نگاهی بر ابقای «کریستالینا جورجیوا» در رأس IMF

بانوی آهنین صندوق بین‌المللی پول

کدخبر: ۶۴۰۱۵۹
اقتصادنیوز: «کریستالینا جورجیوا» در راس صندوق بین‌المللی پول ابقا شد؛ زنی که به عنوان یکی از قدرتمندترین زنان دنیا شناخته شده و توصیف ویژگی‌های مثبت او از سوی برخی مدیران ارشد هم مهر تاییدی بر توانایی‌های منحصربه‌فرد این بانوی ارزشمند است.
بانوی آهنین صندوق بین‌المللی پول

به گزارش اقتصادنیوز، در میانه تنش های خاورمیانه، یک خبر مهم اقتصادی در جهان پیچید؛ «کریستالینا ایوانووا جورجیِوا- کینووا» در رأس صندوق بین المللی پول (IMF) ماندگار شد؛ زنی که از سال 2019 در سمت مدیرعامل این صندوق بین المللی مشغول به کار است و امروز شنبه 25 فروردین ماه پس از انتخاب مجدد، برای دومین دوره پنج ساله، همچنان به رهبری این صندوق مهم جهانی ادامه خواهد داد.

او اولین شهروند اروپای شرقی است که به چنین جایگاهی می‌رسد. بلندپروازی‌های جورجیوا باعث شد در طول تمام دوران کاری و حرفه‌ای خودش و از همان ابتدا به سازمان‌ها و نهادهای جهانی و برجسته راه پیدا کند.

1141928+copy

اما رئیس این صندوق کیست و او چندمین رئیس زن صندوق بین المللی پول محسوب می شود؟ پیش از جورجیوا، ریستین مادلین اودته لاگارد از ۵ ژوئیه ۲۰۱۱ تا 18 ژوئیه 2019 در این کسوت حضور داشت و بعد از استعفا از این سمت، کریستالینا جورجیوا در این منصب حضور یافت.

57d77b4453837 کریستین لاگارد؛ نخستین رئیس صندوق بین المللی پول

جورجیوا یکی از زنان اقتصاددان تأثیرگذار دنیا محسوب می شود که پیشرفت های پله ای او می تواند سرلوحه ارتقای شغلی سایر زنان به ویژه زنان مدیر باشد. 

زندگی خصوصی خانم مدیرعامل

کریستالینا متولد 13 آگوست 1953 است که 71 سال دارد و نوه «ایوان خاشوکی» انقلابی مشهور بلغارستان بود. او دارای یک دختر است. همسرش «کینو کینوف» مهندس است. جالب آنکه او با وجود یک فرزند همچنان سرگرمی‌های مورد علاقه‌اش را که سفر، نواختن گیتار و پختن غذاهای جدید است، دنبال می‌کند.

در ایالات‌متحده از او به عنوان فردی بزرگ و بسیار موفق یاد می‌شود و در زمره برجسته‌ترین چهره‌های جهانی قرار دارد. منبع درآمد او عمدتاً از راه کارآفرینی به دست آمده است. خالص دارایی او پیش از این هفت میلیون دلار تخمین زده می‌شد.

جورجیوا دارای مدرک دکتری در اقتصاد و کارشناسی ارشد در اقتصاد سیاسی و جامعه‌شناسی از «موسسه عالی اقتصاد کارل مارکس» در صوفیه بلغارستان است. او در اواخر دهه 1980 در دانشکده اقتصاد لندن و در موسسه فناوری ماساچوست، تحقیقات و مطالعات تکمیلی در زمینه اقتصاد منابع طبیعی و سیاست زیست‌محیطی انجام داد.

خبر مرتبط
این زن رئیس صندوق بین‌المللی پول شد

اقتصادنیوز: کریستالینا جورجیوا دوباره به‌عنوان رئیس صندوق بین‌المللی پول انتخاب شد.

او بیش از 100 مقاله دانشگاهی نوشته، یک کتاب درسی در مورد «اقتصاد خرد» تألیف کرده است و به زبان‌های بلغاری، انگلیسی و روسی مسلط است و تا حدودی به فرانسوی صحبت می‌کند. 

واکنش کریستالینا به انتصاب مجددش

کریستالینا بعد از دریافت حکم ابقا در کسوت مدیرعامل صندوق بین المللی پول در حساب کاربری اینستاگرام یک پست به اشتراک گذاشت و از کسانی که او را برای دومین دوره به عنوان مدیرعامل IMF منصوب کردند، تشکر و قدردانی کرد.

photo_۲۰۲۴-۰۴-۱۳_۱۰-۴۶-۰۳

پله‌پله تا مدیرعاملیIMF

حال این سوال مطرح می شود که جورجیوا چگونه پای خود را به مدیرعاملی صندوق بین المللی پول باز کرد و او به عنوان زنی فعال و پرکار چگونه توانست به این کسوت حساس برسد؟ یا بعد از اتمام دوره پنج ساله نخست مدیرعاملی صندوق بین المللی پول چگونه دوباره در این سمت ابقا شد؟

جورجیوا ابتدا کار خود را در گروه بانک جهانی در سال 1993 به عنوان یک اقتصاددان محیط‌زیست برای اروپا و آسیای مرکزی آغاز کرد. به دنبال آن، او در سمت‌های مختلفی در بانک خدمت کرد و در نهایت به سمت مدیر بخش محیط‌زیست که مسئول استراتژی محیط زیستی، سیاست‌ها و وام‌دهی بانک جهانی است، رسید.

جورجیوا مدیر ارشد اجرایی گروه بانک جهانی از سال 2017 تا 2019 بود و پس از استعفای «جیم یونگ کیم» از 1 فوریه تا 8 آوریل 2019 به عنوان سرپرست گروه بانک جهانی خدمت کرد. 

او در هماهنگی واکنش اتحادیه اروپا به پیامدهای انسانی زلزله 2010 هائیتی، زلزله در شیلی و سیل در پاکستان نقش داشت. در میان سیل‌های اروپای جنوب شرقی در ماه می 2014، جورجیوا کمک‌های پس از فاجعه را هماهنگ و به درخواست صربستان برای کمکی به مبلغ یک میلیارد یورو (4/1 میلیارد دلار) در سال پاسخ داد. در می 2015، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، او و «نازرین شاه پراک» را به عنوان روسای مشترک «پنل عالی‌رتبه تامین مالی بشردوستانه» منصوب کرد.

از سال 1993 تا 2010، او در تعدادی از مناصب در گروه بانک جهانی خدمت کرد و در نهایت در مارس 2008 معاون رئیس و دبیر مجموعه شد.

او همچنین به عنوان عضو هیات امنا و دانشیار در بخش اقتصاد دانشگاه اقتصاد ملی و جهانی در بلغارستان خدمت کرده است. در 27 سپتامبر 2016، دولت بلغارستان کریستالینا جورجیوا را برای پست دبیر کل سازمان ملل نامزد کرد.

رقابت گوترش و جورجیوا برای دبیرکلی سازمان ملل

نامزدی کوتاه او برای دبیرکلی در سازمان ملل پس از رای‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد در 5 اکتبر به پایان رسید؛ جایی که جورجیوا رتبه هشتم را از ده نامزد کسب کرد. در همان رای‌گیری، آنتونیو گوترش از حمایت شورای امنیت برای پست دبیرکلی سازمان ملل متحد برخوردار شد.

در 28 اکتبر 2016، بانک جهانی اعلام کرد که جورجیوا اولین مدیرعامل «بانک بین‌المللی برای بازسازی و توسعه» و «انجمن توسعه بین‌المللی» از تاریخ 2 ژانویه 2017 خواهد شد.

در 21 آوریل 2018، اعلام شد که سهامداران بانک جهانی بسته بلندپروازانه‌ای از اقدامات را تایید کردند که شامل افزایش سرمایه 13 میلیارددلاری، یکسری اصلاحات داخلی و مجموعه‌ای از اقدامات سیاستی است که توانایی نهاد جهانی مبارزه با فقر را برای افزایش منابع و انجام ماموریت خود در مناطقی از جهان که به بیشترین کمک نیاز دارند به‌شدت تقویت می‌کند. جورجیوا نقش کلیدی در تضمین این افزایش، بزرگ‌ترین افزایش سرمایه در تاریخ بانک، ایفا کرد.

مدیری از کشوری نوظهور

در 7 ژانویه 2019، اعلام شد که «کیم»، رئیس گروه بانک جهانی استعفا می‌کند و جورجیوا نقش رئیس موقت گروه بانک جهانی را در 1 فوریه 2019 بر عهده می‌گیرد. در 29 سپتامبر، جورجیوا مدیرعامل بعدی صندوق بین‌المللی پول  شد. او تنها نامزد این شغل بود و اولین کسی است که از یک کشور نوظهور این مقام را بر عهده گرفت.

قانونی که برای جورجیوا لغو شد

در 29 سپتامبر 2019 جورجیوا به عنوان مدیرعامل بعدی صندوق بین‌المللی پول منصوب شد تا جانشین «کریستین لاگارد» شود. سنت صندوق بین‌المللی پول این بود که نامزدها نمی‌توانستند در ابتدای دوره ریاست‌ خود بیش از 65 سال داشته باشند، اما به دنبال فشارهای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، این قانون برای جورجیوا لغو شد. دوره ریاست جورجیوا از اول اکتبر 2019 آغاز شد و به مدت پنج سال ادامه داشت و او از امروز برای پنج سال دیگر در این سمت ابقا شد.

1761293_259

تعاریف جهانی از جرجیوا

به سبب موفقیت چشمگیر و تلاش های بی وقفه او برای عبور از مسیرهای نه چندان هموار تا رسیدن به مسند مدیرعاملی صندوق بین المللی پول، مدیران و روسای چند نهاد برجسته جهان تعاریفی در خور از کریستالینا به کار برده اند.

در 21 ژانویه 2010، «خوزه مانوئل باروسو» (رئیس کمیسیون اروپا) با جورجیوا ملاقات و موافقت خود را اعلام کرد و اظهار داشت که «خانم جورجیوا دارای تجربه و دانش بین‌المللی قوی است که با آن او می‌تواند در مقام خود به عنوان کمیسر اتحادیه اروپا مشارکت قابل‌توجهی داشته باشد»

همچنین «مایکل کَشمن»، عضو حزب کارگر در پارلمان اروپا «صداقت و وسعت عمیق دانش» او را ستوده است.

«ایوو واجگل»، نماینده لیبرال پارلمان اروپا، نیز از او تمجید کرد و گفت: «اجازه دهید رفتار مسالمت‌جوی شما و اعتمادبه‌نفسی را که در خود دارید تحسین کنم». 

در سال 2016، جورجیوا به دلیل کارش در توسعه جهانی، جایزه Devex Power with Purpose را دریافت کرد. در سال 2017، نام او از سوی شرکت مستقر در بریتانیا به نام «Richtopia» رتبه دوم در فهرست صد فرد تاثیرگذار در سازمان‌های چندملیتی را از آن خود کرد.

جایزه «پرنسس مارینا استورزا» و «مدال انجمن سیاست خارجی» به کریستالینا اعطا شد.

در سال 2020، جورجیوا در فهرست صد فرد تاثیرگذار تایم در جهان قرار گرفت.

در سال 2022، فوربس، کریستالینا را  به عنوان یکی از 50 زن پیشرو در سراسر اروپا، خاورمیانه و آفریقا معرفی کرد.

صندوق بین المللی پول (IMF) را بهتر بشناسیم

صندوق بین‌المللی پول یک نهاد پولی مستقل جهانی است که در سال ۱۹۴۵ به‌وجود آمد اما از سال ۱۹۴۷ کار رسمی خود را آغاز کرد.

این سازمان اهداف مهمی چون بسط همکاری بین‌المللی در زمینه مسائل پولی و رفع محدودیت‌های ارزی، تثبیت نرخ‌های ارز، و تسهیل کارکرد نظام پرداخت‌های چند جانبه بین کشورهای عضو را دنبال می‌کند. اعضای صندوق بین‌المللی پول ۱۸۹ کشور عضو سازمان ملل متحد هستند.

روسای پیشین صندوق بین المللی پول چه کسانی بودند؟

کامیل گوت (از ۶ می ۱۹۴۶ تا ۵ می ۱۹۵۱)، ایوِر روث (از ۳ اوت ۱۹۵۱ تا ۳ اکتبر ۱۹۵۶)، پِر جکسون (از ۲۱ نوامبر ۱۹۵۶ تا ۵ می ۱۹۶۳)، پیِر پال شوایتزِر (از ۱ سپتامبر ۱۹۶۳ تا ۳۱ اوت ۱۹۷۳)، یوهان ویتِوین (از ۱ سپتامبر ۱۹۷۳ تا ۱۸ ژوئن ۱۹۷۸)، ژاک دِ لارسیـِر (از ۱۷ ژوئن ۱۹۷۸ تا ۱۵ ژانویه ۱۹۸۷)، میشل کام دِسوس (از ۱۶ ژانویه ۱۹۸۷ تا ۱۴ فوریه ۲۰۰۰)، هرست کوهلر (از ۱ می ۲۰۰۰ تا ۴ مارس ۲۰۰۴)، رودریگو راتو (از ۷ ژوئن ۲۰۰۴ تا ۱ نوامبر ۲۰۰۷)، دومینیک استروس-کان (از ۱ نوامبر ۲۰۰۷ تا ۱۸ می ۲۰۱۱)، کریستین لاگارد (از ۵ ژوئیه ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹) و کریستالینا جورجیوا (از سپتامبر ۲۰۱۹ تاکنون) روسای صندوق بین المللی پول را تشکیل می دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید