رکورد یک ماه درفروش اوراق بدهی

کسری 18 هزار میلیارد تومانی دولت تا پایان سال

کدخبر: ۳۹۱۸۵۵
اقتصاد نیوز: در سی هفتمین مرحله حراج اوراق دولتی مجموع خرید بازار پول و سرمایه از 3 هزار میلیارد تومان گذشت.
کسری 18 هزار میلیارد تومانی دولت تا پایان سال

به گزارش اقتصاد نیوزدر این هفته، 2 بانک و موسسه اعتباری سفارش‌های‌ خود را به ارزش 3.5 هزار میلیارد ریال در سامانه‌ بازار بین‌بانکی ثبت کردند.

 وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز ضمن پذیرش کلیه درخواست‌ها با فروش 3.0 هزار میلیارد ریال اوراق اراد 65 با نرخ بازده تا سررسید 21.5 درصد و 5.0 هزار میلیارد ریال اوراق اراد 70 با نرخ بازده تا سررسید 20.5 درصد موافقت کرد.

 همچنین 20 میلیارد ریال اوراق اراد 60 با نرخ بازده تا سررسید 21.5 درصد، 1.9 هزار میلیارد ریال اوراق اراد 64 با نرخ بازده تا سررسید 20.5 درصد، 8.6 هزار میلیارد ریال اوراق اراد 65 با نرخ بازده تا سررسید 21.5 درصد، 8.6 هزار میلیارد ریال اوراق اراد 70 با نرخ بازده تا سررسید 21.5 درصد در بورس و 8 هزار میلیارد ریال اوراق اراد 73 از طریق پذیره‌نویسی فروخته شد.

 بنابراین درمجموع، 30.7 هزار میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی طی هفته منتهی به 21 بهمن‌ماه 1399 توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خریداری شد.

میزان اوراق فروخته‌شده در این هفته در مقایسه با یک ماه گذشته رکورد به‌حساب می‌آید اما رقم فروخته‌شده در بازار بین‌بانکی نسبت به هفته قبل افت داشته است.

با فروش این مقدار میزان کسری بودجه دولت از 21 هزار میلیارد تومان به حدود 18 هزار میلیارد تومان کاهش یافت. با توجه به مدت باقی‌مانده دولت باید برای رفع کسری قطعی خود که در قالب اوراق پیش‌بینی کرده حداقل هفته‌ای 4 هزار میلیارد تومان اوراق بفروشد. در غیر این صورت با کسری قطعی در حوزه تعهدات خود روبرو است و با توجه به محدودیت منابع این کسری غیرقابل‌اجتناب است مگر اینکه پول‌های نفتی دولت برسد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید