فرصت ویژه بورس غلات در بریکس برای ایران

کدخبر: ۶۳۶۴۳۵
اقتصادنیوز: کارشناس مسائل روسیه گفت: ایجاد بورس غلات در بریکس این فرصت را برای ما ایجاد می‌کند که همکاری‌های بهتری را با اعضای بریکس داشته باشیم، همچنین فرصت خوبی جهت تامین امنیت غذایی ما خواهد بود.
فرصت ویژه بورس غلات در بریکس برای ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، روح الله مدبر کارشناس مسائل روسیه در خصوص آخرین وضعیت روابط میان ایران و روسیه و همکاری‌ها در قالب ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، اظهارداشت: امسال ریاست بریکس با روسیه هست و به زودی نشست رهبران بریکس در کازان روسیه برگزار خواهد شد.

وی گفت: «بریکس یک سازمان اقتصادی قدرتمند جهانی است» که برای قدرت‌های نوظهور اقتصادی در حال کار کردن است تا تراز تجاری آنها را افزایش دهد و ما باید با برنامه از این فرصت استفاده کنیم.

این کارشناس مسائل روسیه عنوان کرد: به دستور پوتین رئیس جمهور روسیه بحث بورس غلات در بریکس ایجاد می شود که نکته بسیار مهمی است چرا که بیش از ۴۰ درصد از مصرف و تولید غلات در جهان در میان اعضای بریکس است و روسیه هم بزرگترین تولید کننده غلات در دنیا است.

خبر مرتبط
امضای تفاهم نامه خرید بلند مدت غلات از روسیه

تفاهم نامه ای با موضوع خرید بلند مدت غلات از روسیه در بستر گشایش اعتبار توسط بانک‌های vtb و sber به امضا رسید.

مدبر ادامه داد: ایجاد بورس غلات در بریکس این فرصت را برای ما ایجاد می‌کند که همکاری‌های بهتری را با طرف روسی و سایر اعضای بریکس داشته باشیم، همچنین تضمین کننده غلات ما و فرصت خوبی جهت تامین امنیت غذایی ما خواهد بود. در شرایطی که بیش از ۳۰ کشور جهان در صف عضویت در سازمان بریکس هستند و امروز این سازمان ۲۰ درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارند، ما باید برای یک سال پیش رو که روسیه به عنوان کشوری دوست ریاست این سازمان را بر عهده دارد برنامه‌ داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بریکس از ایران دو موضوع مهم را درخواست کرده است، گفت: دو موضوع «ترانزیت و نفت و گاز» از سوی بریکس مطرح شده و ما باید ببینیم که آیا می‌توانیم ترانزیت بریکس را تامین کنیم؟ و به طور کلی نسبت به حضور و نقش خود در این سازمان برنامه عملیاتی داشته باشیم.

خبر مرتبط
سرقت غلات سوریه از سوی نیروهای آمریکایی

اقتصادنیوز: خبرگزاری سانا گزارش داد که نیروهای آمریکایی طی ساعات گذشته ۱۶۰ نفتکش و کامیون غلات دزدی را از خاک سوریه به سمت اماکن آمریکایی در عراق خارج کردند.

این کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: همچنین بخش دیگری از روابط ایران با روسیه در قالب همکاری‌های است که در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای وجود دارد. بنابراین مشخص است که دنیا از ما چه می‌خواهد روسیه از ما چه می‌خواهد کشورهای عضو این سازمان از ایران چه می‌خواهند، اما ما هم باید برنامه مشخصی را برای حضور و ایفای نقش در این ائتلاف‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم.

مدبر با بیان اینکه کلیدی‌ترین موضوعی که می‌تواند راهگشای همکاری‌های ما با سازمان‌های اشاره شده باشد «عملیاتی شدن راهگذر شمال و جنوب» است، تصریح کرد: پوتین رئیس جمهور روسیه، ایگور لویتین (وزیر سابق حمل و نقل روسیه) که فردی متخصص و کار بلد در امور ریلی، حمل و نقل و جاده‌ای به حساب می‌آید و تسلط کاملی به این موضوعات دارد و البته برخوردار از ارتباطات خوبی هم در ساختار قدرت روسیه هست را به عنوان مسئول پیشبرد این امور انتخاب کرده است.

این کارشناس مسائل روسیه بیان کرد: حال که ما می‌دانیم بزرگترین مسئله ما در راهگذر شمال جنوب چند صدایی در میان دستگاه‌های مختلف در داخل کشور است چرا که با یکدیگر همتراز هستند و به هیچ نتیجه‌ای هم نمی‌رسند و هیچکس هم نمی‌تواند حرف آخر را میان آنها بزند، به نظر می رسد که خوب است آقای رئیس جمهور یک دستیار ویژه تام الاختیار در امور راهگذر شمال جنوب منصوب کند، فردی که متخصص و حرفه‌ای باشد و بتواند فصل الخطاب دستگاه‌ها و افرادی باشد که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

مدبر در پایان خاطرنشان کرد: این فرد باید بتواند اختلافاتی را که میان بیمه، گمرک، پلیس، وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها، بنادر و سایر دستگاه‌ها وجود دارد را حل و فصل کند و حرف آخر را آن فرد بزند. نباید اینطور باشد که طرف روسی هر دفعه با یک فرد و یک دستگاه در ایران مواجه باشد و هر فرد هم صحبت و اظهارات متفاوتی با دیگری داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید