نخستین هفته برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی در 1401

عرضه 10 هزارمیلیارد تومانی اوراق بدهی در بازار اولیه

کدخبر: ۴۹۶۱۷۲
اقتصادنیوز: نخستین مرحله فروش اوراق بدهی دولتی از سوی بانک مرکزی اعلام شد. در این هفته 10 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی به مشتریان عرضه شده که بانک ها و بورسی ها مهم ترین خریداران اوراق خواهند بود.
عرضه 10 هزارمیلیارد تومانی اوراق بدهی در بازار اولیه

به گزارش اقتصاد نیوز، بانک مرکزی در سال های اخیر روندی متفاوت از بازار حراج اوراق را به ثبت رسانده است. رونق این بازار به عقیده برخی کارشناسان می تواند عایدی مهمی از جهت تورمی برای دولت به همراه داشته باشد. در همین رابطه شناخت این موضوع نیازمند آگاهی از سازو کار بازار اولیه حراج و در نهایت اثرگذاری آن بر قدرت خرید جامعه است.

سومین سال متوالی حراج اوراق بدهی دولتی 

بطور کلی بانک مرکزی  در بازار اولیه حراج اوراق بدهی به صورت هفتگی در دو سال متوالی نظارت داشته است. 

در این بازار دولت ها می توانند اوراق خود را برای فروش به بانک ها و نهادهای مالی تامین سرمایه عرضه کنند. مشتریان نیز براساس نرخ سود و تاریخ سررسید آن، اوراق را خریداری کرده و در نهایت با خرید دراین بازار کمک به جبران کسری بودجه دولت کنند.

این رویداد می تواند از چاپ پول دولت جلوگیری کرده و مانع از رشد تورم در کشور شده و از کاهش قدرت خرید جامعه جلوگیری کند.

طبق اعلام این نهاد در سال های 99 و 1400 مشاهده می شود فروض هفتگی اوراق در سال گذشته در 36 مرحله و در سال قبل از آن در 42 مرحله به طول انجامیده است.

براساس آمار  اعلام شده در بانک مرکزی در سال 1399 تقریبا 126 هزار میلیارد تومان و در سال بعد از آن در حدود 90 هزار و 600 میلیارد تومان اوراق به فروش رسید. 

اوراق بدهی دولتی

اولین فروش اوراق در هفته اول خرداد 1401

در همین خصوص بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای در روز 28 اردیبهشت ماه اعلام کرد نخستین مرحله فروش اوراق بدهی دولتی در هفته ابتدایی خرداد ماه انجام خواهد شد. طبق آمارهای بانک مرکزی در این مقطع در حدود 10 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی به مشتریان عرضه شده است. این اوراق اراد 104 و اراد 105 بوده که به ترتیب تاریخ سررسید 1 ساله و 2 ساله داشته اند.

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید