نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 14 اسفند

قرارداد مهم 15 میلیارد دلاری میان تهران و واشنگتن امضا شد

کدخبر: ۶۳۲۲۳۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
قرارداد مهم 15 میلیارد دلاری میان تهران و واشنگتن امضا شد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

14 اسفند 1353؛ امضای قرارداد 15 میلیارد دلاری میان ایران و آمریکا

آمریکا 8 راکتور به ایران فروخت / امضای قرارداد 15 میلیارد دلاری میان تهران و واشنگتن

به دنبال دو روز مذاکرات دو روزه هوشنگ انصاری، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران با هنری کیسینجر  بعد از ظهر ایران و آمریکا یک قرارداد اقتصادی پنج ساله 15 میلیارد دلاری امضا کردند که مطابق آن آمریکا 8 رآکتور اتمی برای تولید برق به ایران خواهد فروخت.

به دنبال امضای قرارداد به وسیله هنری کیسینجر و هوشنگ انصاری، وزیر خارجه آمریکا علام کرد: قرارداد مذکور بزرگ‌ترین قرارداد اقتصادی بین کشورهای جهان است.

کیسینجر افزود: قرارداد اقتصادی منعقدشده نشاندهنده پیوستگی‌های اقتصادی منعقده نشان‌دهنده پیوستگی‌های سیاسی ایران و ایالات متحده آمریکا است. نکته قابل توجه این است که قرارداد جدید 15 میلیارد دلاری ایران و آمریا از مجموع قراردادهای اقتصادی ایران با سایر کشورها قریب یک میلیارد دلار بیشتر ارزش دارد:

یک قسمت این قرارداد شامل گسترش دادوستدهای معمولی بین دو کشور است. ایران مطابق قرارداد حجم خرید کالا از ایالات متحده را بین 20 تا 30 درصد افزایش خواهد داد.

آمریکا علاوه‌بر فروش 8 راکتور اتمی جهت تولید نیرو به مبلغ 6 میلیارد و 400 میلیون دلار به ایران طبق قرارداد امضاشده پروژه‌های قابل‌توجه دیگری را در طول 5 سال آینده در ایران پیاده خواهد کرد و انتظار می‌رود این طرح ها شامل 20 کارخانه تولید قطعات پیش‌ساخته جهت خانه‌سازی، ساخت 100 هزار دستگاه آپارتمان، 5 بیمارستان که مجموعا 3000 هزار تخت خواهد داشت، تاسیس صنایع الکترونیک، ساخت یک بندرگاه عظیم، برنامه‌های مشترک جهت تولید کود شیمیایی و ماشین‌آلات کشاورزی و ایجاد صنایع غذایی و تاسیس راه‌های درجه یک و مراکز تعلیم مهارت فنی می‌باشد.

4 شرط سران اوپک برای تثبیت قیمت نفت

یونایتدپرس توافق‌های کنفرانس اوپک را فاش کرد.

بر این اساس، 1- تضمین ارزش پولی بهای نفت به وسیله غرب

2- حمایت از سرمایه‌گذاری های خارجی اعضای اوپک

3- اصلاح نظام پولی جهان

4- کمک وسیع برای احیای اقتصادی کشورهای کم‌رشد

سران و نمایندگان 13 کشور شرکت‌کننده در کنفرانس الجزایر بعد از ظهر دیروز دومین جلسه مذاکرات محرمانه خود را تشکیل دادند.

نخستین جلسه محرمانه سران و نمایندگان اوپک پیش از جلسه افتتاحیه دیروز تشکیل گردید و در آن علاوه‌بر طرح دستور کنفرانس، هواری بومدین، رئیس‌جمهوری الجزایر و میزبان کنفرانس به ریاست جلسات گردهمایی سران کشورهای عضو اوپک انتخاب شد.

14 اسفند 1373؛ کمبود آب تهران سال آینده برطرف می شود

با صرف 10 میلیارد ریال هزینه، سال آینده 2 مترمکعب در ثانیه به ظرفیت تامین‌ آب تهران افزوده خواهد شد.

مهندس حسن مهرابلی، مدیر امور تامین آب استان تهران افزود: با بهره‌برداری از ده‌ها حلقه چاه آب در سال آینده مشکل کمبود آب منطقه مرتفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از طرح‌های بلندمدت شرکت آب و فاضلاب استان تهران، انتقال آب از سد لار به تهران است، اظهار کرد: با اجرای این طرح به وسیله دو خط فولادی دو هزار حدود 15 مترمکعب در ثانیه آب به تهران منتقل می‌شود و با ساخت تصفیه خانه‌های 5 و 6 نیاز شهر تهران برای سال های پس از بهره‌برداری از این طرح تامین خواهد شد.

14 اسفند 1393؛ مبادلات ایران و آلمان دو رقمی می‌شود

طی سال‌های اخیر و در پی اعمال تحریم‌های بین‌المللی سهم صادرات آلمان به ایران به کمترین رقم خواهد رسید، رخدادی که موجب شد تا با رفع برخی تحریم‌ها جبران افت سال‌های اخیر در دستورکار دو کشور قرار گیرد.

براساس آمار اعلام‌شده در 2013 حجم صادرات آلمان به ایران به 1.3 میلیارد در دلار رسید اما تازه‌ترین گزارش اداره فدرال آمار آلمان نشان می‌دهد در پی کاهش نسبی تحریم‌های هسته‌ای ایران بعد از توافق موقت ژنو، صادرات آلمان به ایران در سال گذشته میلادی به 2.5 میلیارد دلار رسیده است.

آلمان همواره به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا شناخته می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید