نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۳ اسفند

سکه کارمندان آماده پرداخت است

کدخبر: ۶۳۲۰۰۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
سکه کارمندان آماده پرداخت است

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

13 اسفند 1353؛ 10 هزار خانه در جنوب شهر احداث می شود

10 هزار خانه در 2 میلیون متر از اراضی جنوب شهر از اول فروردین ماه ساخته می شود.

این خانه‌ها از نوع ارزان قیمت پیش‌ساخته و برای اسکان گودنشین‌های جنوب شهر و تک واحدی است. خانه‌های مذکور ظرف 18 ماه ساخته و تحویل ساکنین فعلی گودنشین‌ها خواهد شد.

محل احداث خانه در فاصله 2 کیلومتری گودها، در محوطه‌ای به مساحت 2 کیلومتر در کیلومتر قرار دارد.

پس از احداث این واحدهای مسکونی و واگذاری به گودنشینان تمام گودهای جنوب شهر در همین مدت تبدیل به فضای سبز و درختکاری می شود.

خبر مرتبط
چوب حراج به بازار سکه؟/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز 13 اسفند 1402

اقتصادنیوز: قیمت سکه در معاملات نقدی دیروز صعودی شد. امروز که بر اساس اعلام قبلی قرار است از امروز یکشنبه ۱۳ اسفندماه در مرکز مبادله ارز و طلا حراج ربع سکه برگزار شود، روند بازار سکه به کدام سو می رود و تحلیل گران این روند را چگونه پیش بینی کرده اند؟

13 اسفند 1363؛ سکه کارمندان آماده پرداخت است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد سکه عیدی کارمندان گفت: سکه عیدی کارمندان آماده پرداخت است و قرار شد سکه‌های بعضی از دستگاه‌هایی که از نظر ریالی مشکلاتی دارند در اختیار آنها گذاشته شود و به زودی سازمان‌هایی که لیست‌های خود را آماده کرده با هماهنگی بانک ملی می توانند نسبت به پرداخت سکه عیدی اقدام کنند.

دکتر نمازی در مورد فروش سکه ازسوی بانک مرکزی به روش پیشین گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های دولتی و مانند آنها مقدار زیادی سکه دریافت خواهند کرد، فعلا توزیع سکه عیدی کارمندان در اولویت است و توزیع آزاد سکه در اولویت دوم قرار دارد.

13 اسفند 1373؛ آغاز فروش ارز مسافری توسط سیستم بانکی

به‌منظور تسریع در فروش ارز مسافری به مسافرانی که از مرز هوایی مهرآباد عازم خارج از کشور هستند از امروز (شنبه 73.12.13) ارز مسافری از طریق باجه‌های بانک ملی مستقر در محوطه ترانزیت فرودگاه مهرآباد در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

براساس این دستورالعمل میزان ارز پرداختی به دارنده گذرنامه (اعم از گذرنامه انفرادی یا جمعی) به مقصد کشورهای تازه استقلال‌یافته آسیای میانه (شوروی سابق)، حوزه خلیج فارس، ترکیه، پاکستان، هندوستان، چین، افغانستان و سوریه مبلغ 300 دلار می‌باشد.

میزان ارز پرداختی به مقصد سایر کشورها 1000 دلار است.

بازار معاملات ارز و سکه بار دیگر آشفته شد

بازار معاملات ارز و سکه که در پی اعلام بانک مرکزی مبنی بر فروش ارز مسافری از طریق شبکه بانکی به آشفتگی کشیده شده بود، امروز با رکود در خرید و فروش همراه بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی اطلاعات از مراکز عمده خرید و فروش ارز مقارن ساعت 10:30 صبح امروز، نرخ خرید هر دلار آمریکا در بازار غیرقانونی بین 3980 تا 4100 ریال اعلام می‌شد که کاهش قابل‌توجهی را نسبت به قیمت‌های روزهای آخر هفته قبل نشان می‌دهد. ضمن آنکه با همین نرخ‌ها نیز معامله‌ای صورت نمی گرفت.

نخستین فروشگاه زنجیره‌ای «رفاه» افتتاح شد

آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری همزمان با عید سعید فطر در مراسم آغاز به کار نخستین فروشگاه زنجیره ای «رفاه» هدف اصلی در ایجاد و راه‌اندازی این فروشگاه‌ها را تامین آسایش و ارامش خاطر عموم مردم اعلام کرد.

نخستین فروشگاه زنجیره ای رفاه که عملیات احداث آن از حدود سه ماه پیش در ضلع جنوبی پارکینگ بیهقی آغاز شد، دارای 15 هزار مترمربع مساحت و 6 هزار مترمربع زیر بناست و تحت مدیریت شرکت «شهروند» (وابسته به شهرداری تهران) اداره می شود.

رئیس‌جمهوری گفت: اگر در ازای یکصد هزار نفر شهروند ایرانی، یک فروشگاه زنجیره‌ای رفاه تاسیس شود، آن وقت سیستم توزیع و عرضه کالا با امروز خیلی تفاوت خواهد داشت.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اولین قدم توزیع برداشته شده و کشور نیز به تولید خوبی دست یافته است.

بیمه اعتباری آلمان برای صادرات به ایران برقرار شد

آلمان بیمه اعتباری محدود برای صادرات به ایران را که به حالت تعلیق درآمده بود، مجددا برقرار کرد.

«لورنز شومرس» رئیس امور بین الملل وزارت اقتصاد آلمان با بیان این مطلب در گردهمایی اقتصادی اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان گفت: از سر گرفته شدن کار بیمه «هرمس» (بیمه اعتباری دولتی آلمان) باعث تحولات مثبتی در روابط دو کشور خواهد شد.

وی گفت: طرف آلمانی و بانک‌های آن کشور از سرگیری فعالیت بیمه هرمس را قبول کرده‌اند و به این موافقتنامه پایبند هستند.

13 اسفند 1383؛ شرایط واردات خودرو تعیین شد

بررسی تبصره های 7 و 8 در جلسه‌های علنی و بعد از ظهر دیروز مجلس شورای اسلامی پایان یافت و به موجب بند الحاقی تبصره 7: دولت موظف شد با شرایط زیر، امکان واردات خودرو را فراهم کند.

خودروها باید نو و منطبق بر استانداردهای جهانی یا ملی باشد. رعایت تعرفه حداکثر صد دصدی برای خودرو سواری و برای اتوبوس، مینی بوس و کامیون حداکثر 20 درصد الزامی است. تعرفه تعیین‌شده، شامل تمامی عوارض، اعم از مالیات و مابه‌التفاوت خواهد بود.

حقوق ورودی و مجموع عوارض نیمه ساخته اتومبیل‌های سواری نباید بیش از صد درصد و کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس نباید بیش از 20 درصد باشد.

ایران در آستانه جهش بزرگ صنعتی است

رضا ویسه، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تاکید بر وجود چشم‌اندازی روشن برای بخش‌های صنعتی کشورمان به‌ویژه بخش خودروسازی گفت که ایران هم اینک در آستانه یک جهش صنعتی قرار دارد.

ویسه در حاشیه سمینار ترغیب سرمایه‌گذاری 2005، در توکیو افزود: خوشبختانه توانسته‌ایم از لحاظ تولید کالاهای صنعتی بازار داخلی به مرز تعادلی برسیم به‌خصوص در محصولاتی که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران «ایدرو» درگیر آن است.

وی اضافه کرد: الان وضع ما نسبت به پنج یا شش سال پیش در زمینه تولید محصولات صنعتی قابل مقایسه نیست و میزان تولیدات چندین برابر رشد کرده است.

وی تاکید کرد: اینک موقع جهش برای حضور در بازارهای بین‌المللی است.

ویسه افزود: به‌طور مثال در ونزوئلا یک کارخانه تراکتورسازی ایجاد کرده‌ایم و پیش بینی ما این است که در سال آینده با گشایش این کارخانه بتوانیم سالی 80 میلیون دلار قطعات و خدمات خودرو به ونزوئلا صادر کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید