در گزارش وال‌استریت ژورنال مطرح شد

فاصله‌گیری بیشتر آمریکا از اقتصادهای بزرگ جهان!

کدخبر: ۶۲۸۸۲۷
اقتصادنیوز: وال‌استریت ژورنال افزایش بیشتر فاصله اقتصاد آمریکا از رقبا را مورد بررسی قرار داد.
فاصله‌گیری بیشتر آمریکا از اقتصادهای بزرگ جهان!

به گزارش اقتصادنیوز اقتصاد انگلستان و ژاپن کوچک‌تر شدند، که می‌تواند به عنوان تاییدی بر افزایش شکاف میان رشد قوی در ایالات متحده و شرایط بسیار کم­ رمق‌تر در سایر نقاط جهان درنظر گرفته شود.

کاهش فعالیت اقتصادی در ژاپن اقتصاددانان غافلگیرکننده کرد و به این معنا بود که این کشور در رتبه بندی اقتصادهای بزرگ جهان پس از آلمان و در رتبه چهارم قرار می‌گیرد.
براساس گزارشی از وال استریت ژورنال، در بریتانیا نیز اقتصاد برای دومین فصل متوالی کوچک شده است، که تعریفی خلاصه از رکود محسوب می‌­شود. اداره آمار بریتانیا روز پنج شنبه اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه پایانی 2023 به طور سالانه 1.4 درصد کاهش یافته است، این درحالی است که اقتصاد ایالات متحده در همین زمان 3.3 درصد رشد داشته است.

اکوایران در ادامه ترجمه این گزارش آورده است: هزینه های مصرف کنندگان بریتانیا که محرک اصلی اقتصاد این کشور است در نیمه دوم سال 2023 کاهش یافته است، آن هم در شرایطی که رشد دستمزدها از تورم پیشی گرفته است که قدرت خرید مصرف کنندگان را تقویت می‌کند. مصرف کنندگان ژاپنی، که همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها با نرخی بالاتر از دستمزدها هستند، نیز در سه ماهه پایانی 2023 هزینه‌های خود را کاهش داده‌­اند.

ارقام رشد در بریتانیا و ژاپن منعکس کننده شرایط اقتصادی ضعیف اقتصادی مشابه در بیشتر نقاط قاره اروپا و چین است.

واگرایی میان ایالات متحده آمریکا و باقی جهان ثروتمند تاحدودی بخشی از داستان قدرت اقتصادی شگفت انگیز آمریکاست. اقتصاد این کشور با سرعتی بسیار بیش از آنچه اقتصاددانان در ابتدای سال 2023 پیش بینی می‌کردند رشد کرده است، این درحالی است که اروپا از افزایش قیمت­‌های انرژی و نرخ‌های بهره ضربه بدی خورده است. اقتصاددانان پیش بینی می‌­کنند که این شکاف در طول سال کاهش خواهد یافت، اما همچنان فاصله وجود خواهد داشت.

هزینه‌های مصرف کننده ایالات متحده در برابر افزایش نرخ بهره نسبت به سایر نقاط جهان تاب آوری بیشتری داشته است. هزینه­‌های دولت نیز برای دوره‌های خارج از رکود در سطح بالایی قرار دارد و به اقتصاد رونق بیشتری بخشیده است.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) اوایل این ماه اعلام کرد که انتظار دارد اقتصاد آمریکا امسال تا 2.1 درصد رشد کند درحالی که اقتصاد بریتانیا 0.7 درصد و آلمان تنها 0.3 درصد رشد خواهد کرد.

مطمئنا، کاهش فعالیت اقتصادی در بریتانیا و ژاپن نسبتا کم بوده است به‌طوری که بازتابی از اقتصادهای بارشد پایین است که به طور طبیعی نسبت به اقتصادهایی که سطح رشد بالاتری دارند بیشتر در معرض کاهش تولید قرار دارند.

از سوی دیگر، درحالی که تولید اقتصادی در تعدادی از کشورهای ثروتمند با پایان یافتن سال 2023 کاهش یافته است، بازارهای کار در اروپا و ژاپن همچون ایالات متحده پررونق بوده‌­اند. از اینرو، بسیاری از اقتصاددانان برای اینکه کاهش رشد در بریتانیا و ژاپن را به رکود کامل توصیف کنند تردید دارند.

سیاستگذاران انتظار دارند با کاهش تورم، اقتصادها در ماه‌های آینده رشد کنند.

نرخ بیکاری ژاپن در دسامبر به کم‌ترین میزان خود در طول یازده ماه گذشته کاهش یافت و نظرسنجی بانک مرکزی این کشور نیز نشان داد که شرایط اقتصادی در صنایع و شرکت‌­ها قوی‌­ترین شرایط از سال 2018 بوده است.

بسیاری از اقتصاددانان انتظار دارند که بانک مرکزی ژاپن در ماه مارس یا آوریل به سیاست نرخ بهره منفی خود پایان دهد؛ گرچه این بانک هنوز آن را تایید نکرده است.

"کاهش تولید ناخالص داخلی ژاپن" در نیمه دوم سال و "ضعف ین نسبت به دلار" به این معنی بود که این کشور به لحاظ وزن اقتصادی براساس دلار آمریکادر رتبه بندی جهانی از جایگاه سوم  نزول کرده است.

آلمان باوجودی که در سال 2023 با کاهش تولید اقتصادی مواجه بوده است، جایگاه سومین اقتصاد جهان را پس از ایالات متحده و چین به خود اختصاص داد. ژاپن در سال 2010 نیز جایگاه خود را به چین داده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید