فروش اوراق در اخرین حراج 10 برابر شد

معجزه نرخ‌سود در آخر سال/ خرید اوراق رکورد شکست

کدخبر: ۴۰۰۳۶۳
در واپسین روزهای پایانی سال جاری، 10 هزار میلیارد تومان از باقیمانده کسری بودجه از محل فروش اوراق تامین شد این میزان بالاترین رقم فروش اوراق از زمان شروع حراج اوراق بوده است. چگونه این اتفاق افتاد؟ با معجزه نرخ سود
معجزه نرخ‌سود در آخر سال/ خرید اوراق رکورد شکست

به گزارش اقتصادنیوز، دولت در هفته نهایی مراحل حراج اوراق بدهی دولتی 10 هزار و 750 میلیارد تومان اوراق فروخته و کسری بودجه خود از محل اوراق را در واپسین لحظات سال 99 تامین کرد. بررسی ها نشان می دهد رکورد حجم حراج اوراق در این هفته شکسته شده و موازی با آن نرخ سود موثر نیز در بالاترین حد هفتگی خود قرار گرفته است.

حراج اوراق بدهی دولتی چیست؟

دولت برای تامین برخی از کسری بودجه خود در بازار بانکها و نهادهای سرمایه ای اوراق خود را به فروش می گذارد. این بازار به کارگزاری بانک مرکزی انجام شده و در هر سه شنبه گزارش آن از سوی این نهاد منتشر می شود.

حراج اوراق بدهی از ماه خرداد به صورت هفتگی شروع به فعالیت کرده و چهل و دو هفته به طول انجامید.حراج اوراق بدهی دولتی محلی برای تامین کسری بودجه دولت است. مسیری که طی آن تورم کمتری به جامعه اعمال شده و بنابراین قدرت خرید مردم جامعه کمتر آسیب می بیند. 

ساختار این بازار به این گونه است که دولت اوراق بدهی خود را در میان بانکها و نهادهای سرمایه ای به فروش می گذارد. بانک مرکزی نیز در این میان به عنوان کارگزار دراین بازار همواره سعی در نظارت بر آن دارد.اکنون درهفته چهل و دوم برگزاری این بازار،  10 هزار و 750 میلیارد تومان اوراق توسط دولت به فروش رسید که در مقایسه با هفته قبل تقریبا 10 برابر شده است. 

این رقم بالاترین حد فروش اوراق بدهی در میان تمام هفته های برگزاری حراج در سال جاری بوده است. پیش از آن، این رکورد به هفته هفتم با ثبت هفت هزار و 900 میلیارد تومان تعلق داشت.اما جزییات فروش در این هفته به چه شکل بوده است؟

اوراق بدهی دولتی

جز به جز فروش هفته پایانی

در این اوراق دو ویژگی مهم همواره دلیلی برای خرید و فروش محسوب می شود. نرخ سود و تاریخ سررسید.

در هفته پایانی فروش اوراق، از بین 22 هزار و 620 میلیارد تومان اوراق عرضه شده تنها 10 هزار و 750 میلیارد تومان آن پذیرفته شده که تقریبا 47.5 درصد از کل پیشنهادها بوده است. در این معاملات آنچه برای خریداران مطلوب تر است تاریخ سررسید کمتر و نرخ سود بالاتر است.

مقایسه وضعیت خرید و فروش در هفته اخیر نشان می دهد که در این هفته بیشترین سهم فروش را «اراد 82» داشته که 50 درصد محاسبه شده است. این اوراق تاریخ سررسید 2 سال اما نرخ سود 21.8 درصد داشته و هم از جهت تاریخ سررسید و هم بالابودن میزان نرخ سود، در جایگاه مطلوبی برای خریداران قرار داشته است.اما آنچه در این هفته بیش از همه موارد به چشم می خورد بالاتر بودن نرخ سود موثر نسبت به تمام هفته های گذشته بوده است

معجزه نرخ سود در پایان سال 99

در مرحله نهایی بازار اولیه حراج، وزارت اقتصاد با انعطافی به موقع توانست نظر مشتریان را به اوراق بیش از پیش جلب کند. هر چند 4 هزار و 300 میلیارد تومان اوراق از مسیر پذیره نویسی با نرخ سود 22 درصد به فروش رسید اما 6 هزار و 450 میلیارد تومان باقیمانده از مسیر اوراقی معامله شد که حداقل نرخ سود آنها 21 درصد بوده است. (اوراق اراد 77 با تاریخ سررسید 6 ماهه ونرخ سود 21 درصد)

محاسبه نرخ موزون در هفته نهایی نشان می دهد که این رقم به 22 درصد رسیده است. نرخی که در تمام هفته های گذشته بی سابقه بوده است.تفکیک حجم معاملات به بانکها و نهاد های سرمایه ای گویای آن است که مانند هفته های گذشته نقش بورسی ها در این خرید بیشتر از بانکها بوده چرا که نرخ سود برای آنها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.

انعطافی که در این هفته وزارت اقتصاد دررابطه با نرخ سود از خود نشان داد سبب شد تا فروش اوراق به بیشینه خود برسد.در نهایت با ثبت رقم فروش در این هفته در مجموع چهل و دو هفته مشاهده  می شود که تقریبا 126 هزار میلیارد تومان از کسری بودجه دولت از این مسیر تامین شده است. این در حالی بود که حد هدفگزاری شده توسط دولت 125 هزار میلیارد تومان بوده که اکنون حتی هزار میلیارد تومان نیز بیشتر از آن چه پیش بینی می شد تحقق پیدا کرده است.

این اتفاق را می توان معجزه نرخ سود دانست

درس هفته آخر

پیش از این درچهل و یک هفته گذشته، مجموعا 115 هزار میلیارد تومان اوراق توسط بانکها و نهادهای سرمایه ای خریداری شده بود. حاصل تقسیم کل اوراق بر تعداد هفته ها نشان می دهد که در این مدت به طور متوسط هفته ای 2 هزار و 800 میلیارد تومان اوراق به فروش رسیده است. این در حالی است که در هفته چهل و دوم سطح این رقم به 3.8 برابر میانگین عملکرد این بازار نایل آمد.

 از آنجا که تامین کسری بودجه از این طریق نقش بسیار مهمی را در جلوگیری از ازدیاد تورم دارد می توان نتیجه گرفت که همواره وزارت اقتصاد می تواند با تغییر اعمال شده در نرخ های سودخود در کنار دیگر عوامل وضعیت گرانی جامعه را بهتر کنترل کرده و در عین حال به اهداف خود در راستای تامین کسری بودجه نیز نایل آید.

اوراق بدهی دولتی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید