نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۴ اسفند

لادا سال آینده به ایران می‌آید

کدخبر: ۶۳۰۲۰۶
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
لادا سال آینده به ایران می‌آید

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم اسفند 1353؛ بانک‌ها دلار نمی‌خرند

محمد یگانه، مدیرعامل بانک مرکزی ایران اعلام کرد: به دنبال قطع رابطه ریال با دلار آمریکا و افزایش ارزش واحد پول ایران، هیچ‌گونه معاملات سنگین ارزی برای تبدیل ذخایر دلاری به ریال صورت نگرفته است.

وی افزود که بانک‌های کشور با فروش دلارهای موجود و امتناع از خرید دلار خود را عیه هر گونه خسارت احتمالی بیمه کرده‌اند و به این دلیل معاملات سنگین در دو روز آخر هفته گذشته صورت نگرفت.

ایران در کارخانه غنی‌سازی اورانیوم فرانسه شریک شد

ایران یک میلیارد دلار وام برای تکمیل ساخت یک کارخانه بزرگ غنی‌سازی اورانیوم در فرانسه می‌پردازد و 10 درصد از سهام کارخانه را نیز خریداری خواهد کرد و به همین نسبت یعنی 10 درصد تولید کارخانه مذکور را در اختیار خواهد گرفت.

موافقتنامه مربوط به توافق‌های ایران و فرانسه به وسیله دکتر علی‌اکبر اعتماد، معاون نخست‌وزیر و سرپرست سازمان انرژی اتمی فرانسه در تهران به امضا رسید.

در این موافقتنامه آمده است که سازمان انرژی اتمی ایران در مدیریت کارخانه یوردیف دخالت خواهد کرد و نماینده سازمان در شورای نظارت کارخانه شرکت خواهد جست.

تهیه طرح ضربتی تامین ارزاق عید

دولت از روز بیستم اسفند یک طرح ضربتی را برای تامین ارزاق عمومی در سطح کشور و به‌خصوص در شهرها و مراکز مورد هجوم مسافران عید را به اجرا خواهد گذاشت. در این طرح که جزئیات آن طی دو روز آینده اعلام می شود، تامین برنج، گندم، قند و شکر، چای، گوشت قرمز و سفیده تخم‌مرغ، انواع میوه، شیرینی و آجیل و اقلام دیگر گنجانده شده است.

چهارم اسفند 1373؛ شرایط و میزان پرداخت ارز مسافری

میزان ارز تخصیص یافته به مسافران ایرانی عازم به خارج که برای کشورهای مختلف متفاوت است، اعلام شد.

بنابر ابلاغیه بانک مرکزی، به تمامی مسافران کشورهای اروپایی که ویزا و بلیت پرواز در اختیار دارند، 1000 دلار تعلق می‌گیرد.

بر پایه این گزارش، مبلغ مذکور برای مسافران کشورهای اروپایی که با بلیت پرواز و بدون ویزا اقدام به خرید ارز می‌کنند، 500 دلار است به تمامی مسافران کشورهای اروپایی که ویزا و بلیت پرواز دارند، 1000 دلار تعلق می گیرد.

همچنین، مسافران عازم به تمام کشورهای آسیایی (بدون ویزا) کشورهای مشترک‌المنافع (شوروی سابق) و کشورهای جمهوری آذربایجان، دوبی، سوریه، ترکیه، پاکستان و کویت می توانند با ارائه مدارک سفر خود مبلغ 300 دلار از صرافی‌ها ارز دریافت کنند.

کیفیت شلوارهای ایرانی بالاتر از «رانگلر» و «لیوایز»

کیفیت برتر بخشی از تولیدات صنایع پوشاک ایران موجب موفقیت بی‌سابقه آن در بازار پوشاک آلمان و ابراز علاقه دیگر کشورها برای خرید پوشاک از ایران شده است.

به نوشته هفه‌نامه مید چاپ لندن، شلوارهای جین و پیراهن و پوشاک ایران بازار بسیار گرمی در بین شهروندان شیک‌پوش آلمانی پیدا کرده است؛ به‌طوریکه هم‌اکنون قریب به 3 هزار بوتیک و فروشگاه فروش لباس در این کشور تولیدات آن را تحت نام «تاک‌تاک» به خریداران خود عرضه می‌کند.

مید می‌افزاید: شلوارهای ایرانی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به‌طوریکه سال گذشته انستیتو استاندارد «مارکتینترن» آلمان کیفیت آن را بالاتر از شلوارهای جین «رانگلر» و «لیوایز» تشخیص داد.

چهارم اسفند 1383؛ کلیات لایحه تامین کسری بودجه از حساب ذخیره ارزی تصویب شد

لایحه یک فوریتی اصلاح مبلغ مندرج در بند الف تبصره 5 قانون بودجه سال 1383 و ماده 60 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی مطرح شد و پس از مباحثات نمایندگان مخالف و موافق کلیات آن به تصویب رسید.

در این لایحه پیشنهاد شده است که برای جبران 1200 میلیارد تومان کسری بودجه دولت بابت پرداخت مطالبات کشاورزان و طبقات محروم جامعه، مبلغ 700 میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی و 300 میلیارد تومان از محل مابه‌التفاوت فروش ارز تامین شود.

طهماسب مظاهری، رئیس هیات‌مدیره پتروپارس شد

مهندس طهماسب مظاهری طی حکمی ازسوی مجمع عمومی شرکت‌کنندگان نفتیران اینترترید (نیکو) به سمت رئیس هیات‌مدیره شرکت پتروپارس منصوب شد.

هیات‌مدیره نیکو ضمن تشکر از تلاش‌های مهندس اکبر ترکان که به دلیل مسوولیت جدید در سمت مدیریت عامل شرکت نفت و گاز پارس از ریاست هیات مدیره سمت پتروپارس استعفا داده بود، آقای طهماسب مظاهری را به این سمت برگزید.

انتقاد سخنگوی دولت از مخالفان جذب سرمایه خارجی

سخنگوی دولت با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص قرارداد ایرانسل گفت: اینکه قوه مقننه بخواهد به جای قوه مجریه متن قراردادها و موافقتنامه‌های خارجی را تهیه کند، یک بدعت در تاریخ مبادلات و قراردادهای خارجی کشور است.

عبدا... رمضان‌زاده افزود: البته هرچه را که شورای نگهبان تصویب کند، از نظر دولت لازم‌الاجرا است ولی امیدواریم که این مصوبه مجلس موجب خسارت به ملت نشود.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی است، افزود: امروز ما از نظر توان مدیریتی و نیروی انسانی در حد بالایی هستیم، ولی منابع مالی کشور به اندازه‌ای نیست که تمامی نیازهای توسعه ای کشور را پوشش دهد پس دولت تمام تلاششان را برای جذب سرمایه خارجی انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت با انتقاد از کسانی که جذب سرمایه خارجی را خودباختگی در مقابل غرب پنداشته‌اند، از آنان خواست که از طرح بحث‌های شعاری پرهیز کنند.

پیشنهاد مجلس برای کوپنی کردن آرد و نان

به دنبال پیشنهاد اخیر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر کوپنی شدن آرد و نان که در ارتباط با پرداخت نقدی و نظام‌مند کردن یارانه ها مطرح شده است اظهارنظرات عده‌ای نمایندگان مجلس و هم دولت به طور جدی با این طرح مخالفت خواهند کرد.

براساس این اظهارنظرات که دیروز ازسوی برخی خبرگزاری‌های داخلی منتشر شد، طرح موضوع حتی در داخل مجلس با واکنش‌هایی روبه‌رو شده است که احتمال رویکرد نمایندگان به طرح کوپنی کردن آرد و نان را تضعیف کرده و آن را به سمتی سوق داده است که هدفمند کردن یارانه‌های آرد و نان در چارچوب کلی‌تری بررسی شود.

کامیون 20 میلیون تومان ارزان شد

قیمت خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین 20 درصد پایین آمد.

کمیته‌ خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در آخرین نشست خود قیمت انواع خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین شامل کامیون، تریلر، اتوبوس، مین‌بوس، کامیونت و... که در واحدهای تابعه این سازمان تولید و عرضه می‌شد را حدود 20 میلیون تومان کاهش داد.

براساس این گزارش، به عنوان مثال کشنده‌های بزرگی مانند ولوو fH12، و کشنده‌هایی مانند بنز آکسور که محصول ایران‌خودرو دیزل است و قبل حدود 100 تا 105 میلیون تومان به فروش می‌رفت و براساس مصوبه جدید کمیته خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به 85 تا 86 میلیون تومان به فروش می رسد.

لادا سال آینده به ایران می‌آید

شرکت خودروسازی آفتاواز روسیه سال آینده چندین مدل خودرو را وارد بازار ایران می‌کند.

نمایندگی شرکت آفتاواز در ایران قصد دارد درسال آینده با رسیدن تعرفه واردات خودرو را به ایران آغاز کند، خودروهای لادا 110 و 111 با موتور 16 سوپاپ از اولین خودروهای وارداتی این شرکت خواهند بود.

این شرکت امیدوار است با رسیدن تعرفه به 100 درصد بتواند لادا 110 با موتور 16 سوپاپ خود را نیز با قیمت 9میلیون تومان وارد بازار در سال 84 کند.

چهارم اسفند 1393؛ ابطال فرضیه رونق با تورم

یافته‌های یک پژوهش از عملکرد اقتصاد ایران در بازه زمانی 1369 تا 1391 فرضیه «ایجاد رشد اقتصادی از مسیر سیاست تورمی» را ابطال کرده است.

نقطه عطف گزارش منتشرشده جایی است که با رصد روند فصلی 22 سال گذشته اقتصاد ایران اثرپذیری رشد از تورم را حتی در «کوتاه‌مدت» نیز رد کرده است. این تحقیق که ازسوی پژوهشکده پولی و بانکی منتشر شده است با نشان دادن «ارتباط مثبت و قوی بین تورم و رشد حجم پول در بازه‌های کمتر از یکسال» تاکید می‌کند که از طریق چاپ پول پرقدرت و افزایش نرخ تورم نمی‌توان در اقتصاد ایران رونق ایجاد کرد و در صورت اتخاذ چنین سیاستی مسیر رشد اقتصاد در بلندمدت نیز صدمه جدی خواهد دید. علاوه‌بر این، نتایج مطالعات پژوهشگران حکایت از آن دارد که برخلاف تصور، افزایش عرضه ارز حاصل از درآمدهای نفتی، رابطه مثبتی با تولید داشته است.

ضرورت وفاق سیاسی در کنار اجماع اقتصادی

دکتر مسعود نیلی می‌گوید مهم‌ترین ضرورت اقتصاد ایران رشد پایدار است که لازمه تحقق آن توجه به چهار عامل «اشتغال»، «شرایط رفاهی خانوارها»، «رشد اقتصادی در کشور» و «نزدیک شدن به پایان قرن و توجه ویژه به شاخص‌های اقتصادی در این وضعیت» است.

وی معتقد است اقتصاد ایران پتانسیل بالایی برای رشد دارد؛ به طوریکه کشورهای همسایه همچون عربستان با درآمدهای نفت، امارات با موقعیت مکانی خوب، قطر با منابع گاز و ترکیه با توریسم و صنعت توانسته‌اند به رشد اقتصادی بالایی برسند.

وی به جمع‌بندی نتایج و نظرات نخستین همایش اقتصاد ایران که 14 و 15 دی‌ماه برگزار شد، پرداخت و گفت: در این کنفرانس یک سند به دست آمد که 21 کارشناس آن را امضا کردند و این برای نخستین بار است که اقتصاددانان هر بار سندی را با وفاق امضا کردند در اعتراض و نقد سیاست‌ها بوده است وتا آنجا که به خاطر دارم هیچ جمع‌بندی ایجابی که چند اقتصاددان آن را امضا کرده باشند، در زمینه تعامل با دولت نداریم.

وی با اشاره به اهمیت اجماع کارشناسی در مسائل پیش روی اقتصاد کشور گفت: لازمه افزایش درجه موفقیت برای عبور از چالش های پیش‌روی این است که اجماع کارشناسی تبدیل به وفاق سیاسی نیز شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید