نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 30 بهمن

آغاز مرحله سوم توزیع سکه بهار آزادی!

کدخبر: ۶۲۹۰۷۱
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
آغاز مرحله سوم توزیع سکه بهار آزادی!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

30 بهمن 1353؛ افزایش ارزش ریال در برابر دلار نظام پولی جدیدی در دنیا به وجود آورد

هنری کیسینجر پس از پایان شرفیابی به حضور شاهنشاه و مذاکرات با معظم له عازم پاریس شد تا با ژیسکاردستن، رئیس جمهوری فرانسه درباره مسائل مهم و مختلف مذاکره کند.

به عقیده ناظران سیاسی یکی از موضوعات مهم این مذاکرات مربوط به تصمیم اخیر ایران دایر بر شناور ساختن ارزش ریال در مقابل نوسانات دلار و ارتباط دادن ارزش ریال در مقابل نوسانات دلار و ارتباط دادن ارزش ریال به حقوق برداشت ویژه صندوق بین‌المللی پول خواهد بود.

این ناظران عقیده دارند، هر گاه سایر کشورهای صادرکننده نفت نیز تصمیم بگیرد که از ایران پیروی کنند باید نتیجه‌گیری کرد که نظام پولی بین‌المللی جدیدی در شرف تولد یافتن است.

2 هزار نفر به جنگ گرانفروشان می روند

از روز شنبه مبارزه وسیعی براساس توصیه آقای نخست‌وزیر علیه گرانفروش‌ها در تهران آغاز می شود.

کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده که رهبری این مبارزه را بر عهده دارد از امروز تا 48 ساعت بعد به گرانفروش‌ها مهلت داد، نرخ‌های خود را با نرخ‌های مصوب تطبیق دهند، در غیر این صورت از صبح شنبه هیات‌هایی از طرف کمیته که اکثرا از بین بانوان خواهند بود، برای بررسی قیمت‌ها به مغازه‌ها مراجعه می کنند و اگر مطمئن شوند که قیمت گران است و صاحب مغازه با تعدیل آن موافقت نمی‌کند بلافاصله یک پلاکارد که در آن مغازه را گرانفروش معرفی کرده است در مقابل مغازه نصب و از مردم دعوت می کنند از آن مغازه گرانفروش خرید نکنند.

تیمسار صفاری، رئیس کمیته ملی حمایت از مصرف کننده گفت: به دستور آقای نخست‌وزیر ظرف 12 و 10 روز آینده که یک کمیسیون هماهنگی با شرکت نمایندگان کمیته ملی، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، وزارت بازرگانی و اتاق اصناف برای تعدیل قیمت‌ها و جلوگیری از گرانفروشی تشکیل خواهد شد و مراقبت مستمر در کنترل نرخ‌های تعیین‌شده توسط هیات عالی نظارت خواهد کرد.

لایحه تشکیل بانک زمین به مجلس می‌رود

دولت به موجب لایحه‌ای که هفته آینده تقدیم مجلس خواهد کرد، برای تشکیل بانک زمین وارد اقدام خواهد شد و سعی خواهد کرد از این طریق در بخش دولتی نیز به موضوع زمین نظم بدهد.

هدف دولت از تشکیل بانک زمین تمرکز تمامی زمین‌هایی که در حال حاضر در اختیار وزاتخانه‌ها، موسسات و سازمان‌های مختلف دولتی قرار دارد، در یک واحد است.

در حال حاضر وزارت کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان جنگل‌ها و مراتع، اوقاف، شهرداری‌ها، سازمان مسکن، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش و بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر دارای اراضی پراکنده و مختلفی در تهران و شهرستان‌های ایران هستند که مشخصات کامل آنها حتی در برخی موارد برای خود سازمان‌های مسوول دقیقا روشن نیست، در بانک زمین که احتمالا وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی خواهد بود مشخصات دقیق تمام اراضی دولتی جمع‌آوری و ضبط خواهد شد و کلیه موسسات دولتی صاحب زمین ناچارند اطلاعات و مشخصات لازم را در اختیار این بانک قرار دهند.

30 بهمن 1363؛ نخست‌وزیر: ما درصدد انکار وجود تورم در کشور نیستیم

برادر میرحسین موسوی نخست‌وزیر، دیشب طی یک گزارش رادیو تلویزیونی که با توجه به پیام اخیر حضرت امام خمینی به ویژه در رابطه با قوه مجریه و فعالیت بخش خصوصی و متقابلا گام‌هایی که دولت جمهوری اسلامی در جهت مشارکت دادن مردم در امور اقتصادی برداشته شده است، ایراد شد، با مردم سخن گفت.

میرحسین موسوی با اشاره به تبلیغاتی که پیرامون تورم و گرانی در رابطه با جمهوری اسلامی ایران جریان دارد، گفت: ما درصدد انکار وجود تورم در کشور نیستیم اما مقایسه وضعیت اقتصادی کشور ما با سایر کشورها می‌تواند نشان دهد که وضعیت ما چگونه است و آیا پیشرفتی داشته‌ایم و آیا ملت و دولت معجزه‌ای صورت داده اند یا خیر؟ نخست وزیر با اشاره به نرخ 11.9 درصد نرخ تورم در آذرماه و مقایسه آن با نرخ 30 درصد رشد قیمت‌ها و تورم در سال 59 گفت: سرعت گران شدن کالا در حال حاضر 11.9 درصد است و این شاخص بسیار مهمی است.

مهندس موسوی با ذکر این مطلب که یقینا در کشورهای جهان سوم نرخ رشد تورم در حدود 50، 60 درصد است به برزیل اشاره کرد و گفت: در این کشور نرخ تورم 200 درصد است.

30 بهمن 1373؛ مرحله سوم توزیع سکه بهار آزادی آغاز می‌شود

مرحله سوم توزیع سکه بهار آزادی پیش‌فروش‌شده شبکه بانکی کشور از صبح فردا آغاز می‌شود.

براساس اطلاعیه مشترک بانک‌های ملی و صادرات، متقاضیانی که در روز یکشنبه نهم بهمن‌ماه با واریز مبلغ 300 هزار ریال اقدام به پیش‌خرید سکه بهار آزادی کرده‌اند می‌توانند از صبح فردا (دوشنبه 1373.12.1) با در دست داشتن اصل فیش و کارت شناسایی معتبر به شعب ذی‌ربط مراجعه و با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت سکه، نسبت به دریافت سکه‌های بهار آزادی خود اقدام کنند.

در اطلاعیه مزبور اشاره‌ای به قیمت قطعی سکه‌های مرحله سوم نشده است.

گفتنی است هر عدد سکه بهار آزادی در دو مرحله قبلی به قیمت 410 هزار ریال ازسوی بانک‌های ذیربط به فروش رفته است.

30 بهمن 1393؛ لیست آپارتمان‌های با رهن 10 میلیون تومان

برخی از این واحدها از لحاظ نرخ‌های اجاره در مقایسه با واحدهای مشابه ارزنده هستند البته ممکن است عده ای از مصرف‌کننده‌ها بازار اجاره مسکن ادعا کنند که این واحدهای ارزنده به دلیل موقعیت منطقه‌ای ارزان قیمت باشند، ‌اما به هر حال برخی از مستاجران، اجاره بهای مناسب را به واحدهای اجاره‌ای در محله‌های گران‌قیمت ترجیح می‌دهند.

نرخ پیشنهادی رهن و اجاره آپارتمان‌های مسکونی در تهران

محله

متراژ (مترمربع)

رهن (تومان)

اجاره (تومان)

پیروزی

40

10 میلیون

500 هزار

شهران

43

4 میلیون

یک میلیون و 100 هزار

سپه

45

10 میلیون

800 هزار

دولت

45

10 میلیون

یک میلیون

تهرانپارس

50

4 میلیون و 500 هزار

700 هزار

بلوار فردوس

55

10 میلیون

900 هزار

نامجو

60

5 میلیون

800 هزار

مرزداران

60

10 میلیون

یک میلیون و 600 هزار

آیت ا... کاشانی

70

10 میلیون

یک میلیون

دردشت

75

10 میلیون

یک میلیون و 200 هزار

قیطریه

90

10 میلیون

2 میلیون و 300 هزار

شهرک غرب

90

10 میلیون

2 میلیون و 100 هزار

مرزداران

100

10 میلیون

یک میلیون و 400 هزار

نظام‌آباد

46

10 میلیون

600 هزار

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید