روند فعالیت سیاست گذار پولی در سه بازار

بازگشت پرقدرت اعتبارات قاعده‌مند

کدخبر: ۴۱۹۳۲۲
هفته پایانی خرداد سه اتفاق مهم در بر داشت در مهمترین آنها بانک مرکزی برای دومین بار پیاپی در مسیر استمرار جذب نقدینگی معکوس عمل کرده و اعتبارات قاعده مند نیز پس از دوهفته اقدام به فعالیت کرد.
بازگشت پرقدرت اعتبارات قاعده‌مند

به گزارش اقتصاد نیوز، بانک مرکزی در دومین هفته پیاپی در بازار باز اقدام به جذب نقدینگی از بانکها کرد.  برای نخستین بار این نهاد در هفته پیش عملیات ریپوی معکوس را آغاز کرد که در این هفته به آن استمرار بخشیده است. به طور کلی هدف از بازار باز تنظیم وضعیت نقدینگی بانکها با دخالت بانک مرکز ی است که در دو هفته اخیر در مسیر جذب پول بوده اما درنهایت در مجموع بازار های پولی این هفته بانک مرکزی 6 هزار و 680 میلیارد تومان پول در بانکها تزریق کرده است.

بانک مرکزی در گزارش خود نوشته است:با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته استمرار جذب نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس به مبلغ 3 هزار میلیارد تومان با سررسید 7 روزه با حداکثر نرخ 18 درصد مبادرت کرد.  معاملات مربوط به سررسید قراردادهای توافق بازخرید معکوس هفته قبل به ارزش 6 هزار و 390 میلیارد تومان، در روز دو‌شنبه 24 خرداد‌ماه انجام شد.

بده و بستان پول در بازار شبانه

بانک مرکزی در کنار عملیات بازار در هفته مورد بررسی اقدام به اعتبار دهی در بازار بین بانکی کرد. در هفته منتهی به 24 خردادماه سال جاری، بانک‌ها و موسسات اعتباری در هفت نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش 18 هزار و 220 میلیارد تومان استفاده کردند. همچنین در این دوره، مبلغ 14 هزار و 930 میلیارد تومان از ریپوی انجام شده در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند سررسید شد. 

در دو هفته قبل بانک مرکزی به دلیل کفایت نقدینگی دربانکها از این طریق اقدام به تزریق هیچ پولی نکرده بود. این عمل به نوعی سکوت اعتبارات را به همراه داشته که در این هفته این سکوت شکست. که خالص این عملیات نیز ماهیت بسط داشته است. اختلاف این دو رقم نشان میدهد در اعتبارات قاعده مند به طور خالص تقریبا 3 هزار و 300 میلیارد تومان بسط نقدینگی صورت گرفته است

در هفته منتهی به 24 خردادماه سال جاری، مبلغ 13 میلیارد و 240 میلیون تومان اوراق مالی اسلامی دولتی متعلق به بانک مرکزی توسط کارگزاری این بانک در بازار ثانویه فروخته شد. که باز هم تاثیری بر قدرت بسط پول در بازار نداشته است.

بنابراین در مجموع اعداد و ارقام مشاهده میشود در این هفته 6 هزار و 680 میلیارد تومان بسط نقدینگی در مجموع همه بازارها صورت گرفته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید