تا وقتی کسری بودجه وجود دارد، حتی کاهش رشد نقدینگی کارساز نیست

کدخبر: ۶۲۵۷۰۴
اقتصادنیوز: هر چند، بانک مرکزی عنوان کرده که نقدینگی را از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد رسانده اما نگاه کارشناسی این است که هسته سخت رشد نقدینگی، نرخ‌های ۲۰ تا ۲۵ درصد است.
تا وقتی کسری بودجه وجود دارد، حتی کاهش رشد نقدینگی کارساز نیست

 به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اعتماد نوشت: بانک مرکزی به درستی سیاست «تثبیت ترازنامه بانک‌ها» را در پیش گرفته تا بخش بزرگی از نقدینگی تولید شده توسط شبکه بانکی را کنترل کند و از این سمت بتواند فشار به منابع پول پرقدرت را کاهش دهد.

گفته می‌شود که هم‌اکنون از 7100 هزار میلیارد تومان نقدینگی که در کشور وجود دارد بیش از ۷۵ درصد آن معادل بر5300 هزار میلیارد تومان برای اینکه آثار تورمی به مردم منتقل نشود فریز شده است.

در واقع کل نقدینگی که برای تولید ناخالص داخلی در راستای چرخش اقتصاد وجود دارد نزدیک به 2000 هزار میلیارد تومان است و به همین دلیل هم هست که در تمام بازارها با مشکل نقدینگی مواجه هستیم.

کافی است نگاهی به گزارش اخیر اتاق بازرگانی ایران از شامخ اقتصاد در پایان پاییز بیندازید که ببینید چگونه رکود دامن‌گیر اقتصاد ایران شده و حتی این رکود به بازارها هم سرایت کرده است.

باید توجه داشت که هسته سخت نقدینگی و حتی تورم در برابر سیاست‌های پولی مقاوم می‌ماند و این هسته سخت صرفا با سیاست‌های پولی قابل شکستن نیست و نیاز به اصلاحات در بخش مالی دارد.

بخش مالی شامل اقداماتی است که توسط دولت بزرگ انجام می‌شود و نمود آن را می‌توان در «کسری بودجه» دید. افزایش هزینه‌های دولت در نبود منابع مالی پایدار به دلیل تشدید تحریم‌ها موجب کسری بودجه در چند سال گذشته شده و این موضوع شکستن «هسته سخت رشد نقدینگی» را سخت‌تر می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید