بررسی نقدینگی در دولت‌های هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی؛

کدام رئیس‌جمهور رکورددار رشد نقدینگی است؟

کدخبر: ۴۳۰۲۸۵
بر اساس بررسی‌های صورت گرفته رشد نقدینگی در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی از تمامی دولت‌های پس از انقلاب بیشتر بوده است.
کدام رئیس‌جمهور رکورددار رشد نقدینگی است؟

به گزارش اقتصادنیوز حجم نقدینگی در انتهای دولت روحانی نسبت به ابتدای دولت وی 8 برابر شده است. رشد بالغ بر 700 درصدی نقدینگی در هشت سال رئیس جمهوری حسن روحانی بیشترین رشد این متغیر پولی در تمامی دولت‌های پس از انقلاب است. کمترین رشد نقدینگی نیز به دولت سید محمد خاتمی تعلق دارد. همچنین کل حجم نقدینگی موجود در اقتصاد ایران در 42 سال گذشته بالغ بر 14 هزار برابر شده است.

حجم نقدینگی در 42 سال گذشته

کل حجم نقدینگی موجود در اقتصاد ایران در پایان سال 57 حدود 258 میلیارد تومان بوده است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از نقدینگی، حجم این متغیر تورم ساز در پایان خرداد 1400 به بالغ بر 3 هزار و 705 هزار میلارد تومان رسیده است. بر این اساس حجم نقدینگی در طول 42 سال گذشته بالغ بر 14 هزار برابر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش نقدینگی در دهه نخست انقلاب در بازه زمانی سال های 1357 تا پایان 1367 بالغ بر یک هزار و 310 میلیارد تومان بوده است. درصد رشد این متغیر پولی در دهه نخست انقلاب 507 درصد برآورد می شود.

کم ترین افزایش نقدینگی؛ سید محمد خاتمی

حجم نقدینگی موجود در کل اقتصاد ایران در ابتدای دولت هفتم بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان بوده است، حجم این متغیر تورم ساز در پایان تیر ماه 1384 همزمان با اتمام کار دولت هشتم به حجم 67 هزار میلیارد تومان رسیده بود. در این بازه هشت ساله رشد حجم نقدینگی 488 درصد برآورد می شود، بر این اساس در میان تمامی دولت ها و رؤسای جمهور پس از انقلاب، دولت سید محمد خاتمی پایین ترین درصد رشد نقدینگی را به خود اختصاص داده است.

رشد نقدینگی در دوره هشت ساله هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد به ترتیب 643 و 609 درصد به ثبت رسیده است. عمده ترین دلیل رشد بالای نقدینگی در دولت هاشمی رفسنجانی را می‌توان سازندگی‌ها و مخارج مربوط به بازسازی‌های پس از جنگ دانست.

نقدینگی دولت های پس از انقلاب

رکورد شکنی روحانی در رشد نقدینگی

کل حجم نقدینگی موجود در اقتصاد کشور در زمانی که حسن روحانی دولت یازدهم را آغاز کرد، بالغ بر 460 هزار میلیارد تومان بوده است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده، حجم نقدینگی اقتصاد ایران در پایان خرداد ماه 1400 به حدود 3 هزار و 705 هزار میلیارد تومان رسیده است. در  هشت سال دولت حسن روحانی این متغیر تورم ساز حدود 704 درصد رشد داشته است. بر این اساس رکورد بیشترین افزایش حجم نقدینگی در میان تمامی دولت ها و رؤسای جمهور پس از انقلاب، به حسن روحانی تعلق دارد. کسری شدید بودجه دولت در سال های پایانی و همچنین اعطای اعتبارات حمایتی در بحران کرونا، از دلایل رشد شدید نقدینگی در این بازه هشت ساله است.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که در سال‌های 1392 و 1393 آمار بانک‌ها و موسسات مالی جدید طی دو مرحله در محاسبات نقدینگی توسط بانک مرکزی لحاظ شده است. به بیان دیگر قسمتی از نقدینگی که پنهان بوده و در محاسبات این متغیر آورده نمی‌شده در سال‌های ابتدایی دولت یازدهم در محاسبات نقدینگی وارد شده است. بنابر این قسمتی از افزایش نقدینگی در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به علت انجام این عملیات بوده است. 

نقدینگی دولت های پس از انقلابدر اکوایران ببینید : پیش‌بینی تورمی وزارت کار

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید