نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۲ اسفند

ردپای موسسات غیرمجاز در اختلالات بازار ارز

کدخبر: ۶۳۱۷۵۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ردپای موسسات غیرمجاز در اختلالات بازار ارز

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 اسفند 1353؛ افزایش اجاره‌خانه و مستغلات ممنوع شد

در جلسه امروز سنا آقای صادق احمدی، وزیر دادگستری لایحه‌ای به این شرح تقدیم کرد:

ماده واحده: ماده یک – قانون تعدیل و تثبیت اجاره‌بها مصوب 29 بهمن‌ماه 1352 شمسی به شرح زیر اصلاح می‌شود.

ماده یک – تا پایان سال 1354 هیچ گونه دعوایی به خواسته افزایش اجاره بهای مستغلات مسموع نمی‌باشد و دادخواست‌های تسلیمی بین 53.9.27 تا تاریخ مذکور رد خواهد شد.

12 اسفند 1363؛ خودداری وزارت بازرگانی از عرضه کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی

آقای شافعی، وزیر صنایع گفت: در پی فروش سهام کارخانجات به کارگران، سهام تمامی کارخانجات غیراستراتژیک ملی شده و نیز سهام کارخانجات دولتی غیراستراتژیک به کارگران فروخته می شود و براساس برنامه تنظیمی نخست اولویت با کارگران واحدهای ملی شده است.

وی همچنین در زمینه هماهنگی در توزیع کالاهای تولیدی کارخانجات کشور گفت: در این رابطه براساس تصمیماتی که اخیرا در هیات دولت با همفکری مسوولان وزارت بازرگانی گرفته شد، مقرر گردید که وزارت بازرگانی از عرضه کالاهای خارجی مانند پارچه که مشابه‌اش در داخل تولید می شود، فعلا خودداری کند تا از این طریق بتوانیم محصولات داخلی خود را به بازارهای مصرف عرضه کنیم.

12 اسفند 1383؛ آمریکا نمی‌تواند مانع فعالیت بنز در ایران شود

مدیر دایملر کرایسلر در خاورمیانه گفت: آمریکا نمی‌تواند مانع فعالیت‌ شرکت خودروسازی بنز در ایران شود.

یونشر، مدیر دایملر کرایسلر در خاورمیانه درخصوص امکان تولید مشارکتی بنز در ایران افزود: اگرچه شرکت مرسدس‌بنز جزو شرکت دایملر کرایسلر  و شرکت آمریکایی کرایسلر سهامدار عمده بنز به حساب می‌آید، ولی مرسدس‌بنز یک شرکت اروپایی است و می‌تواند شرکایش را در هر کجای دنیا انتخاب کند.

وی به سابقه طولانی همکاری مرسدس بنز و ایران در زمینه تولید خودروهای سنگین اشاره کرد و گفت: مسائل سیاسی نباید درخصوص فعالیت بنز در ایران دخالت داده شود.

بنابر این گزارش، از آنجایی که شرکت آمریکایی کرایسلر سهامدار عمده شرکت مرسدس بنز است، به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها مانع از امضای قرارداد تولید ایران‌خودرو در ایران شدند و درنتیجه شرکتهای بنز و ایران‌خودرو دیزل تنها قرارداد فروش و خدمات پس از فروش امضا کردند و به واردات اکتفا نمودند.

12 اسفند 1393؛ ردپای موسسات غیرمجاز در اختلالات بازار ارز

معاون نظارت بانک مرکزی ضمن ارائه توضیحاتی درباره فعالیت مخرب موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز تاکید کرد: بانک مرکزی با این موسسات اتمام حجت کرده و در صورت ادامه تخلفات به‌شدت با آنها برخورد خواهد کرد.

حمید تهرانفر درباره نوع فعالیت 7 هزار موسسه اعتباری فعال در کشور اظهار کرد: برآورد ما برای صندوق‌های قرض‌الحسنه حدود چهار تا پنج هزار مورد است و تعدادی در حدود 1700 تا 1800 تعاونی اعتبار کارمندی، کارگری و صنعتی وجود دارد که بیرون از محیط کار خودشان دیده نمی‌شوند.

تهرانفر افزود: برخی موسسات غیرمجاز در حال طی کردن فرآیند مجوزگیری و تکمیل مدارک خود بوده و تلاش دارند تا وضعیت خود را به استانداردهای بانک مرکزی نزدیک کنند.

تهرانفر تصریح کرد: موسسات غیرمجاز بسیار خطرناک عمل می‌کنند و عموما با هیچ یک از قواعد بانکی انسی نداشته و با بنیانی تهی و خالی به حیات متزلزل و خطرناک خود ادامه می‌دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید