اعتبارات قاعده مند در قله 7 هفته اخیر

رکوردزنی معاملات بانک مرکزی در بازار بین بانکی

کدخبر: ۴۹۲۵۴۴
اقتصادنیوز: در هفته دوم اردیبهشت ماه سال جاری تزریق پول در بازار باز برای دومین هفته متوالی در پایین تر از مرز 90 همت قرار گرفته و در کانال 80 هزار میلیارد تومانی ثبت شد. این در حالی است که اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی سیری صعودی پیدا کرده و در این مقطع به بالاترین سطح خود در 7 هفته گذشته رسیده است.
رکوردزنی معاملات بانک مرکزی در بازار بین بانکی

به گزارش اقتصادنیوز، روند معاملات در بازار باز در هفته دوم اردیبهشت 1401 روندی نزولی پیدا کرده و با شیب آرامی در حال کمتر شدن است.

در این بازار همواره بانک مرکزی با خرید اوراق از نهادهای مالی و فروش دوباره آن در سررسید معلوم شده سعی می کند تا در بازه های زمانی میان مدت بتواند نقدینگی بانک ها را تنظیم کند. البته هدف کلی تر این بازار از خرید و فروش اوراق مدیریت نرخ سود بین بانکی و کنترل آن است.

وضعیت بسط نقدینگی در در هفته دوم اردیبهشت

بانک مرکزی در هفته دوم  بازار باز ، باز هم موضع انبساطی داشته و اقدام به خرید اوراق از بانک ها کرد. در این بازار بانک ها پیشنهاد 97 هزار و 220 میلیاردی تومانی را به بانک مرکزی عرضه کردند که در نهایت با 92.5 درصد آن موافقت شد. به عبارت دیگر دراین بازار 89 هزار و 960 میلیارد پول دراین بازار بسط داده شده است که البته تقریبا در سطح هفته گذشته بوده است.

پس از آن که در هفته های پایانی سال گذشته و چند هفته ابتدایی در بازار باز ، بانک مرکزی بسطی فراتر از 90 همت را داشت، اکنون دو هفته است که این معاملات در پایین تر از 90 هزار میلیارد تومان قرار گرفته است.

طبق آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی در خصوص هفته منتهی به 12 اردیبهشت ماه، 21 بانک در پنجمین حراج 1401 مشارکت داشته اند که تزریق پول در آن روندی کاهشی را به ثبت رسانده است.

بازار باز

عملکرد انبساطی خالص عملکرد بانک مرکزی در بازار باز

خرید و فروش هفتگی اوراق در بازار باز همواره تاریخ سررسید معلوم و نرخ سود مشخص دارد. این تاریخ سررسید برابر با 8 روزه بوده و نرخ سود در کف خود یعنی معادل با 19 درصد قرار گرفته است.

با توجه به این ارقام و عملیات بسط داده شده در هفته گذشته در این مقطع بانک مرکزی موفق به جذب 90 هزار و 210 میلیاردتومان اوراق از بانک ها شده  که در نهایت خالص عملکرد این نهاد را برابر با قبض 250 میلیارد تومان رقم زد.

موازی با بازار باز، بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز اقدام به خرید و فروش اوراق می کند.

رکوردزنی اعتبارات قاعده مند در هفت هفته گذشته

در بازار بین بانکی بانک ها سعی می کنند تا با وام های کوتاه مدت گره از کسری خود بگشایند. در این بازار نرخ سود به صورت توافقی بوده و در دامنه ای حرکت می کند که آن را به صورت غیر مستقیم بانک مرکزی تعیین می کند. این دالان نرخ سود فعلا به طور ثابت در دامنه 14 تا 22 درصد قرار دارد.

اعتبارات قاعده مند که نمایان گر وام دهی بانک مرکزی در این بازار است با نرخی 22 درصد صورت می گیرد.

این شاخص در هفته اخیر از مرز 6 همت عبور کرده و در راس هفت هفته گذشته خود قرار گرفته است. این شاخص در هفته دوم اردبیبهشت ماه برابر با 6 هزار و 530 میلیارد تومان به ثبت رسید.

بازار باز

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید