نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 8 اسفند

بازار، یک سربازخانه برای روحانیت است!

کدخبر: ۴۷۹۲۲۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات8 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
بازار، یک سربازخانه برای روحانیت است!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

هشتم اسفند 1351؛ توافق کنسرسیوم با شاهنشاه در سوئیس

عمده‌ترین شرکت‌های نفتی باختری که در کنسرسیوم نفت ایران عضویت دارند روز دوشنبه اعلام کردند که در مورد عملیات آینده این شرکت‌ها در ایران با شاهنشاه ایران تفاهمی کلی حاصل کرده‌اند.

این تفاهم حاصل مذاکراتی است که بین شاهنشاه ایران و کنسرسیوم در سوئیس انجام شده است. ملاقات و مذاکرات مذکور نتیجه اخطاری بود از جانب شاهنشاه ایران دایر بر اینکه ترتیبات موجود عملیات کنسرسیوم در ایران برای بعد از 1979 تجدید نخواهد شد.

یکی از سخنگویان کنسرسیوم در لندن مذاکراتی را که در سن موریتس (سوئیس) انجام گرفته است، بسیار رضایتبخش توصیف و اظهار کرد که گزارش جزئیات این مذاکرات تنظیم و بعد اعلام خواهد شد.

از اعضای مهم کنسرسیوم باید از شرکت نفت انگلیسی، رویال داچ شل، شرکت گلف، شرکت اسو و شرکت نفت فرانسه (کمپانی فرانسزده پترول) نام برد.

شرکت‌های عضو کنسرسیوم کنترل دو گروه را که دارای حقوق اکتشاف و تولید و تصفیه نفت خام و گاز طبیعی در جنوب ایران هستند، در اختیار دارند.

اتوبوس‌های دو طبقه جدید تحویل شرکت واحد شد

10 دستگاه از 200 دستگاه اتوبوس دو طبقه جدید شرکت واحد اتوبوسرانی تهران طی مراسمی به وسیله شرکت سهامی لیلاند موتور ایران، تحویل شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شد.

مهدی اسدی، مدیرعامل شرکت لیلاند در این مراسم ضمن توضیحاتی درباره اتوبوس‌های جدید که 35 درصد ارزان‌تر از قیمت تمام در کارخانه لیلاند انگلستان می‌باشد، صحبت کرد.

وی اعلام کرد: اتاق اتوبوس به‌طور کامل در کارخانه لیلاند موتور ایران ساخته شده و شرایط آب و هوای ایران به‌خصوص در ساخت آنها رعایت شده است.

طور این اتوبوس‌ها 143 سانتی‌متر و عرض آنها 8 سانتی‌متر بزرگ‌تر از اتوبوس‌های قبلی است و ظرفیت مسافر آن 20 درصد بیش از اتوبوس‌های قبلی است و جمعا 87 مسافر نشسته را در خود جای می‌دهد.

مهندس اسدی اظهار عقیده کرد: در صورت استفاده بیشتر از اتوبوس‌های دو طبقه بدون تردید قسمتی از مشکل ترافیک تهران حل خواهد شد؛ زیرا اتوبوس‌ها دو طبقه قدرت حمل‌و‌نقل دو برابر اتوبوس‌های معمولی را دارد.

هشتم اسفند 1361؛ بازار یک سربازخانه برای روحانیت است

حبیب‌الله عسکراولادی، وزیر بازرگانی در مسجد امام خمینی بازار در مورد کسانی که با گفتار و نوشتار خود می‌خواهند اجر بازاریان متعهد را کم کنند، گفت: من بازار را یک سربازخانه برای روحانیت دیدم و بازاریان متعهد باید انتقادات سالم را بپذیرند و کسانی را که احتکار و گرانفروشی می‌کنند، شناسایی و معرفی کنند.

وی افزود: شما باید تعهدتان نسبت به مستضعفین بیشتر از تعهدتان نسبت به کار باشد.

وی افزود: بازار متعهد نباید نسبت به تجارت نگرانی داشته باشند چون این رشته اقتصادی به سوی فقهی شدن می‌رود.

وزیر بازرگانی در رابطه با انجمن‌های اسلامی اصناف چهار موضوع را یادآوری کرد و گفت: انجمن‌های اسلامی خائنینی را که گران می‌فروشند و احتکار می‌کنند باید شناسایی و معرفی کنند. انجمن‌ها پیشنهادات مشخص و قابل اجرا ارائه دهند.

همچنین انجمن‌های اسلامی همکاری بیشتری با قوه قضائیه داشته و ملاقات‌های خود را با فقها و تصمیم‌گیرندگان مسوول گسترش دهند.

هشتم اسفند 1371؛ حجم مبادلات ایران و انگلیس از مرز یک میلیارد دلار فراتر رفت

حجم مبادلات ایران و انگلیس برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از مرز یک میلیارد دلار در سال تجاوز کرد.

به‌رغم تنش‌های موجود در روابط بین جمهوری اسلامی ایران و دولت انگلیس در سال‌های اخیر، روابط تجاری دو کشور سیر صعودی داشته و اکنون به بیش از 732 میلیون پوند (نزدیک به یک میلیارد و یکصد میلیون دلار) در سال رسیده است.

براساس گزارش سالانه وزارت صنایع و تجارت انگلیس، صادرات بریتانیا به ایران که در سال 1991 معادل 511.5 میلیون پوند (762 میلیون دلار) بود که در سال 1992 با بیش از 11 درصد افزایش به 568 میلیون پوند (824 میلیون دلار) رسید و در مقابل واردات این کشور از ایران که در سال گذشته 158.4 میلیون پوند (230 میلیون دلار) بود، با افزایشی کمتر از 4 درصد به 164.5 میلیون پوند بالغ شد. در بررسی روابط اقتصادی بین ایران و بریتانیا دو نکته جلب نظر می‌کند.

نخست آنکه دولت انگلیس ارتباط بازرگانی و تجاری دو کشور را همواره از مشکلات سیاسی جدا نگاه داشته و دیگر آنکه در روند کاهشی واردات از ایران در مقابل افزایش صادرات گام برداشته است. حجم مبادلات دو کشور در سال 1989، 508 میلیون پوند بوده که واردات انگلیس از ایران 256 میلیون پوند آن را تشکیل می‌داده است.

ایران رتبه اول صادرات مجدد دوبی

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس که در دبی به سر می‌برد با «سعید جمعه النابوده» رئیس اتاق بازرگانی دبی دیدار و گفتگو کرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس دیدار احتمالی یک هیات از مقام‌های بلندپایه اتاق بازرگانی ایران را ظرف دو ماه آینده از دبی به منظور گفتگو با مقام‌های بازرگانی امارات اعلام کرد.

براساس آخرین آمار اتاق بازرگانی دبی، ایران در ماه ژانویه (دی و بهمن) گذشته از نظر میزان صادرات و صادرات مجدد کالا از دبی به دیگر کشورها در ردیف نخست قرار گرفت. حجم صادرات و صادرات مجدد کالا از دبی به ایران در ژانویه گذشته به 472 میلیون و 112 هزار درهم بالغ شد. این رقم در حدود 34 درصد از کل صادرات و صادرات مجدد کالا از دبی به 100 کشور جهان را شامل می‌شود.

هشتم اسفند 1381؛ پرداخت وام 1.5 میلیاردی به خودروسازان برای ایجاد پلت‌فرم مشترک

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو با «پلت‌فرم» مشترک 6 خودروی جدید تولید خواهند کرد.

رضا ویسه افزود: سه مدل از خودروهای یادشده در ایران‌خودرو و سه مدل دیگر در سایپا و پارس‌خودرو تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه شورای اقتصاد پرداخت وام 1.5 میلیارد دلاری به خودروسازان را تصویب کرده است، گفت: با به‌کارگیری و سرمایه‌گذاری‌های فوق به مرور خودروهای قدیمی مانند پیکان، رنو، پراید و پژو 405 از رده خارج و خودروهای جدید با قیمت مناسب و استاندارد مورد قبول وارد بازار می‌شود.

وی افزود: 900 میلیون دلار از این مبلغ صرف توسعه صنعت قطعه‌سازی و تولید پلت‌فرم مشترک خواهد شد.

وی مدت بازپرداخت تسهیلات فوق را هشت و نیم ساله عنوان کرد و گفت: بهره این تسهیلات «لیبور» به اضافه یک یا دو درصد بوده و به صورت فاینانس با ضمانت دولت صورت می‌گیرد. ویسه درباره واردات خودرو اظهار کرد: به دولت پیشنهاد شده تا معادل صادرات خودرو و قطعات آن سال آینده واردات صورت گیرد.

اخراج نخستین شرکت از بورس تهران

برای نخستین بار در تاریخ بازار اوراق بهادار در ایران یک شرکت پذیرفته‌شده از بورس تهران اخراج شد. سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، مطابق تصمیمات اتخاذشده در جلسه هیات پذیرش اوراق بهادار نام شرکت تولیدی ایران پرسیت از فهرست شرکت‌های پذیرفته‌شده در تالار فرعی بورس تهران حذف شده است.

مدیریت اطلاع‌رسانی بورس تهران توضیح داد، مدیران نظارتی بورس در چهار سال گذشته پیوسته از مدیران پرسیت اطلاعات و آمار جدید مطالبه می‌کردند، اما همواره به این درخواست‌ها بی‌اعتنایی می‌شد.

این گزارش حاکی است، ظاهرا مدیران پرسیت نیز تمایلی به ادامه حضور در تالار سهام نداشته‌اند؛ به‌طوی‌که مدیرعامل این شرکت سال 78 پس از اوج گرفتن اختلافات با سازمان تامین اجتماعی و بورس تهران در گفتگو با یکی از روزنامه‌های صبح اعلام کرد، سهامداران بخش خصوصی پرسیت درخواست خود را برای خروج از بورس به مسوولان بازار سرمایه ارائه کرده‌اند.

در زمان اخراج پرسیت از بورس تهران، 22.2 درصد از سهام آن در اختیار سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به آن بود 77.8 درصد دیگر سهام را سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دست داشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید