روایت بانک مرکزی از تورم ماهانه خدمات سال پیش

روند صعودی تورم خدمات در زمستان 1401/خدمات گران تر می شود؟

کدخبر: ۵۶۳۳۰۴
اقتصادنیوز: تورم خدمات در کشور افت و خیز مهمی را در سال 1401 داشته است. در این آمارها که بانک مرکزی برای نخستین بار پس از چند سال منتشر کرده مشادهده می شود رشد قیمت خدمات در بهمن ماه محسوس تر بوده است.
روند صعودی تورم خدمات در زمستان 1401/خدمات گران تر می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز ، بنابر گزارش های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تورم ماهانه خدمات در کشور در سالی که گذشت، دو قله تورمی را ثبت کرد.

محاسبات بانک مرکزی نشان میدهند که کمترین تورم ماهانه خدمات ثبت شده در یازده ماهه سال 1401، مربوط به فروردین ماه بود که  1.1 درصد به ثبت رسیده بود. این شاخص اما در ماه های بعدی صعودی شد و تاجایی ادامه یافت که در خرداد ماه به رکورد 5.50 درصد رسید؛ یعنی بیشترین رقم ثبت شده در بازه زمانی یازده ماهه. لازم به ذکر است که این رکورد در حالی ثبت شد که به گزارش مرکز آمار ایران، شاخص تورم تولید کننده بخش خدمات  در بهار 1401رکورد های جدیدی از جمله بالاترین تورم فصلی تولید کننده بخش خدمات در 10 سال گذشته را ثبت کرد. تورم تولید کننده از این منظر دارای اهمیت است که یک شاخص پیشران محسوب میشود. به عبارت دیگر، افزایش در تورم تولید کننده به معنی افزایش اتی قیمت برای مصرف کنندگان است.

تورم

خدمات گران تر می شود!

پس از ثبت رکورد در خرداد ماه در سه ماهه تابستان تورم ماهانه خدمات رفته رفته کاهش یافت و به 3.9 درصد در شهریور ماه رسید. این شاخص اما در ابتدای پاییز مجددا صعودی شد و به 5.2 درصد رسید.یعنی بیشترین مقدار پس از خردادماه و اعلام سیاست جراحی اقتصادی توسط دولت.این افزایش در حالی رقم خورد که بررسی های مرکز آمار نشان میدهد که در فصل تابستان در میان تمامی بخش های اقتصادی تنها تورم سالانه تولید کننده بخش خدمات در تابستان نسبت به بهار افزایشی بوده است. این رقم اما مجددا از آبان ماه روندی نزولی به خود گرفت؛ روندی که ادامه دار نشد و در نیمه زمستان سال 1401 باز هم صعودی شده و به 3 درصد رسید. این روند افزایشی به گفته برخی از کارشناسان ممکن است در ماه های بعد نیز همچنان ادامه دار باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید