نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۴ فروردین

پای گرانی‌های اخیر به مجلس باز شد/ بررسی دلایل گرانی‌ها در پارلمان

کدخبر: ۶۳۹۹۳۴
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
پای گرانی‌های اخیر به مجلس باز شد/ بررسی دلایل گرانی‌ها در پارلمان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 فروردین 1354؛ظرفیت بنادر ایران به 80 میلیون تن می‌رسد

ظرفیت بنادر ایران از هفت میلیون تن کنونی تا 10 سال آینده به 80 میلیون تن خواهد رسید.

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر که در جمع صاحبان صنایع و تجار فرانسوی سخن می‌گفت به تشریح اولویت های اقتصادی ایران نیز پرداخت و افزود: همزمان با گسترش تاسیسات بندری تعداد هتل‌های ایران نیز افزایش خواهد یافت چون در حال حاضر، مسافرانی که وارد ایران می‌شوند برای یافتن اتاق خالی ناگزیرند ساعت‌ها وقت صرف کنند.

وی که به مهمانی ناهار مسوولان منطقه «پواتوشارانت» رفته بود، همچنین اعلام کرد که ایران به یک کارگاه عظیم مبدل شده است و ادامه داد: همکاری‌های اقتصادی ایران و فرانسه در آینده می تواند به‌صورت مشارکت‌های صنعتی دوجانبه و چندجانبه گسترش یابد.

نخست‌وزیر ایران دامنه امکانات بازار ایران را نیز برای مخاطبانش شرح داد و ازجمله اظهار کرد که در فاصله مارس 1973 تا مارس 1974 آهنگ رشد در ایران به‌طور مداوم 34 درصد و از مارس 1974 تا مارس 1975 بالغ‌بر 43 درصد بوده است.

ایران در سال گذشته 10 میلیارد دلار واردات داشته است و در سال 1982 ارزش وارداتی‌اش از 40 میلیارد دلار خواهد گذشت.

از بخار زمین در آذربایجان برق تولید می شود

به موجب قراردادی که دیروز امضا شد، برای اولین بار ایران استفاده از انرژی غیرفسیلی وارد اقدام می‌شود.

این قرارداد که بین دکتر ایرج وحیدی، وزیر نیرو و آنجلینی رئیس سازمان برق ایتالیا مشخص شد، امکان می‌دهد که کشور ما در آینده از انرژی حرارتی داخلی زمین (ژئوترمال) برای تولید برق استفاده کند.

در این نقاط آب‌های تحت‌الارضی تبخیر می‌شوند و می‌توان آنها را با حفر چاه‌های متعدد، به خارج از زمین منتقل کرد و سپس با نصب توربو ژنراتورهای برق بر روی این چاه‌ها تولید برق کرد.

24 فروردین 1374؛ بررسی سیاست‌های پیشنهادی بانک مرکزی درباره هدایت نقدینگی در هیات دولت

هیات وزیران در جلسه‌ای به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری گزارش وضع نقدینگی کشور و سیاست‌های پیشنهادی بانک مرکزی درباره هدایت نقدینگی بخش اقتصادی را مورد بررسی قرار داد.

در این جلسه پیشنهاد مجمع فوق‌العاده بانک مرزی درخصوص افزایش مانده کل تسهیلات اعتباری بانک‌ها به بخش غیردولتی به تفکیک بخش برای سال 1374 به این شرح به تصویب رسید.

بخش کشاورزی 24 درصد، بخش صنعت و معدن 32.5 درصد، بخش ساختمانی و مسکن 28 درصد و بازرگانی، خدمات و صادرات 11.5 درصد ضمنا 4 درصد از افزایش مانده کل نیز به فعالیت‌های اشتغال‌زای ویژه اختصاص می‌یابد.

استقبال شرکت‌های اروپایی برای بستن قرارداد بیع متقابل پروژه میدان نفتی سیری

مدیر امور اکتشاف و سرپرست مشارکت‌های خارجی و شرکت‌های ملی نفت ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگاران لغو قرارداد شرکت «کونکو» در مورد توسعه میدان‌های نفتی سیری را دخالتی آشکار در امور بخش خصوصی آمریکا توسط دولت آن کشور و اقدامی بی‌سابقه نامید و آن را شکستی آشکار برای سیاست‌های اعمال فشار علیه ایران دانست.

وی گفت: با وجود اقدام آمریکا، گفت‌و‌گو در مورد بستن قراردادهای بیع متقال برای توسعه میدان‌های نفتی سیری با شرکت‌های اروپایی و غیراروپایی در جریان است.

وی گفت: شرکت‌های آمریکایی با اسارت در دست سیاستمداران آن کشور به تدریج به ابزاری برای مقاصد سیاسی تبدیل شده و در جهان اقتصاد از رقبای خود در کشورهای دیگر خواهند ماند.

24 فروردین 1384؛ شورای شهر لایحه تثبیت بهای خدمات شهرداری را تصویب کرد

اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز خود لایحه تثبیت بهای خدمات شهرداری تهران را که به جزئیات آن در بودجه سال جاری لحاظ شده است به تصویب رساندند.

در ماده واحده این لایحه آمده است: شهرداری تهران موظف است قیمت تمام خدمات اعم از پاسخ به استعلام‌ها، فروش نقشه‌ها و اطلاعات شهری، ایمنی و آتش‌نشانی هزینه دفن اموات و امثال آنها را در سال 84 معادل قیمت‌های سال گذشته منظور کند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه جزئیات این لایحه در بودجه سال 84 لحاظ شده است، گفت: تصویب ماده واحده این لایحه می‌تواند به تسریع امور کمک کند.

دلایل گرانی‌های اخیر در مجلس بررسی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست غیرعلنی رسمی با حضور وزیران بازرگانی و جهاد کشاورزی مساله گرانی‌های اخیر به‌ویژه گرانی قیمت میوه را بررسی کردند. در این نشست که حدود دو ساعت به طول انجامید. خبرنگاران نیز حضور داشتند و هشت نفر از نمایندگان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

باهنر در ابتدای جلسه گفت: گرانی قیمت برخی کالاها در اواخر سال 83 و اوایل سال 84 افکار عمومی را در خصوص کنترل قیمت 9 قلم کالا را تحت‌الشعاع قرار داد.

نایب رئیس اول مجلس افزود: گرانی قیمت برخی کالاها به‌ویژه میوه و شیرینی ذائقه مردم در اثر مصوبه مجلس برای کنترل قیمت 9 قلم کالا را تغییر داد.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولیدکنندگان زمان برداشت محصول دچار مشکل بودند، گفت: عوامل مختلفی دست به دست یکدیگر داد تا گرانی‌های اخیر پیش آمد.

محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی نیز گفت: دولت برای کنترل قیمت میوه و تره‌بار دو اقدام می‌تواند انجام دهد یا اینکه قیمت اداری تعیین کند و یا قیمت میوه و تره بار را براساس عرضه و تقاضا ارائه کند.

وی افزود: چنانچه دولت تعیین قیمت کرده و بخواهد با ابزارهای کنترلی اقدام کند هم موجب ایجاد فساد در شبکه می‌شود و هم به تولیدکننده فشار وارد می‌شود مگر آنکه سازوکارهای آن به‌طور کامل برقرار شود.

عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورز نیز در این جلسه با انتقاد از سخنان وزیران جهاد کشاورزی و بازرگانی گفت: چرا نتوانستیم چهار واردکننده اصلی موز و 12 نفر اعضای شبکه توزیع آن را قانع کنیم که به‌خاطر نظام، موز وارد کنند.

24 فروردین 1394؛ خودروسازان درخواست افزایش قیمت دادند

تنها یک روز پس از صعود رسمی قیمت خودروهای داخلی از ناحیه هزینه‌های دولتی، خودروسازان کشور درخواست افزایش قیمتی دیگر را به شورای رقابت ارسال کردند.

این در حالی است که مشتریان انتظار افت قیمت‌ها را در بازار خودرو داشتند به فاصله کوتاهی پس از قرائت بیانیه لوزان توسط مقامات ایران و کشورهای گروه 1+5 بود که خبر رسید بازار خودرو کشور متاثر از این اتفاق سیاسی به رکودی بیش از پیش رفته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید