نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 21 اسفند

ورود 3637 دستگاه خودرو لوکس به کشور / پورشه و مازراتی در میان وارداتی‌ها

کدخبر: ۶۳۳۶۹۷
اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
ورود 3637 دستگاه خودرو لوکس به کشور / پورشه و مازراتی در میان وارداتی‌ها

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

21 اسفند 1363؛ احداث کارخانه سیمان به بخش خصوصی داده شد

عصر دیروز شورای اقتصاد به ریاست مهندس موسوی، نخست‌وزیر تشکیل جلسه داد. در این جلسه ابتدا با توجه به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در زمینه سوبسید، در مورد اثرات مفید پرداخت سوبسید در تثبیت قیمت‌های کالاهای اساسی و ضرورت کنترل تورم بحث شد و تاکید شد که سیاست جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در سال 1364 همچنان ادامه یابد. سپس در مورد کارخانه‌های سیمان و میزان تولید آن با حضور مسوولان و کارشناسان ذیربط بحث و تبادل‌نظر شد و با توجه به افزایش بازدهی کارخانه‌های سیمان از 70 درصد در سال 64 به بیش از 80 درصد در سال 63 و همچنین نیاز کشور به سیمان بر ضرورت ایجاد تسهیلات سرمایه‌گذاری در این صنعت جهت بخش غیردولتی تاکید شد و احداث کارخانه‌های جدید سیمان توسط بخش خصوصی مورد تایید قرار گرفت.

21 اسفند 1373؛ یک پالایشگاه نفت در مازندران ساخته می‌شود

دو دکل حفاری و استخراج نفت سال آینده در دریای خزر به آب انداخته می‌شود.

این خبر را غلامرضا آقازاده، وزیر نفت اعلام کرد و افزود: یکی از دکل‌های حفاری در دست ساخت است و دکل دوم اجاره‌ای خواهد بود.

وی گفت: در صورت دریافت مجوز و وجود شرایط مناسب، یک پالایشگاه در مازندان ایجاد خواهد شد.

عملیات اجرایی امتداد خط آهن جمهوری آذربایجان به خاک ایران در آستارا

عملیات اجرایی امتداد خط آهن جمهوری آذربایجان به خاک جمهوری اسلامی ایران در منطقه مرزی آستارا آغاز شد.

این طرح به طول 10 کیلومتر، راه‌آهن جمهوری آذربایجان را در 6 کیلومتری مرز ایران به بندرگاه چندمنظوره شهرستان آستارا متصل خواهد کرد.

به گفته یکی از مسوولان ساخت طرح، در این طرح باراندازهای مسافری و باری و 2 کیلومتر ریل‌گذاری در خاک ایران انجام خواهد شد.

21 اسفند 1393؛ اصلاح نرخ سود در دستورکار

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر از تعدیل نرخ سود بانکی متناسب با فضای کلان اقتصاد کشور خبر داد.

ولی‌ا... سیف با انتقاد از عدم پایبندی برخی بانک‌ها به نرخ‌های سود موردتوافق و رقابت مخرب موجود برای جذب سپرده تاکید کرد: بانک مرکزی برنامه جدی برای اصلاح نرخ سود متناسب با اقتضائات فضای اقتصاد کلان دارد، اما ترجیح می‌دهیم قبل از ورود بانک مرزی به مساله مطرح شده، بانک‌ها با هماهنگی یکدیگر انضباط لازم را در زمینه نرخ‌های سود برقرار کنند.

سیف با تاکید بر سرکوب مالی و تعیین نرخ‌های سود کمتر از نرخ تورم (نرخ سود منفی) گفت: در ادبیات اقتصادی نرخ سود واقعی منفی، یکی از دلایل عدم‌تعادل منابع و مصارف در نظام بانکی شناخته می شود.  

21 اسفند 1393؛ ورود 3637 دستگاه خودرو لوکس به کشور / پورشه و مازراتی در میان وارداتی ها

در 10 ماه نخست سال‌جاری 2890 دستگاه بی‌ام‌و، 719 دستگاه مرسدس‌بنز، 16 دستگاه پورشه و 12 دستگاه مازراتی، وارد ایران شده است.

در این مدت در مجموع 71 هزار و 690 دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده است که در این میان خودروهای برند هیوندای با 33 هزار و 395 دستگاه بیشترین سهم را در واردات خودرو به خود اختصاص داده است.

پس از هیوندای، خودروهای برند کیا با 13 هزار و 6 دستگاه رتبه دوم خودروهای واردشده به کشور را در اختیار دارد.

پس از این دو برند کره‌ای، تویوتا ژاپن با 8234 دستگاه در رتبه سوم خودروهای واردشده به کشور در 10 ماه نخست امسال جای دارد.

طی این مدت در مجموع 10 هزار و 844 دستگاه هیوندای سانتافه وارد کشور شده است و به این ترتیب این خودرو توانست عنوان نخست در میان خودروهای وارد شده به کشور را از آن خود کند.

در میان برندهای چینی حاضر در بازار ایران، در 10 ماه نخست امسال جیلی در مجموع 6385 دستگاه خودرو وارد کشور کرد.  

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید