منحنی بازدهی اوراق دولتی24 آبان 99 منتشر شد + نمودار

افزایش نرخ سودهای کوتاه‌مدت

کدخبر: ۳۷۳۱۸۷
اقتصاد نیوز: در بازار روز شنبه‌ بازار بدهی نرخ‌های سود کوتاه‌مدت افزایش یافت.
افزایش نرخ سودهای کوتاه‌مدت

به گزارش اقتصاد نیوز، معاملات روز شنبه‌بازار بدهی در شرایطی به کار خود پایان داد که در مقایسه با آخرین روز کاری 38 درصد کاهش حجم معاملات را تجربه کرد.

در همین زمینه 

معامله گران امروز در حدود 208 میلیارد تومان اوراق خریدوفروش کردند که در مقایسه با رقم 330 میلیارد تومانی در روز چهارشنبه 127 میلیارد تومان کمتر است.برگشت معاملات به کانال 200 میلیارد پس از خیز 70 درصدی در روز چهارشنبه نشان از خروج معامله گران از این بازار دارد. به نظر می‌رسد مسیر خروج در این بازار در اوراق با سررسیدهای میان‌مدت اتفاق افتاده است.

مسیریابی نرخ سود در بازار بدهی

برای ردیابی نرخ سود می‌توان از دو مسیر نقدی و آتی بازار را رصد کرد در مسیر نقدی نرخ‌های بازده اغلب سررسیدها رشد کردند.

نرخ اوراق سررسید شش‌ماهه به عدد 21 درصد رسید این نرخ بازدهی برای اوراق یک‌ساله نیز بیشتر است زیرا نرخ بازدهی اوراق با سررسید یک‌ساله گرچه یک واحد درصد بالاتر رفت اما در کانال 19 درصد باقی ماند. دلیل فاصله گرفتن نرخ سودهای کوتاه‌مدت شش‌ماهه به دو دلیل است، نخست حجم کم اوراق معامله‌شده در این بازه و دیگر انتظاری برای بازدهی بیشتر. شاهد این نیز افزایش اغلب نرخ‌های سود کوتاه‌مدت در ناحیه عمیق بازار است. در حال حاضر نرخ سود سپرده‌گذاری رسمی در بانک‌ها 16 درصد است اما نرخ سود اوراق یک‌ساله در این بازار سه واحد درصد بیشتر است.

نکته دیگر این‌که نرخ‌های سود اوراق دوساله به دلیل عرضه اوراق کاهش یافت و به کانال 21 درصد نزول کرد. در معاملات روز شنبه 24 آبان 21.7 درصد کشف شد.نرخ بازدهی مورد انتظار نیز در بازه یک سال به بالا از 20 درصد شروع می‌شود و تا سطح 23 درصد ادامه یافته است.

منحنی بازده اوراق 24 آبان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید