جزئیات و دلایل رشد نقدینگی در دهه اخیر اعلام شد

کدخبر: ۶۴۳۶۰۶
اقتصادنیوز: نرخ رشد نقدینگی طی سال‌های اخیر از کانال 20 درصد کمتر نشده و حتی در برهه‌‌ای از کانال 40 درصد فراتر رفته است. اقتصاددانان نظرات مختلفی در واکنش بانک مرکزی به نرخ رشد نقدینگی ارائه داده‌اند.
جزئیات و دلایل رشد نقدینگی در دهه اخیر اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، نرخ رشد نقدینگی طی 12 سال اخیر با فراز و فرود زیادی همراه بوده و در مقاطعی از تاریخ به کانال رشد 40 درصدی نیز رسیده است. این درحالی‌ست که کمترین نرخ رشد به ثبت رسیده نقدینگی طی سال‌های مورد بررسی هرگز از مرز 20 درصد پایین‌تر نیامده است. 

برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند تنها راه موجود برای کشیدن ترمز نقدینگی، توقف تامین مالی بانگاه‌هاست. در مقابل منتقدین باور دارند با این اقدام کشور دچار معضل شده و با ورود به رکودی عظیم، آسیب شدیدی را تجربه می‌کند.

نمودار نقدینگی

چرا رشد نقدینگی اهمیت دارد؟

نقدینگی به مجموع پول و شبه پول در جریان جامعه گفته می‌شود. بر اساس رابطه مقداری پول، چنانچه در یک اقتصاد مقدار پول در جریان مبادلات افزایش پیدا کند اما متناسب با آن محصولات تولیدی در جامعه رشد نکرده باشد، به ناچار این افزایش مقداری پول در افزایش عمومی سطح قیمت‌ها نمایان می‌شود که آن را با نام تورم می‌شناسیم. به همین ترتیب تغییرات حجم نقدینگی برای سیاست‌گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است و به شکلی غیرمستقیم به رفاه و سفره مردم مربوط می‌شود. 

مشروح این گزارش را در اکوایران با تیتر "فراز و فرود رشد نقدینگی در دهه اخیر" بخوانید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید