پشت پرده افزایش قیمت پیاز در بازار/ مقصر اصلی مشخص شد؟

کدخبر: ۶۴۳۳۷۸
اقتصادنیوز: قیمت پیاز این روزها پرواز کرده است و بر اساس گفته یکی از مسئولان، فروشگاه‌ها مقصر افزایش قیمت پیاز نیستند بلکه محصولات گران شده‌اند.
پشت پرده افزایش قیمت پیاز در بازار/ مقصر اصلی مشخص شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت هر کیلو پیاز در فروشگاه های مرکز شهر تهران به بیش از 38 هزار تومان رسیده است. پیش از این، مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان از روند کاهشی قیمت پیاز در بازار خبر داده و گفته بود: «قیمت هر کیلو پیاز دزفول ۱۲ تا ۱۴ هزارتومان و پیاز جیرفت ۱۸ تا ۲۲ هزارتومان است» و این را هم اضافه کرد که به «این قیمت بین 30 تا 35 درصد سود خرده فروشی ها نیز افزوده می شود.»

بارندگی هم دلیل گرانی پیاز شد

همچنین حسین اصغری، رئیس اتحادیه میوه و تره بار علت گرانی صیفی‌جات از جمله پیاز را مربوط به قیمت محصولات در مبدا بارفروشان اعلام کرد و گفت: «شهروندان در صورت مشاهده هر نوع گران فروشی در سطح خرده فروشی‌های شهر، با شماره ۵۵۶۶۲۳۸۰ تماس گرفته و موضوع را اعلام دهند تا با افراد خاطی برخورد شود. ‌درحال‌حاضر، برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.»

قیمت سال گذشته پیاز چند بود؟

در این زمینه، خبرگزاری مهر اعلام کرده که سال گذشته قیمت هر کیلو پیاز سفید 15 هزار و 800 و پیاز زرد 14 هزار و 800 بود اما این قیمت‌ها از اواخر فروردین ۱۴۰۳ تغییر کرد و پیاز سفید به کیلویی 29 هزار و 800 تا 34 هزار و 800 تومان و پیاز زرد به 26 هزار و 800 تا 35 هزار و 800 تومان رسید.

خبر مرتبط
پیاز ارزان شد/ قیمت هر کیلو چند؟

اقتصادنیوز: رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی خبر داد.

فروشگاه‌ها گرانفروشند یا محصولات گران؟

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار که برای افزایش قیمت پیاز دلایل دیگری دارد در این خصوص به مهر گفته است: «قیمت‌ها در میوه فروشی‌های سطح شهر دارای یک نرخ متعارف بوده و سود آن مشخص است. فروشندگان نمی‌توانند از سود متعارف تعریف شده افزایش قیمت بیشتری داشته باشند. در میوه فروشی‌های سطح شهر با موضوع گران فروشی مواجه نیستیم بلکه با گرانی محصولات رو به رو هستیم. گرانی نیز از مبدا رخ می‌دهد. اگر خرده فروشی مبادرت به فروش محصولات با قیمت نامتعارف کند قطعاً با آنها برخورد می‌شود.»

وی همچنین تأکید کرد: «افزایش قیمت عمده فروشی‌ها منجر به افزایش صیفی‌جات شد زیرا فروش در اتحادیه بار با قیمت و سود مشخص نبود و عرضه و تقاضا، نرخ‌ها را مشخص می‌کند. تعیین قیمت در بازار بارفروشان بر اساس عرضه و تقاضا، نوعی هرج و مرج به وجود می‌آورد و در برخی مقاطع زمانی بدون دلیل موجه موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.در حال حاضر، نرخ محصولات در میدان بارفروشان در ساعت‌های مختلف، متفاوت است در حالی که نه زمان عرضه مشخص است و نه قیمت‌ها؛ اینکه مثلاً عنوان شود از ساعت ۲۲ تا ۸ محصولات با نرخ مصوب عرضه شود. بنابراین قیمت‌ها در بارفروشان ساعت ۱۶ یک قیمت است، ساعت ۱۸ یک نرخ دیگر و همین قیمت‌ها در ساعت ۲۲ تغییر می‌کند.»

قیمت ها کی به تعادل می رسد؟

رئیس اتحادیه بارفروشان پیش بینی کرده است که با توجه به گرمای هوا و به انبوه رسیدن میوه های نوبرانه تا ۲۰ اردیبهشت پیش بینی می شود که بازار به تعادل برسد‌.

وی همچنین اشاره کرده است که روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی توزیع می شود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که پنج اردیبهشت ماه منتشر شده است، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به پیاز با 29.5 درصد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید