نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 11 اسفند

360 هزار خودرو خارجی در راه ایران!

کدخبر: ۶۳۱۶۰۱
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
360 هزار خودرو خارجی در راه ایران!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 اسفند 1353؛ بازار سلف ارز در ایران ایجاد شد

بازار سلف ارز از امروز در ایران ایجاد شد و بانک مرکزی تاسیس این بازار را رسما اعلام کرد.

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به کلیه بانک‌ها اعلام کرد که آمادگی دارد از تاریخ 12 اسفندماه جاری (فردا) ارز حاصل از صادرات را از طریق بانک‌های کشور به‌طور سلف خریداری نماید.

نرخ سلف دلار براساس نرخ روز و تفاوت نرخ بهره به طور روزانه تعیین و بانک‌ها اعلام خواهد شد. به منظور حفظ منافع صادرکننده و کمک فوری به صادرکنندگان کالا معاملات سلف دو مورد خرید ارز حاصل از صادرات کالا انجام می‌شود و بانک مرکزی ایران به مطالعات خود در جهت ایجاد یک بازار معاملات سلف جامع و منطبق با بازارهای بین‌المللی نیز ادامه خواهد داد.

11 اسفند 1363؛ همکاری ایران و ایتالیا برای احداث خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا

حسین کاظم‌پور اردبیلی، معاون اقتصادی و امور بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان در پایان سفر چهار روزه خود در ایتالیا، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران مختلف پاسخ داد.

کاظم پور از طرح احداث خط لوله انتقال گاز ایران از طریق ترکیه و یونان به ایتالیا و از آنجا به بعضی از کشورهای اروپایی به عنوان همکاری‌های آتی دو کشور نام برد و افزود: طول این خط لوله 4 هزار کیلومتر است که از طریق بندر «اسکندرون» به مدیترانه وصل خواهد شد این طرح که براساس مطالعات مقدماتی حدود 10 میلیارد دلار هزینه اجرای آن خواهد شد، سالانه بیش از 50 میلیارد مترمکعب گاز را به بازار مصرف اروپا خواهد رساند و در این رابطه همکاری‌های بعضی از شرکت‌های ایتالیایی با جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی خواهد گرفت.

همچنین پیشنهادهایی ازسوی کارخانجات اتومبیل‌سازی ایتالیا از قبیل «فیات» جهت تولید اتومبیل مدل 131 و بعضی از ماشین‌آلات ساختمانی و راهسازی و مینی‌بوس مورد مطالعه مقامات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اند که در صورت تشخیص مناب بودن پیشنهادها، باب جدیدی در روابط اقتصادی دو کشور گشوده خواهد شد.

11 اسفند 1383؛ طرح جدید بورس برای معاملات نسیه سهام

طرح خرید اعتباری سهام برای افزایش مشارکت مردم عادی در بورس تهران اجرا می‌شود.

حسین عبده‌تبریزی، دبیرکل سازمان بورس اوراق بهادار گفت: براساس این طرح مشابه امکاناتی که سازمان خصوصی‌سازی برای خریداران سهام دولتی در نظر می‌گیرد، در اختیار مردم عادی قرار خواهیم داد.

وی افزود: به این ترتیب سرمایه‌گذاران عادی می‌توانند طبق همان مکانیزم با پرداخت مثلا 40 درصد قیمت سهام یک شرکت در نمادی مانند «ژعمده» به دادوستد اعتباری سهام بپردازند.

دبیرکل بورس گفت: در شرایط فعلی که توجه عمومی به بازار سهام جلب شده بهترین زمان برای معرفی ابزارهای جدید به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بورس است و اعتقاد داریم می‌توانیم، چنین نکات مثبتی را از دل شرایط کنونی بیرون بکشیم.

وی افزود: بر این اساس طرح فروش نسیه سهام مطرح شد که قرار است فعلا بانک‌ها در این بخش فعال شوند. این موضوع کف بازار سهام را در برابر نوسان‌های مقطعی محکم می‌کند.

«بی‌پی» سهمی در اجرای پروژه‌های نفت ایران ندارد

مهندس زنگنه، ‌وزیر نفت گفت: هیچ تغییری در شرایط حضور شرکت بریتیش پترولیوم (BP) در صنعت نفت ایران به وجود نیامده است و این شرکت هیچ سهمی در اجرای پروژه‌های صنعت نفت ایران ندارد.

بیژن زنگنه تاکید کرد: شرکت بی‌پی در 20 سال گذشته هیچ حضوری در طرح‌های توسعه صنعت نفت ایران نداشته است و این شرایط تاکنون هیچ تغییری نکرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه اجرای هیچ پروژه‌ای در صنعت نفت ایران به BP پیشنهاد نشده است، تصریح کرد: اظهارات مدیران این شرکت مبنی‌بر سرمایه‌گذاری نکردن در ایران تنها چراغ بشری است که به آمریکایی‌ها نشان می‌دهند.

جان براون، مدیرعامل بی‌پی چند روز پیش در موسسه اقتصاد بین‌المللی در واشنگتن گفته بود: آمریکا بزرگ‌ترین بازار فروش محصولات این شرکت است و 40 درصد از دارایی و اموال (BP)  در آمریکا قرار دارد و به همین دلیل حضور شرکت بریتیش پترولیوم در ایران درست نیست.

«شکودا» از سرمایه‌گذاری در ایران صرف‌نظر کرد

شرکت خودروسازی اشکودا از سرمایه‌گذاری در ایران صرف‌نظر کرد.

یک مقام مسوول در شرکت اشکودا چک از گروه خودروسازی فولکس واگن گفت: با اینکه دو خودروی اشکودا از گروه فولکس واگن ازجمله اکتاریا و سوپن مراحل قطعی خود را طی می‌کرد، اما به دلیل اینکه شرکت اشکودا تشخیص داد، سرمایه‌گذاری در ایران ریسک بالایی دارد از سرمایه‌گذاری در ایران صرف نظر کرد.»

11 اسفند 1393؛ 360 هزار خودرو خارجی در راه ایران

در شرایطی که وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت قصد داشت با اعمال قوانینی جدید، واردات خودرو به کشور را محدود کند، خبر می‌رسد در عرض فقط یک ماه و نیم گذشته (حدفاصل نیمه آذرماه تا آخر دی‌ماه امسال) نزدیک به 360 هزار دستگاه خودرو خارجی ازسوی واردکنندگان ثبت‌سفارش شده است. حدودا دو ماه پیش بود که وزارت صنعت اعلام کرد تمامی خودروهای خارجی باید از کانال نمایندگی‌های رسمی وارد کشور شوند، آن هم در شرایطی که 70 درصد بازار وارداتی‌ها را متفرقه‌ها تشکیل می‌دادند. این تصمیم اهالی خیابان سمیه آن قدر حاشیه‌ساز شد که درنهایت رای وزارت صنعت برگشت و مسوولان این وزارتخانه با در نظر گرفتن یک «شرط بزرگ» دوباره واردات خودرو به کشور را برای همگان آزاد اعلام کردند.

حالا در شرایطی که ماجراجویی وزارت صنعت در بازار خودروهای وارداتی به پایان رسیده، خبر می‌رسد واردکنندگان نزدیک به 360 هزار دستگاه خودرو خارجی ثبت‌سفارش کرده‌اند آن هم در عرض تنها یک ماه و نیم. بنابر اطلاعات رسیده، گویا واردکنندگان (اعم از نمایندگی‌های رسمی و متفرقه‌ها) به اصطلاح پیش‌دستی کرده و قبل از آنکه وزارت صنعت به واردات ورود کند، حدود 360 هزار دستگاه خودرو خارجی را ثبت‌سفارش کرده‌اند و این موضوع به نوعی نشان از رانت اطلاعاتی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید