جدیدترین گزارش بلومبرگ

امارات فهرست خاکستری FATF را ترک کرد/ دوبی از سرنوشت تلخ پاناما عبرت می‌گیرد؟

کدخبر: ۶۳۰۴۹۱
اقتصادنیوز: گروه ویژه اقدام مالی در شامگاه جمعه ضمن برجسته کردن تلاش‌های امارات برای مبارزه با پول‌شویی، اعلام کرد این کشور از فهرست خاکستری اف‌ای‌‌تی‌اف خارج شده است.
امارات فهرست خاکستری FATF را ترک کرد/ دوبی از سرنوشت تلخ پاناما عبرت می‌گیرد؟

به گزارش اقتصادنیوز، امارات متحده عربی در شامگاه جمعه (4 اسفند) از لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی خارج شد.

به نوشته بلومبرگ، گروه ویژه اقدام مالی یا همان «اف‌ای‌تی‌اف» که در پاریس مستقر است، تلاش‌های امارات در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را برجسته و در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌‌ «بنابراین، امارات دیگر تحت فرآیند نظارت شدید اف‌ای‌تی‌اف نیست.»

این اتفاق می‌تواند منجر به آسان‌تر شدن فرآیند معاملات ارزی برای امارات شود، کارمزدهای بین بانکی در این کشور را کاهش و میزان سرمایه‌گذاری و تجارت را افزایش دهد. با این حال، بلومبرگ به نقل از یکی از کارشناسان اعلام کرده: «نباید انتظار داشت که جامعه بین‌الملل نحوه تعامل خود با امارات را به‌سرعت تغییر دهد. اقدامات خاص امارات متحده عربی، واکنش سایر کشورها و موسسات مالی و حتی تغییرات ژئوپولیتیکی، همگی بر میزان منافع امارات به دنبال خروج از لیست خاکستری تأثیرگذار خواهند بود.»

گروه ویژه اقدام مالی در تازه‌ترین بررسی‌های خود کشورهای نامیبیا و کنیا را در لیست خاکستری قرار داد. امارات در مارس 2022 وارد فرآیند نظارت افزایشی اف‌ای‌تی‌اف‌ شد و توانست در کمتر از دو سال از فهرست خاکستری خارج شود که یک فرآیند سریع و قابل توجه برای خروج از لیست خاکستری محسوب می‌شود.

استقبال بانک‌های وال‌استریت

بر اساس گزارش اکوایران به نقل از بلومبرگ، خروج از لیست خاکستری به‌طور ویژه با استقبال بانک‌های وال‌استریت همراه خواهد شد که بسیاری از آن‌ها فعالیت‌های گسترده‌ای در امارات دارند. آن‌ها از زمان ورود امارات به این فهرست با افزایش هزینه‌های انطباق با شرایط جدید دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند و برخی از این بانک‌ها مجبور بودند تا وظایف بیشتری را به هند برون‌سپاری کنند.

جمال صالح - مدیر کل فدراسیون بانک‌های امارات متحده عربی - گفته: «این اتفاق می‌تواند اعتماد جامعه بین‌الملل به بخش مالی امارات را بیشتر کند و منجر به تقویت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش‌های مختلف شود.»

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال 2021، حضور در فهرست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف منجر به کاهش قابل توجه سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی می‌شود. با این حال، امارات متحده عربی توانست این شرایط را بهتر از هر کشور دیگری مدیریت کند.

از سوی دیگر، مقامات اماراتی به بلومبرگ اعلام کرده‌اند این کشور بسیار مصمم است تا به سرنوشت پاناما دچار نشود. پاناما در سال 2016 از فهرست خاکستری خارج شد اما تنها سه سال بعد، اف‌ای‌تی‌اف بار دیگر این کشور را در فهرست یادشده گنجاند. کنیا نیز پیش‌تر از فهرست خاکستری خارج شده بود.

یکی از تحلیل‌گران شرکت خدمات مالی مودیز آنالیتیکس اعلام کرده: «امارات متحده عربی حتی پس از خارج شدن از لیست خاکستری همچنان باید مراقب جرایم مالی باشد. برای بهبود مستمر، این مهم است که به حمایت از اقدامات موثر ضد پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم ادامه دهد.»‌

اولویت سیاسی

مقامات اماراتی فرآیند خروج از لیست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف را یک اولویت سیاسی قرار دادند. امارات همچنین از فرصت میزبانی نمایشگاه اکسپو 2020 نهایت استفاده را کرد تا بتواند با امضای قراردادهای بین‌المللی، راه را برای استرداد افراد متهم به فساد مالی که در امارات حضور دارند، هموار کند.

با آغاز تلاش دولت امارات برای خروج از فهرست خاکستری، بانک‌های اماراتی نظارت خود بر ملیت‌‌های مختلف حاضر در این کشور از جمله روس‌ها را بیشتر کردند. بلومبرگ در ماه نوامبر گزارش داده بود که انتقال پول در امارات چه برای شرکت‌هایی که سرمایه‌های خود را به روسیه باز می‌گردانند یا پول نقد را به یک کشور ثالث منتقل می‌کنند، تحت نظارت فوق‌العاده بیشتری قرار گرفته است.

در این مدت، برخی بانک‌های امارات در حالیکه به دنبال توجیه برای نقل و انتقال سرمایه یا زیر سوال بردن منبع آن بودند، خواستار ارائه مدارک شدند و گاهی اوقات سرمایه‌ها را مسدود کردند. دولت امارات اعلام کرده که در این راستا، از ژانویه تا اکتبر 2023 میلادی، 250 میلیون درهم (68 میلیون دلار) جریمه اعمال کرده که در مقایسه با سال 2022 با رشد بیش از سه برابری همراه شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید