وعده جدید دولت برای خودکفایی گندم

کدخبر: ۶۲۷۰۳۵
اقتصادنیوز: معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در هیات دولت و هیات حاکمه نظام در کنار کشاورزان برای خودکفایی در محصول اساسی گندم شرایطی را ایجاد کرد که با وجود خشکسالی های اخیر، کشور در گندم نان به خودکفایی برسد که این مهم محقق شده است.
وعده جدید دولت برای خودکفایی گندم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «علیرضا مهاجر» معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی امروز (چهارشنبه) در مراسم رونمایی از آرد کامل گندم که در محل سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد، افزود: نان محصول مقدسی است و همه ما ارزش این نعمت الهی را می دانیم. در گذشته مردم توجه چندانی به این کالای اساسی نداشتند اما در دهه اخیر گندم اهمیتی دو چندان یافته است.

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت خودکفایی محصولات اساسی به ویژه گندم، وزارت جهاد کشاورزی در هیات دولت و هیات حاکمه نظام در کنار کشاورزان برای خودکفایی در محصول اساسی گندم شرایطی را ایجاد کرد که با وجود خشکسالی های اخیر، کشور در گندم نان به خودکفایی برسد که این مهم محقق شده است.

وی با قدردانی از گندمکاران کشور، گفت: موضوع سلامت جامعه وظیفه یک سازمان، دستگاه و گروه خاصی نیست، بلکه وظیفه آحاد جامعه است که در افزایش سلامت جامعه بکوشند تا هر سدی که در سلامت جامعه ایجاد می‌شود را برطرف کنیم.

مهاجر با تشکر از سازمان ملی استاندارد ایران بابت دغدغه ای که برای سلامت غذای جامعه دارد، افزود: اگر به سلامت غذا نپردازیم به طور قطع باید هزینه های سنگین تری را پرداخت کنیم، بنابراین باید سلامت جامعه مورد توجه قرار گیرد. 

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در وزارت جهاد کشاورزی به‌ویژه در حوزه تولید غلات که ۸۰ درصد تولید بخش کشاورزی و همه محصولات اساسی مربوط به حوزه زراعت است، برای سلامت این ماده اصلی غذایی به‌خصوص گندم شرایط بهتر و بیشتری مد نظر قرار دارد، به همین دلیل با توجه به همکاری سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت جهاد کشاورزی تلاش داریم بدون اینکه فشاری به کشاورزان وارد شود تولید گندم سالم داشته باشند.

به گفته وی، اکنون استفاده از بذوری که فاکتورهای پروتئین، گلوتون، قدرت نانوایی و سلامت بیشتری داشته باشد به محققان بخش کشاورزی و کشاورزان پیشنهاد می شود تا گندم سالم با مواد مغذی بالا تولید شود.

مهاجر اضافه‌کرد: در تولید گندم سالم، شاخص‌هایی همچون استفاده از کودهای شیمیایی، سموم و آفت‌کش‌ها، علفکش‌ها، آرایش کشت و چگونگی آبیاری می تواند در سلامت گیاه موثر باشد.

به‌کارگیری خمیرمایه کیفی و استاندارد در کیفیت نان موثر است

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: در تولید نان سالم، علاوه بر گندم و آرد سالم و با کیفیت لازم است که خمیرمایه کیفی و استاندارد به‌کار گرفته شود، زیرا اکنون یکی از مشکلات بحث نان در کشور استفاده از خمیر مایه نان است. به طور قطع وقتی گندم خوب داشته باشیم باید نان خوبی به‌دست بیاید، اما خمیر مایه در این موضوع دخیل است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: بررسی ها در بحث نان و نانوایی‌ها در اروپا نشان می دهد که در ایتالیا هیچ تولیدکننده ای از خمیر مایه صنعتی در تولید نان استفاده نمی کند، بلکه هر نانوایی یا شرکت تولیدکننده نان خمیرمایه ای که خودش تولید می‌کند را مورد استفاده قرار می دهد و مردم نانوایی ها را این‌گونه می شناسند.

مهاجر افزود: وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد در ارتقای چرخه تولید گندم تا آرد و نان کامل مورد مصرف مردم همکاری لازم را با سازمان ملی استاندارد ایران داشته باشد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید