گزارش عملیات بازار هفته جاری

جاروی پولی بانک مرکزی روشن شد

کدخبر: ۴۰۹۸۲۵
اقتصاد نیوز: بانک مرکزی در هفته جاری حدود 3 هزار میلیارد تومان از منابع تزریق شده به بازار پول را جمع کرد.
جاروی پولی بانک مرکزی روشن شد

به گزارش اقتصاد نیوز گزارش عملیات بازار باز و مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی برای هفته جاری منتشر شد. این گزارش نشان می دهد در هفته جاری بانک مرکزی با تزریق 4.4 هزار میلیارد تومان نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 14 روزه با حداقل نرخ 19.80 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. به بیان دیگر بانک مرکزی با هدف تامین نقدینگی بانک ها بخشی از اوراق در اختیار آن را به صورت محدود خریداری کرده است.

این توافق به توافق یازخرید یا ریپو معروف هست و توافقی بین دو طرف است، به نحوی که یک طرف اوراق بهادار خود را به قیمت مشخص، به طرف دیگر می‌فروشد (پول قرض می‌کند) و به‌طور همزمان تعهد می‌کند، که همان اوراق بهادار را به قیمت مشخص و در تاریخ مشخص، در آینده بازخرید کند. نرخ بهره‌ای که در قرارداد ذکر می‌شود، نرخ بهره ریپو نامیده می‌شود.

پاسخ مثبت به یک سوم درخواست ها

 بانک مرکزی، روز سه‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه 1400 اطلاعیه ای صادر کرد که در آن موضع این بانک برای هفته جاری خرید اوراق اعلام شد.با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته تزریق محدود نقدینگی بود.

شش بانک و یک موسسه اعتباری در مهلت تعیین‌شده سفارش فروش اوراق بدهی دولتی در قالب توافق بازخرید (ریپو) را در مجموع به ارزش 12 هزار  100میلیارد تومان از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند.

 بانک مرکزی با تزریق 4.4 هزار میلیارد تومان نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 14 روزه با حداقل نرخ 19.80 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید توافق بازخرید دو هفته قبل به ارزش 5 هزار میلیارد تومان توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز دو‌شنبه 13 اردیبهشت‌ماه انجام شد.

به علاوه، در هفته منتهی به 13 اردیبهشت، سه بانک در سه نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش 2.9 هزار میلیارد تومان استفاده کردند. همچنین در این دوره، مبلغ 5.4 هزار میلیارد تومان از ریپوی انجام شده در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند سررسید شد. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (22 درصد) استفاده کنند. همچنین در هفته منتهی به 13 اردیبهشت 370  میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی متعلق به بانک مرکزی توسط کارگزاری این بانک در بازار ثانویه فروخته شد.

 بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع این بانک (خرید یا فروش قطعی یا اعتباری اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید