تغییرات متغیرهای پولی تا آخر مهر 99 بررسی شد +جدول

نقدینگی در ایران؛ روزی 2 هزار و 200 میلیارد تومان

کدخبر: ۳۷۳۱۲۲
اقتصادنیوز: در یک سال منتهی به مهر روزی 257 میلیارد تومان پول جدید چاپ شده است. این پول جدید از طریق بانک‌ها با یک نسبت هشت و نیمی تبدیل به نقدینگی جدید شده تا اقتصاد در یک سال گذشته شاهد اضافه شدن روزانه 2 هزار و 200 میلیارد تومان به حجم نقدینگی باشد.
نقدینگی در ایران؛ روزی 2 هزار و 200 میلیارد تومان

 به گزارش اقتصاد نیوز،آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می دهد در پایان اولین فصل پاییز حجم نقدینگی در اقتصاد ایران به نزدیکی 3 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است. پایه پولی هم که بیانگر خلق پول از کانال بانک مرکزی است به بیش از 388 هزار میلیارد تومان بالغ شده است.

جدیدترین تصویر از کل های پولی می گوید: حجم نقدینگی در اقتصاد ایران 2959 هزار میلیارد تومان است پایه پولی هم از 388 هزار میلیارد تومان گذاشته است.

30 هزار میلیارد تومان نقدینگی در یک هفته

تا قبل از این آمارها،رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی تغییرات این دو متغیر مهم را تا پایان هفته سوم مهر به روز کرده بود اما هفته گذشته سایت رسمی بانک مرکزی تصویر کاملی از متغیرها تا پایان مهر ارائه کرد. با این اتفاق یک متر برای اندازه گیری حجم تغییرات اضافه شد مقایسه تغییرات پایه پولی و نقدینگی در هفته چهارم و سوم مهر،مقایسه ای که حاوی دو نکته جالب است.

آمار رسمی بانک مرکزی نشان می دهد در کل مهر 16.4 هزار میلیارد تومان به پایه پولی اضافه شده است. سهم هفته آخر مهر از مقدار اضافه شده به استناد مقایسه رقم بانک مرکزی و رئیس کل 2.1 هزار میلیارد تومان است.

تغییرات مقدار نقدینگی در بازه ماهانه نیز حکایت از افزایش63.2 هزار میلیارد تومانی دارد در بازه هفتگی نیز از سهم 30 هزار میلیارد تومانی در بالا رفتن مقدار  خبر می دهد.

دو نکته مورد اشاره از مقایسه همین ارقام استخراج می شود؛

نخست: حدود نیمی از مقدار اضافه شده به نقدینگی مهرماه در هفته اخر اتفاق افتاده است. 30 هزار میلیارد تومان از 63 هزار میلیارد تومان.

دوم: پایه پولی اضافه شده در مهر با یک نسبتی در حدود 4 تبدیل به نقدینگی جدید شده است اما در بازه هفتگی این نسبت در حدود 14 بوده است. یعنی در هفته آخر مهرماه دو هزار میلیارد تومان پایه پولی اضافه شده حدود 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی به وجود آورده است.

البته برخی تحلیل گران اعتقاد دارند با توجه به اینکه آمار نقدینگی و پایه پولی ماهانه احصا می شود نمی توان بازه ماهانه را با بازه هفتگی مقایسه کرد زیرا در بازه ماهانه امکان دارد اعداد بازنگری و برخی از اشتباهات و از قلم افتادگی های هفتگی اصلاح شوند.

متغیر پولی

تزریق 546 میلیارد تومان پول جدید در یک ماه

پس از تغییرات هفتگی، تغییرات روند ماهانه نیز می تواند متر دیگری برای اندازه گیری مقادیر اضافه شده به پایه پولی و نقدینگی باشد.

حجم نقدینگی در آخر شهریور ماه 99 حدود  2 هزار و 895 هزار میلیارد تومان  ثبت شده این عدد در پایان مهر ماه به 2 هزار و 959 هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی 2.2 درصد رشد در بازه ماهانه.

پایه پولی نیز که در پایان شهریور 372 هزار میلیارد تومان گزارش شده در انتهای مهر ماه با افزایش4.3 درصدی به 388.4 هزار میلیارد تومان رسیده است. در واقع در این ماه به طور متوسط حدود 546 میلیارد تومان پول جدید به اقتصاد تزریق شده است.

در کنار این دو متغیر کلان، مقایسه یک شاخص دیگر نیز می تواند تحولات زیر پوست اقتصاد ایران در بخش پولی را هویدا کند. این متغیر حجم پول است که نشان می دهد در دست مردم چقدر مقدار پول به صورت اسکناس است و چه مقدار در قالب سپرده دیداری(جاری) نگه داری می شود.

 حجم پول(اسکناس،مسکوکات و سپرده دیداری) در پایان شهریور 600 هزار میلیارد تومان بوده و در پایان مهر ماه به عدد 611 هزار میلیارد تومان رسیده است، در واقع حجم پول در گردش در این بازه ی یکماهه افزایش 1.8 درصدی را تجربه کرده است .

رشد 43 درصدی پول در دست مردم

زاویه دیگری که می توان در روند نقدینگی زیر نظر گرفت تغییرات حجم نقدینگی در هفت ماه است. نقدینگی در پایان سال 98 معادل 2 هزار و472 هزار میلیارد تومان بوده و با توجه به محاسبات انجام شده از میزان نقدینگی در پایان مهر ماه ، این شاخص در طول هفت ماهه گذشته رشد 19.7 درصدی داشته است .

پایه پولی که در پایان سال 98 به عدد 352.8 هزار میلیارد تومان رسیده بود بعد از گذشت هفت ماه به عدد ذکر شده در پایان مهر رسیده که حدود 10 درصد رشد داشته است.

همچنین پول در گردش که در پایان سال گذشته 427 هزار میلیارد تومان بوده است با توجه به رقم محاسبه در پایان مهر ماه نسبت به هفت ماه گذشته در اسفند  43 درصد رشد داشته  است.

روزی 2 هزار و 200 میلیارد تومان نقدینگی جدید

پایه پولی نیز که در مهر سال گذشته 294.5 هزار میلیارد تومان بوده است که این عدد در بازه زمانی یکساله 94 هزار میلیارد افزایش یافته که با توجه به میزان پایه پولی در آخر مهرماه امسال رشد 31.9 درصدی را تجربه کرده است. در واقع در یک سال گذشته به طور متوسط روزی 257.5 میلیارد تومان پول جدید به اقتصاد ایران اضافه شده است اما این پول از کانال بانک ها تبدیل به وام و اعتبار جدید می شود. که مجموع آن نقدینگی در اقتصاد ایران را رقم می زند.

بنا به گزارش بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان مهر ماه سال 98  مقدار 2 هزار و 156 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در طول یکسال 802.3 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به مقدار 2 هزار و959 هزار میلیارد تومان رسیده است .به بیان دیگر حجم نقدینگی در یک سال گذشته 37.2 درصد رشد داشته است. یعنی روزی حدود 2 هزار و 200 میلیارد تومان. با این حساب بانک ها هر ریال جدیدی که به اقتصاد ایران اضافه شده با نسبت 8.5 تبدیل به نقدینگی جدید در اقتصاد ایران کرده اند.

همین طور حجم پول که در مهر ماه گذشته 352 هزار میلیارد تومان بوده است در طول این یکسال 259 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که با توجه به عدد محاسبه شده در پایان مهر ماه امسال 73 درصد رشد داشته است. یعنی مردم در مقایسه با مهر سال قبل 73 درصد بیشتر پول نزد خود نگه می دارند. این رفتار نشان می دهد جذابیت سپرده گذاری پایین آمده است.

متغیر پولی1

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید