کاهش تورم 20 گروه صنعتی در سال 1402

کدخبر: ۶۴۳۶۱۴
اقتصادنیوز: آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار حکایت از کاهش تورم پیشران تولیدکننده بخش صنعت در بهمن 1402 داشته است. بررسی تغییرات این نرخ در بهمن 1402 نسبت به دی همین سال حاکی از آن است که در 20 گروه صنعتی، تورم سالانه تولیدکننده بیشتر و در 3 گروه با کاهش همراه شده است.
کاهش تورم 20 گروه صنعتی در سال 1402

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، نرخی که نشان می‌دهد میزان تغییر قیمت کالاها و خدمات صنعتی در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده چقدر بوده است به عنوان «تورم تولیدکننده» شناخته می شود. گروهی بر این باورند که این نرخ،‌ به مقدار تورم مصرف کننده جهت می دهد. از این رو به آن «تورم پیشران تولیدکننده» نیز گفته می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بهمن امسال تورم سالانه تولیدکننده کاهش یافته و در محدوده 30 درصدی قرار گرفته است. به بیان دیگر میانگین رشد 12 ماهه قیمت ها در دوره منتهی به بهمن 1402 نسبت به همین رقم در بازه منتهی به بهمن 1401،‌ بالغ بر 30 درصد بیشتر شده است. آنچه تاکنون مطرح شده است مربوط به تورم سالانه تولیدکننده کل صنعت است.

بررسی تورم سالانه پیشران در 23 بخش تشکیل دهنده صنعت نشان می‌دهد این نرخ در 20 گروه کاهش یافته و در 3 گروه دیگر بیشتر شده است. باید توجه داشت که کاهش این نرخ به معنای کم شدن قیمت‌ها نیست. بلکه خبر از کاهش سرعت رشد قیمت‌ها می‌دهد. «ساخت ماشین آلات و تجهیزات طبقه بندی نشده در جای دیگر» بیشترین و «ساخت مواد و فرآورده‌های شیمیایی» کمترین تورم سالانه پیشران را در بهمن 1402 داشته اند.

در ادامه به بررسی تورم سالانه تولیدکننده گروه‌های مختلف صنعتی پرداخته شده و تغییرات آن در مقایسه با دی ماه 1402 بیان شده است.

کاهش تورم سالانه تولیدکننده در بهمن 1402

«تورم تولیدکننده» گروه‌های صنعتی، یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که نشان می‌دهد میزان تغییر قیمت کالا و خدمات صنعتی در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی چقدر بوده است. از این نرخ به عنوان «تورم پیشران» نیز یاد می‌شود. چراکه به عقیده برخی، ‌تورم تولیدکننده می‌تواند میزان تورم مصرف کننده را مشخص کند.

بررسی آخرین گزارش منتشر شده از تورم سالانه تولیدکننده گروه‌های صنعتی نشان می دهد که این نرخ در بهمن 1402 در سطح 30.4 درصدی قرار گرفته و نسبت به همین مقدار در دی این سال کاهش 0.7 واحد درصدی داشته است. این بدان معناست که میانگین 12 ماهه قیمت تولید کالاها و خدمات صنعتی در دوره منتهی به بهمن 1402 نسبت به همین مقدار در دوره منتهی به بهمن 1401، حدود 30.4 درصد افزایش یافته است. لازم است توجه شود که کاهش نرخ تورم سالانه تولیدکننده به معنای پایین آمدن قیمت‌ها نیست. بلکه خبر از آن می دهد که سرعت رشد قیمت ها کمتر شده است.

آنچه تاکنون مطرح شده است مربوط به تورم سالانه کل گروه های صنعتی در  بهمن 1402 بوده است. این گروه از 23 بخش تشکیل شده است. به عنوان مثال؛ «ساخت انواع آشامیدنی‌ها»، «ساخت محصولات لاستیکی و پلاستیکی» و «ساخت کاغذ و مواد کاغذی» از جمله این زیرگروه‌ها محسوب می شوند. در ادامه به بررسی تورم سالانه تولیدکننده گروه های مختلف صنعتی پرداخته شده است.

 

تورم1

بیشترین و کمترین تورم پیشران تولید کالاهای صنعتی در بهمن 1402

شواهد آماری نشان می‌دهد که محدوده نوسانات تورم سالانه کالاهای صنعتی در بهمن 1402 در بازه 69.8 تا 17.8 درصدی قرار داشته است. به بیان دقیق تر در بهمن 1402 تورم سالانه در «ساخت ماشین آلات و تجهیزات طبقه بندی نشده در جای دیگر» به 69.8 درصد رسیده که بیشترین مقدار ثبت شده از تورم سالانه پیشران در میان بخش های مختلف صنعتی است. بررسی ها نشان می دهد این نرخ در سایر گروه های صنعتی کمتر از 57 درصد برآورد شده است. 

گروه «ساخت مواد و فرآورده های شیمیایی» نیز با ثبت تورم 17.8 درصدی بر سکوی کمترین تورم سالانه تولیدکننده گروه های صنعتی قرار گرفته است. به این معنا که تغییرات میانگین 12 ماهه قیمت «ساخت مواد و فرآورده های شیمیایی» در دوره منتهی به بهمن 1402 نسبت به همین رقم در دوره منتهی به بهمن 1401 افزایش 17.8 درصدی داشته است. «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» و «ساخت کک و فرآورده های حاصل از پالایش نفت» هم دیگر گروه هایی هستند که تورم سالانه پیشران کمتر از 20 درصد داشته اند.

کاهش تورم سالانه پیشران در 20 گروه صنعتی

مشاهده روند تغییرات نرخ تورم سالانه در گروه‌های مختلف تولیدی نشان می‌دهد که این رقم فقط در سه گروه بیشتر شده است. این سه گروه شامل «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر»،‌ «ساخت کک و فرآورده های حاصل از پالایش نفت» و «ساخت مواد و فرآورده های شیمیایی» است.

20 گروه دیگر رویه کاهشی در پیش گرفته اند. «ساخت فلزات پایه» با کاهش 4.1 واحد درصدی بیشترین میزان کاهش تورم سالانه تولیدکننده را داشته اند. این نرخ در سه گروه نظیر «ساخت تجهیزات برقی» در محدوده 3 تا 4 واحد درصدی تغییر کرده و در باقی گروه ها تغییر کمتر از سه واحد درصد را به ثبت رسانده است.

تورم2

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید