روند بازار سهام در روز شنبه؛ چرا شاخص در روز شنبه عقب‌نشینی کرد؟

حمله نفتی به بورس تهران+نمودار

کدخبر: ۳۶۲۳۳۱
روز شنبه پیش بینی می شد بورس صعودی باشد اما شاخص کل بورس یک کانال عقب نشست و شاخص هم‌وزن از مرز 430 هزار واحد دور شد تا ادامه کار بورس در تابستان با اگر و اماهای زیادی روبرو شود.
حمله نفتی به بورس تهران+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز امروز 29 شهریور بازار سهام قصد داشت به سوی قله یک میلیون و 750 هزار واحد صعود کند اما انتظارها و پیش بینی های صعودی برای بورس غلط از آب درامد و بورس نتوانست روند متعادل را هم تجربه کند.

قرمز شروع شد و قرمز تمام

 فعالان خوش‌بین بازار  به دنبال کف سازی شاخص در کانال یک‌میلیون و 700 هزار بودند اما استارت بورس با عقب‌گرد شاخص همراه بود.در همان ابتدای کار صف‌های فروش بدون پاسخ ماند تا شاخص نزولی شد به‌طوری‌که ارزش صف‌های فروش 4 هزار و 500 میلیارد تومان و ارزش صف‌های خرید 2 هزار و 480 میلیارد تومان بود. به دنبال آن شاخص کل به زیر یک‌میلیون و 700 هزار سقوط کرد. شاخص تا ساعت 10:30 نزولی بود اما پس‌ازآن صعود کرد. بازار رفته‌رفته در حال بهبود بود، صف فروش نمادهایی چون وپارس، خودرو و وبملت جمع‌آوری شدند و شاخص به کانال قبلی برگشت و خود را تا سقف یک‌میلیون و 712 هزار بالا برد. با برگشت شاخص امیدها برای تحقق پیش بینی صعودی بالا رفت اما بازگشایی نماد پالایشی ها حرکت شاخص را مجددا نزولی کرد.

پالایشی‌ها بورس را پایین کشیدند

نمادهای پالایشی‌ شتران (پالایش نفت تهران)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبریز (پالایش نفت تبریز) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) ساعت 12 امروز بازگشایی و در کم‌تر از 30 دقیقه مچ (Match) قیمتی شدند. این اتفاق از سوی برخی معامله گران سنت شکنی ناظر تشخیص داده شد زیرا طبق قانون باید مچ قیمتی در نیم ساعت اتفاق بیفتد اما ناظر  در زمان کمتری اجازه شروع معاملات را داد.

مچ قیمتی این نمادها باقیمت کمتر از قیمت بسته‌شده انجام شد تا شاخص کل بازار در دقایق پایانی معاملات تا 18 هزار واحد پایین آید. شتران 12 درصد، شپنا 7 درصد و شبریز 6.5 درصد افت قیمت داشتند. کاهش قیمت 4.4 درصدی نماد وبملت (بانک ملت) از دیگر عوامل نزولی شدن شاخص بازار بود که پس از شتران و شپنا سومین نمادی شد که شاخص بازار را پایین کشید.

شرکت پالایش نفت تهران (شتران) با 4 هزار و 504 واحد، شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) با 3 هزار و 360 واحد و بانک ملت (وبملت) با یک‌هزار و 510 واحد بیشترین اثر منفی را بر نماگر بورس داشتند. از طرفی شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) و شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) نمادهای سبزرنگ بورس بودند که مانع افت بیشتر شاخص در روز شنبه شدند.

افت 4 هزار و 500 واحدی

در پایان معاملات روز شنبه شاخص کل با کاهش 0.27 درصدی نسبت به‌روز کاری قبل، به رقم یک‌میلیون و 699 هزار و 510 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 0.58 درصدی به رقم 427 هزار و 726 واحد رسید تا بورس هفته را قرمزرنگ آغاز کند. ارزش معاملات خرد امروز 14 هزار و 130 میلیارد تومان بود.

درمجموع در بازار دیروز تا نزدیک به ساعت 12 ظهر 56 درصد سهم‌های بازار صف فروش بودند و ارزش این صفوف فروش 6 هزار و 200 میلیارد تومان بود.

بورس

 

خالص خروج پول حقیقی: 486 میلیارد تومان

امروز از مجموع 17 هزار و 667 میلیارد تومان ارزش معاملات بازار، 85 درصد فروش توسط معامله‌گران حقیقی انجام شد و 486 میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار رقم خورد.

بیشترین خروج پول از نمادهای بانک گردشگری و صندوق اعتمادآفرین پارسیان و بانک تجارت بود در مقابل گل گهر، فولاد مبارکه و چادرملو میزبان بیشترین صید را از سمت حقیقی‌ها تجربه کردند.

پیام ریزش امروز بورس

بازگشایی پالایشی‌ها و به دنبال آن تعدیل شاخص برای برخی این پیام را دارد که بازار یک خوان دیگر را رد کرده است و با ورود شستا استرس نمادهای بسته‌شده کاملاً از بین می‌رود و بازار دوباره می‌تواند تثبیت شود.

اما دسته دیگر اعتقاد دارند برای روند بازار باید به یک سؤال پاسخ داد: آیا بازار از فاز خرسی (ریزشی) خارج ‌شده است؟

از دید این گروه روند نشان می‌دهد باوجود همه حمایت‌ها تغییر محسوسی در رشد بازار اتفاق نیفتاده است و شاخص کل بازار کماکان در مرز یک‌میلیون و 700 هزار واحد در نوسان است. شاخص هم‌وزن نیز کماکان در کانال 420 هزار واحد نوسان دارد.

این گروه نتیجه می‌گیرد رشد بازار محصول سیاست‌های حمایتی سازمان بورس و دولت از شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز بوده و اقدامات حمایتی در سرجمع بازار اثر محسوسی نداشته است. با این حساب شاخص از فاز ریزشی خارج نشده و حمایت‌های کنونی فقط دست‌انداز در مسیر نزول است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک