علیرضا بیگی نماینده تبریز: سال آینده،دولت رئیسی همه مشکلات اقتصادی کشور را به گردن مجلس یازدهم خواهد انداخت!

کدخبر: ۶۲۵۷۰۷
اقتصادنیوز: بودجه 1403به رخدادی اختلاف برانگیز میان مجلس و دولت تبدیل شد.
علیرضا بیگی نماینده تبریز: سال آینده،دولت رئیسی همه مشکلات اقتصادی کشور را به گردن مجلس یازدهم خواهد انداخت!

به گزارش اقتصادنیوز احمد علیرضابیگی در مصاحبه با روزنامه شرق، این چالش را بررسی کرده است.

بخشهایی از مصاحبه را می خوانید:

درباره چالش این روزهای مجلس و دولت درباره تصویب بودجه 1403 که منجر به اعتراض دولت و صدور چند بیانیه از سوی سازمان برنامه و بودجه و انتقاد به مصوبات مجلس درباره تغییرات لایحه بودجه سال آینده شد، توضیح دهید.

ما در بررسی بودجه 1403 هزینه‌هایی را به دولت تحمیل کرده‌ایم که بخشی از آن برای افزایش دستمزدها گریزناپذیر بوده است و به ناچار باید هماهنگی و متناسب‌سازی بین میزان حقوق دریافتی کارکنان دولت با نرخ تورم ایجاد می‌کردیم. البته بازنشستگان هم در این میان مطالبه داشتند و باید برای حقوق آنها هم چاره‌اندیشی می‌کردیم. بنابراین راحت‌ترین راه ممکن را برگزیدیم تا این ناترازی را جبران کنیم. به این نحو که مالیات را افزایش دادیم و عملا به شیرینی و شکلات مالیات بستیم تا مستمری بازنشستگان را تأمین کنیم. به عبارتی مجلس به خواست دولت در این زمینه تن داد. در‌حالی‌که این تصمیمم اصلا روا نبود.

از طرف دیگر هم ناترازی مربوط به برخی منابع را در قالب هزینه سنگین اداره زندگی بر دوش مردم انداختیم و سعی کردیم ناترازی بودجه را با کاهش ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی از 15 میلیارد یورو پیشنهاد دولت به 10 میلیارد یورو جبران کنیم؛ در‌حالی‌که پیشنهاد تخصیص 15 میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی در سال 1403 نسبت به سال گذشته سه میلیارد یورو هم کاهش یافته بود.

اما برای جبران این ناترازی باز هم پنج میلیارد یورو دیگر آن را کاهش دادیم.به این معنا که 10 میلیارد یورو را تصویب کردیم تا با کاهش پنج میلیارد یورویی، حداقل بتوانیم هزینه‌هایی را که به دولت تحمیل کردیم‌ از این منبع تأمین کنیم. پس عملا این بار به دوش مردم افتاد، بدون اینکه برای آن جایگزینی پیدا کرده باشیم. بعد هم هزینه‌هایی مثل افزایش بودجه صداوسیما را برای بودجه تراشیدیم؛ بدون توجه به اینکه آیا این سازمان خروجی مطلوبی را که مدنظر است، دارد یا خیر؟ و این هم به نظر من روا نبود. اگر این بودجه را به اولویتی تخصیص می‌دادیم، باز توجیهی داشت؛ اما این کار هیچ توجیهی ندارد و باید در‌این‌باره به مردم توضیح دهیم.

دولت و مشخصا رئیس سازمان برنامه و بودجه در قالب بیانیه‌هایی اخیرا بارها اعلام کرده است دولت توان اجرای این مصوبه مجلس را ندارد و مشخصا به افزایش حقوق کارمندان اشاره دارد و این را تحمیل بار مالی به دولت دانسته است. در‌این‌باره توضیح دهید.

 دولت در اجرای این مصوبه با مجلس همراه نیست و انگیزه‌ای برای اجرای قانون بودجه ندارد و طبیعتا در مقام مسئولیت‌پذیری، به راحتی آشفتگی‌های احتمالی را که در سال 1403 ایجاد خواهد شد، گردن مجلس خواهد انداخت.

این شیوه عملکرد موجهی نبود که قانونی که مربوط به دخل‌و‌خرج اداره کشور است، با مشکلاتی مواجه شود. متأسفانه برای رفع این مشکلات، مجلس راحت‌ترین روش‌ها را که همان جبران هزینه با جیب مردم است، انتخاب کرد. شاید روی کاغذ بگوییم تراز برقرار شده و درآمد و هزینه بودجه 1403 همخوانی دارد و یکی شده است، اما درآمد و هزینه مردم با یکدیگر انطباق ندارد و می‌تواند مشکلاتی اقتصادی برای آنها به وجود آورد. البته این موضوع مورد انتقاد و اعتراض برخی نمایندگان مجلس قرار گرفت، ولی نباید فراموش کنیم که همیشه نظر اکثریت در مجلس تعیین‌کننده است.

درباره افزایش چند‌برابری بودجه صداوسیما و قوه قضائیه در سال آینده نسبت به سال قبل که به آن اشاره کردید، بیشتر توضیح می‌دهید.

قوه قضائیه از اولویت‌های کشور است و هر چقدر دستگاه قضا را به منظور استحکام و توسعه عدالت تقویت کنیم، امر پذیرفته‌شده‌ای است و این موضوع را نکته منفی نمی‌دانم. اما درباره افزایش بودجه صداوسیما به دلیل اینکه خروجی این سازمان مورد پرسش است و سطح مخاطبان این سازمان و میزان ریزش آنها مورد تردید جدی است و ظاهرا خود صداوسیما هم این واقعیت را پذیرفته که برای کل جامعه اصلا برنامه‌ای ندارد تا به‌عنوان یک دانشگاه ملی که از آن انتظار و توقع می‌رفت بتواند ایفای نقش کند، چنین افزایش بودجه‌ای را درست نمی‌دانم. به همین دلیل افزایش بودجه صداوسیما ضرورتی نداشت. ضمن اینکه باید از یک‌سری هزینه‌های کشور کاسته شود تا در این شرایط ریاضت اقتصادی که پیش‌رو داریم، بتوانیم این هزینه‌ها را متناسب با درآمدها کاهش دهیم. بااین‌حال، این اتفاق نیفتاده‌ و انتقادهایی را در جامعه به دنبال داشته است.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید