ادعای میلیارد دلاری مدیر جدید بانک مرکزی

کدخبر: ۴۵۴۳۲۱
اقتصاد نیوز:مدیر جدید روابط عمومی بانک مرکزی توئیت زد: امروز یک میلیارد دلار به کالاهای اساسی تخصیص داده شده است. این عدد بزرگ از سوی فعالان مجازی با تردید روبرو شده است.
ادعای میلیارد دلاری مدیر جدید بانک مرکزی

به گزارش اقتصاد نیوز، چندی است تیم رسانه ای دولت جدید تلاش دارد با تزریق اخبار مثبت به خصوص در حوزه ارز نشان دهد گشایش های بزرگ در این حوزه رخ داده است و دولت با کمبود ارز روبرو نیست به نظر می رسد هدف از این توئیت ها مدیریت قیمت دلار است.

چندی پیش مدیرعامل ایرنا از آزاد سازی دلارهای ایرانی خبر داد کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از سه و نیم میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته است.ایرنا نیز در گزارشی از فروش دلارهای خانگی در بازار ارز خبر داد با این حال قیمت دلار وارد فاز نزولی نشد.

روز شنبه اما، مدیر جدید روابط عمومی بانک مرکزی فعالیت خود را با یک توئیت پرسش برانگیز شروع کرد. مصطفی قمری وفا در توئیتر با هشتگ خبر خوب نوشت: امروز حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شده است.

قمری وفا در این حالی این توئیت را زد که از منظر ناظران این ادعا بسیار بزرگ است زیرا وقتی بانک مرکزی از تخصیص ارز صحبت می کند یعنی به وارد کننده در خصوص واردات چراغ سبز نشان داده است. بنابراین این میزان تخصیص در یک روز بسیار بالا است.

قمری وفا در توئیت دیگری که به پیوست خبر قبلی خود بود نوشت: بخشی از این میزان از محل منابعی است که به تازگی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.

اما این توضیح نیز از بزرگی ادعا کم نکرد، زیرا دولت در طول نیمه نخست سال 8 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده است. بنابراین تخصیص 12.5 درصد از این رقم در یک روز تقریبا بی سابقه است.

دولت از مجوز قانونی خود برای واردات کالا بر پایه ارز 4200 به طور کامل استفاده کرده است به همین دلیل نیز دولت ابراهیم رئیسی لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای معیشت اقشار آسیب‌پذیر را به مجلس ارائه کرد.

در ماده یک این لایحه امده است:به‌منظور جبران آثار منفی ناشی از افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی و کشاورزیِ وارداتی و بروز خشکسالی در سال جاری و جهت اطمینان از تامین کافی کالاهای اساسی، نهاده‌های دائمی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، سقف اعتبار موضوع جزء 3 بند «ب» تبصره یک ماده واحده قانون بودجه 1400 کل کشور به 12 میلیارد و 600 میلیون دلار افزایش می‌یابد. یعنی سقف از هشت میلیارد دلار به 12 میلیارد و 600 میلیون دلار افزایش می یابد.

با این حساب پرسشی که پیش می آید در خصوص مجوز تخصیص است؛ آیا دولت قبل از اینکه لایحه قانون نشود شروع به تخصیص کرده است؟ اگر این طور باشد یک تخصیص بدون مجوز اتفاق افتاده است.

احتمال دارد گفته شود به دلیل اهمیت موضوع دولت، مجوز خاص دریافت کرده است باز سئوال پیش می آید با توجه به 4 میلیارد و 600 میلیون دلار رقم درخواست شده، بانک مرکزی در یک روز بیش از 20 درصد رقم مورد نیاز را تخصیص داده است؟ در واقع توان تخصیص در یک روز می تواند این میزان باشد؟ خبرگان می گویند نه. با توجه به اینکه انتظار نمی رود سیاست گذار ارزی کشور در بیان آمار اشتباه کند خوب است خوب است مدیر جدید روابط عمومی بانک مرکزی در این باره شفاف سازی کند؟

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید