دور دنیا

قیمت لیر ترکیه و دینار عراق در جا زد/ تهران در بازار ترکیه از رقبا جا ماند

کدخبر: ۶۳۹۶۰۳
اقتصادنیوز: بازار ارز تهران در آخرین روز کاری هفته شاهد روند صعودی اغلب قیمت هاست، اما لیر ترکیه ثبات قیمت را تجربه کرد و به مانند روز پیش، 2005 تومان نرخ گذاری و خرید و فروش شد.
قیمت لیر ترکیه و دینار عراق در جا زد/ تهران در بازار ترکیه از رقبا جا ماند

به گزارش اقتصادنیوز، شراکت تجاری ایران و ترکیه قدمتی به طول تاریخ دارد و دو کشور سال‌هاست که در حوزه های مختلف بده بستانی های بسیاری با یکدیگر داشته اند و همین موضوع باعث شده تا ترکیه جزو پنج کشور اول شریک تجاری ایران است در زمینه صادرات و واردات محسوب ‌شود.

تجارت بین ایران و ترکیه شامل صادرات و واردات محصولات مختلف از جمله نفت و گاز، مواد غذایی، ماشین‌آلات، پوشاک، و محصولات صنعتی می‌شود. این همکاری‌ها شامل تبادل تکنولوژی، سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های صنعتی، و تشکیل شرکت‌های مختلف مشترک نیز است.

البته چند وقتی است که مبادلات به صلابت و شکوه گذشته دنبال نمی شود و حجم تجارت دو کشور تا حدود زیادی نسبت به گذشته کاهش یافته است. امری که به عقیده کارشناسان و فعالان حوزه اقتصادی، برآمده از دو عامل مهم و اثرگذار تحریم های اقتصادی ایران و ورود رقبای جدید به بازار ترکیه است.

براساس آمار گمرک حجم تجارت ایران و ترکیه در سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. از این میزان، ۷.۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات ترکیه به ایران و ۴.۲ میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به ترکیه بوده است. این آمار نشان می‌دهد که تراز تجاری بین ایران و ترکیه به نفع ترکیه است.

حجابی کرلانگیچ، سفیر ترکیه ایران معتقد است که «سطح مناسبات تجاری دو کشور ۲۲ میلیارد دلار بود که با شیوع کرونا روند مناسبات کاهش قابل توجهی داشت و در حال حاضر دو طرف در تلاش برای افزایش سطح مناسبات تجاری هستند.»

دو کشور اما به این میزان حجم مبادلات بسنده نکرده اند و برنامه هایی را در راستای بهبود وضعیت روابط تجاری دو کشور در نظر گرفته اند که از آن جمله می توان به ایجاد منطقه آزاد مشترک میان دو کشور اشاره کرد. موضوع مهمی که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو درباره آن گفته است: «مطالعات ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و ترکیه در حال انجام است و تفاهم‌نامه‌های آن امضا شده است و احداث خط آهن بین دو کشور هم در دستور کار قرار دارد.»

امری که باید منتظر نتایج آن در بهبود روابط تجاری تهران و آنکارا ماند و دید آیا به عمق و شدت گذشته دنبال خواهد شد؟ حال که به آنچه بین ایران و ترکیه در حوزه تجارت گذشته است؛ نگاهی انداخته ایم؛ آخرین قیمت لیر ترکیه در بازار ارز تهران را هم مرور خواهیم کرد.

قیمت لیر ترکیه امروز 21 فروردین 1403

امروز قیمت لیر ترکیه در جریان مبادلات ارزی بازار تهران ثبات را در پیش گرفته و در مقایسه با روز گذشته تغییری را تجربه نکرده است. قیمت هر لیر به مانند روز پیش، 2005 تومان نرخ گذاری و خرید و فروش شد.

امروز همچنین نرخ برابری لیر ترکیه با دلار آمریکا نسبت به روز پیش، 0.031 است.

قیمت لیر و دلار

قیمت دینار عراق در بازار

معاملات بازار ارز تهران در آخرین روز کاری هفته در حالی سپری شد و به پایان رسید که قیمت دینار عراق به مانند روز پیش ثبات را تجربه کرده است و بدون تغییر 48 تومان ارزش گذاری شد.

این برای نخستین بار در معاملات هفته است که قیمت دینار عراق به تنظیمات کارخانه بازگشت و پس از چندین روز ثبات را تجربه کرده است.

آخرین نرخ درهم امارات

امروز قیمت درهم امارات در حالی شاهد پایان معاملات ارزی است که 90 تومان رشد را تجربه کرده است و به 17534 تومان خرید و فروش شد.

نرخ برابری درهم امارات و دلار آمریکا امروز 0.27 است که نسبت به روز گذشته تغییر نداشته است.

نرخ امروز ریال عمان

بازار ارز تهران امروز شاهد روند صعودی قیمت ریال عمان در مقایسه با معاملات روز گذشته است که 860 تومان رشد را تجربه کرد و 167110 تومان ارزش گذاری شد.

ریال عمان

قیمت منات آذربایجان امروز

امروز برای منات آذربایجان هم صعودی تمام شد تا واحد پول رسمی کشور جمهوری آذربایجان با تجربه افزایش قیمت 200 تومانی، 37710 تومان در مقایسه با معاملات روز گذشته قیمت خورد.

آخرین قیمت درام ارمنستان

قیمت درام ارمنستان هم امروز در بازار ارز تهران رشد یک تومانی را تجربه کرده است و نسسبت به روز گذشته 165 تومان نرخ گذاری و معامله شده است.

نرخ برابری درام ارمنستان و دلار آمریکا در بازار ارز تهران هم 389.61 است.

قیمت لاری گرجستان امروز

امروز قیمت لاری گرجستان امروز در مبادلات ارزی بازار تهران 24170 تومان قیمت خورد که نسبت به روز گذشته رشد 120 تومانی را تجربه کرده است.

آخرین نرخ رینگیت مالزی

معاملات بازار ارز تهران در حالی به پایان رسید که قیمت رینگیت مالزی نسبت به روز گذشته با افزایش 80 تومانی همراه شد و 13510 تومان قیمت خورد.

قیمت امروز بات تایلند

در نهایت برای هر بات تایلند معاملات امروز افزایش 21 تومانی به ارمغان آورد تا این 1765 ارزش گذاری شده و خرید و فروش شود.

آخرین روز کاری هفته در حالی برای بازار ارز تهران سپری شد که ارزها با روند صعودی به استقبال تعطیلات رفتند؛ امروز هم دامنه نوسانات قیمت ها محدود بود و قیمت لیر ترکیه و دینار عراق ثبات را نسبت به روز گذشته تجربه کرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید