به لس‌آنجلس یکسره 62 هزار و 200 ریال، دو سره 124 و 400 ریال خواهد بود.

در استفاده از پروازهای ترانس – آتلانتیک «هما»، کارمندان دولت و افراد بلافصل خانواده آنان، طبق معمول از 40 درصد تخفیف دولتی استفاده می‌کنند.

تخفیف هما برای دانشجویان براساس ضوابط خاصی خواهد بود که حداقل آن 40 درصد و حداکثر 60 درصد است.

نهم بهمن 1373؛ رئیس‌کل بانک مرکزی: باید مقررات جدیدی برای هدایت نقدینگی تدوین شود

تاکنون از مجموع بدهی‌های معوق ارزی حدود 12 میلیارد و 700 میلیون دلار زمان‌بندی مجدد شده است و با توجه به مذاکرات در حال انجام، انتظار می‌رود تا پایان امسال در مورد بقیه بدهی‌های معوق نیز با تمامی طرف‌های طلبکار به توافق نهایی برسیم.

دکتر محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر بازسازی اعتبار سیستم بانکی کشور در عرصه بین‌المللی به سرعت و با موفقیت در حال انجام است که تاثیر قطعی و مثبتی در حل مشکلات ارزی خواهد داشت.

وی آنگاه با اشاره به پیش از 3 میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی (تا چند ماه گذشته) گفت: از مبلغ فوق طی 10 ماه حدود 800 میلیون دلار برای ثبت سفارش به‌منظور واردات کالا به سیستم بانکی بازگشت.

دکتر نوربخش اظهار امیدواری کرد: با توجه به تسهیلات جدید دولت برای خرید و فروش از صادراتی مبلغ بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور و سیستم بانکی فزونی یافته و قیمت حواله‌های دلار در روزهای آینده کاهش یابد.

دکتر نوربخش با بیان اینکه در زمینه مداخله بانک مرکزی در بازار سکه روش جدیدی اتخاذ نشده است، آمار فروش سکه بهار آزادی ازسوی بانک را طی دی ماه امسال 29 هزار عدد ذکر کرد و گفت: میزان فروش سکه ازسوی بانک مرکزی در آذرماه امسال 15 هزار عدد در شهریور 7300 عدد و در مردادماه 134 عدد بوده است.

علت افزایش متقاضی برای سکه طی چند ماه گذشته نیز پول‌های سرگردان و نقدینگی 56 هزار میلیارد ریالی جامعه بوده است که برای هدایت آن به سوی تولید باید مقررات جدیدی تعیین شود.

وی اضافه کرد: مبنای قیمت‌گذاری برای پیش‌فروش سکه بهار آزادی به صورت ثابت 300 هزار ریال نبوده و احتمالا در مراحل بعدی پیش‌فروش آن، این مبلغ کاهش می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران با اشاره به اینکه تاکنون حدود 50 تقاضا برای تاسیس موسسات اعتباری غیربانکی دریافت شده است، گفت: اساسنامه موسسات اعتباری غیربانکی و شرایط جدیدی که برای تاسیس آنها در نظر گرفته شده، به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و مفاد آن به زودی اعلام خواهد شد.

وی در زمینه نحوه توزیع ارز مسافری به وسیله صرافی‌ها گفت: براساس مقررات وضع‌شده، هر مسافر با در اختیار داشتن بلیت هواپیما، پاسپورت و ویزای خروج از کشور، می تواند معادل یک هزار دلار ارز از صرافی‌ها خریداری کند.

آغاز پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان با تاسیس شرکت مشترک

انور سیف‌الله خان، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در دیدار با غلامرضا آقازاده، وزیر نفت ایران، روابط اقتصادی دوجانبه به‌ویژه انتقال گاز طبیعی ایران به پاکستان را به عنوان نقطه عطفی در مناسبات دو کشور دانست.

وزیر نفت ایران با استقبال از گسترش روابط دوجانبه و با تشریح اهمیت گاز در صحنه‌های اقتصادی کشورها و دورنمای جهانی آن، گسترش همکاری‌های نفتی دو اقتصادی دو کشور و انتقال گاز طبیعی ایران به پاکستان را چشم‌انداز روشن در همکاری‌های دوجانبه ذکر کرد.

در این دیدار همچنین کارشناسان فنی کمیته مشترک دو کشور، نتیجه مطالعات کارشناسی و روند پیشرفت پروژه انتقال گاز و طرح‌های مربوطه را به اطلاع وزیران نفت دو کشور رساندند و در این مورد دو کشور در قالب یک کنسرسیوم و با تاسیس شرکت مشترک که سهام آن قابل عرضه به شرکت‌های معتبر بین‌المللی باشد، کار عملیاتی را آغاز خواهد کرد.

نهم بهمن 1393؛ تامین یک چهارم نیاز کشور از چین

مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت، چین را بزرگ ترین شریک تجاری ایران‌ خواند و گفت: 29 درصد از کل صادرات ایران به چین صورت می‌گیرد و ازسوی دیگر یک چهارم نیازهای کشورمان را چینی‌ها تامین می‌کنند.

مجتبی موسویان با بیان اینکه چین با جذب 120 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در دنیا، مقام اول را به خود اختصاص داده است، افزود: این کشور توانسته 80 میلیارد دلار در خارج از کشورش سرمایه‌گذاری کند و ایران به‌عنوان هشتمین کشوری است که چین در آنجا سرمایه‌گذاری کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید