توقف روند افزایشی وام مسکن در ابتدای مهر 1400

هزینه وام مسکن در آغاز پاییز+نمودار

کدخبر: ۴۴۳۳۹۱
قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن درابتدای نخستین هفته پاییز رفتاری نوسانی را به ثبت رساند. با وجود نوسانات به ثبت رسیده درهزینه وام مسکن در این مدت اما نرخ سود در انتها نسبت به پایان تابستان کاهش پیدا کرده و در سطح 21.12 درصد قرار گرفت.
 هزینه وام مسکن در آغاز پاییز+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، هزینه وام مسکن در پایان تابستان به رکورد نه ماهه خود دست پیدا کرده و بیشترین نرخ را در این بازه به ثبت رسانید.

این در حالی است که باشروع اولین هفته پاییزی این رکوردها اندکی نزولی شده و به طور کلی روندی نوسانی را در پیش گرفته است. 

هزینه خریداوراق مسکن در ابتدای مهر

درپایان هفته اخیر قیمت هر کدام از اوراق تسهیلات بانک مسکن برابر با 65 هزار و 150 تومان بوده که با شروع هفته جدید این رقم به 63 هزار و 950 تومان تنزل پیدا کرد.

در نهایت در بازه زمانی پایان هفته قبل تا روز 4 مهر هزینه اوراق تقریبا 800 تومان کاهش پیدا کرده و به طور کلی رفتاری نوسانی داشته است.

به طور کلی برای دریافت وام مسکن از این مسیر طبق مقررات بانک مسکن مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها در روز شنبه 17 میلیون و 900 هزار تومان بوده و در روز یکشنبه دوباره از مرز 18 میلیون تومان فراتر رفت.

این رقم در ابتدای هفته برای متاهلین 30 میلیون و 700 هزار تومان ثبت شده بود که در روز یکشنبه با روند صعودی قیمت اوراق به 30 میلیون و 880 هزار تومان دست پیدا کرد.

به طور کلی روند هزینه وام مسکن در دو روز سپری شده از هفته اخیر روندی نوسانی را پشت سرگذاشته است. ابتدا در روز شنبه کاهشی محسوس پیدا کرده و در روز بعد دوباره افزایشی شد.

اوراق تسه

نرخ سود موثر در آغاز پاییز

به طور کلی افرادی که از این طریق اقدام به دریافت وام مسکن می کنند حاضر هستند به دلیل منتظر نماندن در صف اوراقی را خریداری کرده و با اعتبار آن ها وام مسکن برای خرید خانه دریافت نمایند. بنابراین این اشخاص جدا از هزینه ای که در طول 12 سال برای بازپرداخت وام می پردازند هزینه ای را نیز در ابتدا برای اخذ وام قبول کرده اند. به همین علت نرخ سود واقعی وام با تغییر دراین هزینه از فاز اسمی خود جدا شده و متناسب با قیمت اوراق در هر روز تغییر خواهد کرد.

این نرخ در سطح اسمی خود برابر با 17.5 درصد بوده اما میزان واقعی آن با محاسبات سطح دیگری دارد.

در همین خصوص نرخ سود در ابتدای هفته از سطح 21.17 درصد تنزل پیدا کرده و به 21.09 درصد رسید. در روز بعد اما با افزایش مجدد قیمت اوراق این نرخ نیز افزایش پیدا کرده و در سطح 21.12 درصد قرار گرفت.

اوراق تسه

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته گذشته برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در روز یکشنبه 4 مهر  برابر با 178 میلیون و 124 هزار تومان و برای متاهلین نیز برابر با 330 میلیون و 800 هزار تومان به ثبت رسیده است.

علائم مرگ کرونا در بازار نفت/در اکوایران ببینید:

هزینه ای که در مجموع متقاضیان وام مسکن در ازای دریافت وام می پردازند روندی همگون با روند سود و هزینه اوراق داشته است. بنابرین در این شاخه نیز هزینه نهایی وام مسکن به تبعیت از قیمت اوراق رفتاری نوسانی داشته و پس از افت کوتاهی در روز شنبه دوباره در روز بعد صعودی شده است.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید