نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۲ بهمن

ایران در پاکستان یک پالایشگاه نفتی تاسیس می‌کند!

کدخبر: ۶۲۷۵۹۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ایران در پاکستان یک پالایشگاه نفتی تاسیس می‌کند!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 بهمن 1353؛ رئیس جمهوری آمریکا: طرفداران جیره‌بندی بنزین باید از روی جنازه من رد شوند

جرالد فورد، رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی که به علامت تاکید و عزم جزم مشت گره کرده خود را تکان می‌داد، در برابر صاحبان صنایع نفت تگزاس برایش با خوشحالی ابراز احساسات می‌کردند در شهر هوستون اخطار کرد که جیره‌بندی بنزین در آمریکا تنها هنگامی ممکن خواهد شد که جیره‌بندی‌کنندگان قبلا از روی جنازه من رد شده باشند.

فرود تاکید کرد که برنامه وی برای صرفه‌جویی در مصرف نفت و اقدامات دیگری که در زمینه سیاست انرژی ابداع کرده است اجازه خواهد داد که صنعت نفت آمریکا در خاک آمریکا توسعه یابد.

فورد گفت: طرفداران جیره‌بندی ادعا می کنند که این کار در آمریکا بین 6 ماه تا یک سال طول خواهد کشید، ولی من اعلام می کنم که اگر ما جیره‌بندی را بپذیریم محکوم خواهیم بود که حداقل 5 سال تا 6 سال جیره‌بندی را تحمل کنیم.

ایران در پاکستان یک پالایشگاه صادراتی تاسیس می‌کند

مذاکرات اقتصادی ایران و پاکستان امروز هم در تهران ادامه یافت و با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی دو کشور همکاری‌های وسیع‌تر اقتصادی ایران و پاکستان مورد بررسی قرار گرفت.

مذاکرات اقتصادی ایران و پاکستان که از دیروز در چارچوب اجلاس سالانه آغاز شده فردا پایان می‌یابد و در این مذاکرات 3 روزه طرح‌های اقتصادی ایران و پاکستان به تصویب خواهد رسید.

دیروز در نخستین جلسه اجلاس همکاری‌های اقتصادی دو کشور پیرامون احداث یک پالایشگاه صادراتی نفت و ایجاد کارخانه تولید کود شیمیایی و ایجاد یک کارخانه تولید لاستیک مصنوعی گفت‌و‌گو شد.

ایران در لیلاند سرمایه‌گذاری نمی‌کند

مقامات رسمی اقتصادی ایران امروز شایعات مبنی‌بر احتمال سرمایه‌گذاری ایران در کمپانی لیلاند موتور را که در چند روز گذشته مورد بحث و پیش‌بینی مطبوعات و محافل لندن بود تایید نکردند و گفتند ایران تمایلی به خرید سهام این کمپانی یا سرمایه‌گذاری در آن ندارد. کمپانی لیلاند پس از شرکت بریتیش پترولیوم قدیمی‌ترین شرکت انگلیسی فعال در ایران است که برای اولین بار بیش از 40 سال پیش وارد بازار ایران شد. هم‌اکنون این شرکت در ایران اتوبوس و کامیون و جیپ لندرور می‌سازد.

دیروز روزنامه تایمز لندن طی گزارشی در این مورد گفت: هیات اقتصادی انگلیس که اخیرا از ایران دیدن نمود پیشنهاداتی در این باره به مقامات ایران تقدیم کرده است و لرداستوک، مدیرعامل کمپانی لیلاند نیز دیروز در لندن اظهار کرد حاضر است برای مذاکره جهت کسب پشتیبانی مالی تهران به ایران یا هر جای دیگری مسافرت کند.

سیگار وینستون کمیاب و گران است

سیگار وینستون گران و کمیاب است. بسته‌های قاچاق این سیگار که قبلا 42 تا 45 ریال فروخته می‌شد اکنون 50 ریال عرضه می شود.

سیگار وینستون وارداتی که با باندرول شرکت دخانیات ایران توزیع می‌شود و قیمت عرضه رسمی‌اش به مصرف‌کننده 35 ریال تعیین شده، اکنون به 40 ریال افزایش یافته است. این نوع سیگار نیز کمیاب است و فروشندگان مدعی هستند دخانیات توزیع سیگار وینستون مجاز را به میزان زیادی کاهش داده است. علیرغم کمبود سیگار وینستون، دو نوع سیگار خارجی دیگر لارک و دانهیل به میزان زیادی  عرضه می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید