زنگ خطر برای تهران به صدا درآمد/ خشکسالی در کمین است؟

کدخبر: ۶۲۵۵۶۶
اقتصادنیوز: بر اساس گزارش موسسه تحقیقات آب، با احتساب ذخیره فعلی و آب معادل برف، 80 درصد از فضای سدهای تهران بدون آب است.
زنگ خطر برای تهران به صدا درآمد/ خشکسالی در کمین است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، در حالی‌که زمستان برای بسیاری از مردم نه با آغاز دی‌ماه بلکه با اولین بارش برف معنا پیدا می‌‎کند، ماهواره‌ها حجم برف باریدۀ پشت 5 سد تهران را نیم میلیارد متر مکعب برآورد کردند. این میزان برف 2 برابر ذخیره فعلی سدهای پایتخت است.

اما سخنگوی صنعت آب فیروز قاسم‌زاده می‌گوید که حتی باوجود برفِ این هفته، همچنان ‌«‌80 درصد ذخایر آبی تهران خالی است.»

خبر مرتبط
دریای خزر کوچکتر شد! / کاهش نیم متری سطح تراز آب خزر

اقتصادنیوز: رئیس موسسه تحقیقات آب، از کاهش ۲۵ سانتی متری سطح تراز آب دریای خزر از ابتدای امسال تا کنون خبر داد.

تهران در 5 ماه گذشته کمتر از نصف بارش سالانه خود را از آسمان وصول کرده و یکی از خشکترین سال‌های خود را در نیم قرن اخیر پشت سر می‌گذارد.

سد طالقان، امیرکبیر، ماملو، لار و لیتان 5 سد تامین کننده آب تهران هستند که مجموعا 255 میلیون متر مکعب آب ذخیره کرده و 509 میلیارد متر مکعب برف به خود دیده‌اند.

14021111000502_Test_NewPhotoFree

شرکت مدیریت منابع آب تایید کرده که یک سوم آب سدهای تهران سهم تامین نیاز خانه‌های مردم است و خشکسالی می‌تواند، پایتخت را در شرایط اضطراری قرار دهد.

کارشناس مدیریت منابع آب سید امین مرادی کاهش مصرف آب بخش خانگی را امری غیر ممکن تلقی کرده و معتقد است که فرهنگ‌سازی در کوتاه مدت میسر نیست و برای تامین آب خانه‌های مردم باید به فکر افزایش منابع تامین آب بود، در این شرایط انتقال آب و تامین نیاز از منابع زیرزمینی سریع‌ترین گزینه در دسترس است تا مسئله تهران حل شود.

در مقابل، کارشناس آب محمد پورحمید به تجربه کاهش 10 درصدی مصرف آب شرب تهران در سال گذشته بر اثر صرفه‌جویی مردم اشاره کرده و می‌گوید که با این وضع مصرف، انتقال آب به تهران یک مُسکن است و پس از چند سال بازهم کمبود آب خواهیم داریم، در شرایطی که فرصت صرفه‌جویی وجود دارد، اولین اقدام باید آگاهی‌بخشی به مردم باشد.

به گواهی اطلاعات خانه آب ایران، امکان کاهش 30 درصدی مصرف آب با اقداماتی ساده در پایتخت وجود دارد و این اقدامات را در دو دسته تجهیزاتی و رفتاری رده‌بندی می‌کند.

اقدامات تجهیزاتی شامل تعویض سردوش و استفاده از وسایل کاهنده حجم آب است و اقدامات رفتاری نیز شامل، کاهش مدت زمان استحمام، شستن ظرف و عدم استفاده از آب شرب برای کارهایی نظیر شستن حیاط و پارکینگ است.

در کنار اقداماتی که ضروری است ‌‌مردم انجام دهند، بهینه‌سازی شبکه برای مدیریت فشار از طرف دولت نیز می‌تواند‌ همکاری مردم به منظور کاهش اثرات منفی خشکسالی را تکمیل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید