بررسی تورم تولیدکننده در تابستان 1401

زنگ خطر تورم خدمات / ثبت رکورد جدید تورم تولیدکننده خدمات + نمودار

کدخبر: ۵۳۸۶۸۹
اقتصادنیوز: تورم تولید کننده در کل به همراه سه بخش مهم کاهشی شده است؛کشاورزی، معدن و صنعت. این در حالی است که طبق داده های مرکز آمار این متغیر در بخش خدمات هم از منظر فصلی، هم از جهت سالانه به رکورد خود در یک دهه اخیر رسیده است.
زنگ خطر تورم خدمات / ثبت رکورد جدید تورم تولیدکننده خدمات + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، روند تورم تولید کننده در کشور همسو با افت این شاخص در بخش کشاورزی کاهشی شده است. برخی از کارشناسان این تورم را به نوعی تورم پیشران در اقتصاد کشور می دانند. چرا که تغییرات قیمت ها در سمت هزینه تولید می تواند به سمت مصرف کننده نیز منتقل شود. به عبارت دیگر زمانی که هزینه تولید هر کالا افزایش پیدا کند تبعات رشد قیمت آن برای مصرف کننده نیز قابل ملاحظه خواهد بود. این شاخص که تا مقطع تابستان امسال منتشر شده نشان از چند اتفاق مهم داشته است. نخست کاهش سرعت افزایش قیمت ها دربخش کشاورزی است.

کاهش تورم تولید کننده بخش های مهم اقتصادی در تابستان 1401

به طور کلی تورم فصلی تولید کننده در تابستان امسال به 7.1 درصد رسیده است.  این شاخص در مقایسه با بهار امسال افتی 8.7 واحد درصدی داشته که همسو با چند بخش مهم دیگر بوده است. کشاورزی، معدن و صنعت.

در مقایسه نقطه ای نیز مشاهده می شود تورم تولید کننده ایران برابر با 43.2 درصد به ثبت رسیده که تقریبا 6 واحد درصد از فصل قبل کمتر شده است.

افت هزینه های تولید به صورت فصلی و نقطه ای در بخش کشاورزی نیز مشهود است. طبق داده های مرکز آمار در خصوص این متغیرهای مهم، تورم تولیدکننده کشاورزی که در فصل های قبل رکوردهای قابل توجهی را ثبت کرده بود در این مقطع دوباره کاهشی شده و سیری نزولی پیدا کرده است. این در حالی است که تورم تولید کننده معدن و صنعت از بهار سال گذشته تاکنون افت مداومی را رقم زده و این کاهش را تا دومین فصل امسال امتداد داده اند.

گذشته از روندهای نزولی سرعت افزایش هزینه های تولید در سه بخش مذکور اما این متغیر مهم در بخش خدمات به شکل قابل توجهی صعودی شده است.

تورم

رکوردزنی تورم تولید کننده خدمات در تابسان 1401

دو بخش «خدمات» و «تولید، انتقال و توزیع برق» سایر شاخه های اصلی بررسی تورم تولید کننده از نگاه مرکز آمار هستند. طبق داده های این مرکز، هزینه تولید در شاخه برق در تابستان امسال چه درسمت نقطه ای و چه از بعد فصلی روندی افزایشی داشته و به ترتیب برابر با 10.9 درصد و 2.4 درصد ثبت شده است.

این در حالی است که بهار امسال تورم این بخش منفی شده بود که نشان از مسیر نوسانی در این متغیر دارد. اتفاق قابل توجه اما در شاخه خدمات رقم خورده است.

درآخرین مقطع بررسی شده از داده های آماری مشاهده می شود، تورم نقطه ای تولیدکننده خدمات برابر با 56.1 درصد ثبت شده و این شاخص در جهش فصلی برابر با 16.2 درصد بوده است. مقایسه های آماری در شاخه خدمات نشان می دهد هر دو رقم تورم تولید در بخش فصلی و نقطه ای خدمات در ده سال گذشته سابقه نداشته و این بالاترین میزان افزایش در هزینه های تولید بخش خدمات در یک دهه اخیر بوده است. اتفاقی که می تواند دامنه این رکوردزنی را به تورم مصرف کننده نیز منتقل کرده و موجب شتاب قیمت ها و در نهایت افت قدرت خرید جامعه در کشور شود.

تورم

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید