منحنی بازدهی در 13 مهر منتشر شد+ نمودار

حداقل نرخ سود در سال آینده

کدخبر: ۳۶۵۳۲۸
​اقتصاد نیوز: نرخ بازدهی با سررسید یک‌ساله در بازار اوراق دولتی، با کاهش 0.4 درصدی به 18 درصد رسید، این در حالی است که امروز نرخ آتی بازدهی در بازار به بیش از 21 درصد در بازه زمانی بیش از یک سال رسیده است.
حداقل نرخ سود در سال آینده

به گزارش اقتصادنیوز، حجم معاملات بازار اوراق بدهی دولتی در بازار 210 میلیارد تومان بود که نشان از حفظ قله قبلی دارد. حجم معاملات بالای 200 میلیارد تومان در بازار اوراق رکورد به حساب می‌آید و افزایش آن نشانه هجوم سرمایه گذاران به این پناهگاه است.

نرخ های سود در بازار اوراق دولتی

در بازار امروز نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای مختلف تغییرات متفاوتی داشتند. منحنی بازده در روز یکشنبه یک چرخش معنادار در جهت عکس حرکت عقربه های ساعت داشت. این چرخش باعث شد نرخهای بازده کوتاه مدت کاهش و نرخهای بازده میان مدت افزایش یابند. امروز نرخ اوراق با سررسید شش ماهه نیز کاهش 1.2 درصدی را تجربه کردند. نرخ بازده اوراق یکساله که نماد این بازار در سررسیدهای نقدی به حساب می آید با کاهش 0.4 درصدی به 18 درصد رسید.

در همین زمینه

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

کاهش نرخ‌های با سررسید یک ساله و زیر یک سال در شرایطی اتفاق افتاد که نرخ‌های بازده اوراق با سررسیدهای بالاتر از دو سال حدود نیم واحد درصد رشد را شاهد بودند.

منحنی بازده نقدی اوراق دولتی 13 مهر

نرخ سود های آتی در بازار بدهی

در بازار ثانویه،اوراق دولتی در سررسیدهای مختلف خریدوفروش می‌شود. نرخ کشف‌شده در این سررسیدها به‌عنوان نرخ نقدی شناخته می‌شود. اما در این میان نرخی دیگری وجود دارد که بازتاب‌دهنده انتظار سرمایه گذاران برای سال‌های بعدی است. به این نرخ، نرخ بازده آتی می‌گویند.برای نمونه وقتی اوراقی با سررسید دو ساله و نرخ سود 19 درصد خریداری می شود سرمایه گذار برای سال دوم حداقل نرخ سودی که انتظار داشته چه میزان بوده که حاضر به خرید اوراق با سررسید دو ساله در نرخ 19 درصد شده است. نرخ آتی نشان می دهد انتظار بازدهی سرمایه گذار در سال دوم چه رقمی بوده است.

 در بازار امروز نرخ سود مورد انتظار برای بازه زمانی بیشتر از یک‌سال بالای 20 درصد بود. درواقع هیچ نرخی در این بازه کمتر از 20 درصد ثبت‌نشده تا نشان دهد کف انتظارات برای این دوره چگونه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک